A Covid-19 ezúttal sem győzte le a londoni Királyi Akadémiát, amely 1769 óta minden évben, azaz világháborúk által sem zavartatva magát rendezte meg Nyári Tárlatát. Legfeljebb annyi engedményt tett, hogy mind tavaly, mind idén őszre-télre halasztotta a normális körülmények között az ún. nyári szezon részét képező eseményt. Ahogy erről lapunk rendszeresen beszámolt az elmúlt években, a Summer Exhibition a világ legnagyobb nyitott részvételű kiállítása, amelyre a világ bármely országából beküldhetők művészeti alkotások. Ezekből az Akadémia illetékes bizottsága demokratikusan, értékük alapján választja ki az alkalmasnak vélt darabokat, míg a végső, meghatározó szelekciót a művészeti akadémia tagjaiból álló külön grémium általában nyolcnapos intenzív munka során végzi el, az egyes termekre lebontva.
Az arányokra jellemző, hogy idén 15 ezer jelentkezésből kellett dönteni a Burlington House első emeletének tizenhárom méretes termét a padlótól a mennyezetig zsúfolásig betöltő 1400 munkáról. Ezek az alkotások a legkülönbözőbb műfajokat képviselik, egyszerre szerezve örömet a látogatóknak és segítve a belépőjegy árával az Akadémia oktatási és kiállítási programjának megvalósulásában. Az intézmény nem részesül állami támogatásban.
A 2021-es „kiadás” vezető kurátora Yinka Shonibare, a művészeti akadémia tagja, aki a hatalmas vállalkozásnak a Reclaiming Magic, visszaszerzett varázslat címet adta, arra utalva, hogyan állt helyre korábban marginalizált tevékenységek értéke, hogyan terjesztette ki a társadalom egy nemzedék során az emberi szabadságjogokat, karolt fel azelőtt elhallgattatott hangokat, biztosított megjelenést mindeddig ismeretlen alkotóknak. Jelképes jelentőséget tulajdonít a főrendező Bill Traylor metszete bemutatásának. Az 1854-ben rabszolgaságba született őstehetség 85 éves koráig nem hozott létre művészeti tárgyat és tevékenysége nem is vált ismertté egészen mostanáig, amikor megvalósult a társadalmi értékek átrendeződése.Ahogy a kiállítási katalógus rövid bevezetőjében Yinka Shonibare kifejti: „Traylor munkássága önmagában képes volt arra ösztönözni a kreatív erőket, hogy tekintsenek a nyugati művészet határainál túlra”.
Az ez évi őszi-nyári tárlat látogatója a szokásosnál is nagyobb bőség zavarával küzd, mert a főrendező külön hangsúlyt helyez a média sokféleségére, azaz az előző évek átlagánál kevesebb a festmény és sokkal több a szőttes, a textilből, rostokból, steppelt anyagból készült ábrázolás, kollázs. Ez azelőtt elképzelhetetlen lett volna, hiszen a Királyi Akadémia diszkriminálta ezeket a műveket, az ipar- és népművészet, illetve a művészeti protestálás kategóriájába száműzve őket. Rögtön a különben is csúcsra járató, színpompás első teremben megragadja a nézelődő figyelmét a 95 éves Betye Saar munkája, egy kis fa állólétra köré strukturált szobor, Red Ascension címmel.
A Királyi Akadémia 253. nyári tárlata igyekszik lezárni a pandémia hosszú hónapjait. Egyrészt semmilyen korlátozás nem érvényesül a belépőjegyek elosztása terén és nincs előírva arcmaszk viselése sem. A színpompás, dinamikus, izgalmas show előremutató, az emberi találékonyságot, fantáziát hangsúlyozza. A járványt persze nem lehet, nem is szabad elfelejteni. Több kiállítási darab is az elmúlt több mint másfél év emlékeit idézi fel.
Legfantáziadúsabban, legtragikusabban talán Jennifer Vorhaus dróthuzalból készült konstrukciója. Az elzárt tüdőket ábrázoló mű címe I Can't Breathe, nem kapok levegőt. Járókeretével „megelevenedik” a felejthetetlen Sir Tom Moore kapitány, aki 2020-ban 33 millió fontot „sétált össze” az NHS egészségbiztosító javára, hogy azután 100 éves korában éppen koronavírus következtében haljon meg hirtelen. Egy kis voodoo-baba pedig Boris Johnson kormányfő arcvonását viseli, találóan Please Enter Your Pin címmel.
Nem érzi magát kisemmizve az sem, akit a konvencionális tájképek, csendéletek, fotók és portrék érdekelnek, van belőlük bőven, sőt maguk a Royal Academy professzorai által vászonra vetve az az ember gonosz érzése, mintha már látta volna őket tudósítói munkája harminc éve során. Nincsenek csodák, egyes amatőr festmények és rajzok fájdalmasan rossznak tűnnek, nem is érteni, hogyan engedte át őket a zsűri. Ez a hullámzó színvonal azonban a Summer Exhibition legfőbb sajátossága.
Infó:
Summer Exhibition
Royal Academy of Arts
Burlington House, Piccadilly, London W1J 0BD
nyitva 2022. január 2-ig
keddtől vasárnapig, 10-18 óra között
belépőjegy: 20 font