Aki ma befizet egy új autóra, számítson arra, hogy márkától, modelltől függően, akár 6-12 hónapot is várhat a kiválasztott kocsira. Ám nemcsak a szállítási határidők, hanem az árak is nekirugaszkodtak.
Az első félévben az új autó árak 8-10 százalékkal emelkedtek, de az elmúlt 1-1,5 évben összességében a drágulás 15-20 százalékot is elért - nyilatkozta a Népszavának Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke. A szakember nem sok jóval biztatott, szerinte ez a trend még biztosan folytatódni fog. Ezért érdemes minél előbb szerződést kötni, mert így nagyobb eséllyel előzhető meg egy esetleges újabb áremelés. Az eddig megszokott vásárlási kedvezmények száma és mértéke is igencsak megcsappant.
A használt autó menekülési útvonal lehetne, de idén ezek is 15-20 százalékkal drágultak. Az okok közül csak az egyik, és még nem is a legfontosabb a forintárfolyam hullámzása, főleg a gyengülése. Mára a világ autógyártása került válságba.
Már nemcsak a lassan egy éve tartó chiphiánnyal kell számolniuk az autógyáraknak, de a gyártás számára szintén nélkülözhetetlen magnéziumellátás is akadozik, amihez alumínium-hiány is társul. Ha megszakad az ellátási lánc, az az európai autógyártás leállását is okozhatja - véli az elnök. A hazai gazdaság sem tudja kivonni magát a világtrendek hatása alól, és a magyar GDP 25 százalékát adó autóipar gyengélkedése ronthatja a növekedési kilátásokat. Márpedig az elmúlt hónapokban, hosszabb-rövidebb időre, több magyarországi autógyár is leállt alkatrészhiány miatt.
Mindez figyelmeztetés is a globális autóiparnak, hogy milyen veszélyeket rejt, ha alapvető alkatrészeket egy szállítótól, vagy nagyon szűk gyártói körből szereznek be. Az autóipar nyűgjeit ugyan a vásárló talán közvetlenül nem érzi a bőrén, de azt már igen, hogy az autóipari krízis más piacokra is kihat.
Idén az első háromnegyed évben valamivel több, mint 95 ezer új autót helyeztek forgalomba hazánkban. Ez a tekintélyes szám azonban 20 százalékos csökkenést jelent. A piaci szereplők szerint ez még tovább romolhat. Ráadásul a frissen forgalomba helyezett autók 25-30 százalékát 6 hónapon belül kivonják a forgalomból reexport és egyéb okok miatt.
Az autópiaci anomáliák egyik mellékhatása lehet a reexport visszaszorulása. A unión belül teljesen szabad az áruk mozgása és mozgatása, így például a hazai, készleten levő autókból más ország kereskedői is vásárolhatnak és viszont. A legtöbb gyártó azonban már nem enged készletre, raktárra rendelni, a reexport pedig ebből történhetne. Gablini Gábor úgy vélte, a még meglévő a készletek néhány hónapon belül elfogynak, vagyis nem lesz mit továbbadni. Ez egyben azt is jelenti, hogy a forgalomba helyezések száma reálisabb képet mutat majd.
A számok azt is mutatják, hogy az európai és a hazai autópiacon egyaránt zuhant a dízelautók iránti kereslet. Itthon a dízelek aránya 20 százalék alá csökkent az új autók között. A benzines modellek is vesztettek pozícióikból, s a nagy nyertes a hibrid lett. A tisztán elektromos hajtás még nem tudta áttörni az "üvegplafont", de valószínűleg ez már csak idő kérdése, és a gyárak típusváltásától függ.