;

Giro d'Italia;

- Megéri-e hazánknak a Giro-rajt?

Sosem látogatott még háromhetes kerékpáros körverseny Magyarországra, a szervezők korábban 7.8 milliárd forintos költségkerettel számoltak.

Az eredeti tervekhez képest két évvel később ugyan, de Magyarországról indulhat a Giro d’Italia országúti kerékpárverseny. A 2020-as viadal első három szakaszának adott volna otthont hazánk, azonban a koronavírus-járvány közbe szólt, az az évi eseményt végül május helyett csak ősszel tudták Olaszországban megrendezni.

Az egyeztetések nem szakadtak meg a felek között, Révész Máriusz, Az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos egy júniusi sajtóeseményen arról beszélt, előrehaladott tárgyalásokat folytatnak arról, hogy 2022-ben Budapestről induljon a Giro d’Italia. Az egyezség azóta megköttetett, így Magyarországot először érintheti egy háromhetes körverseny. Hazánk az első három szakasznak ad majd otthont május 6 és 8 között. Az első etap eredetileg egy rövid budapesti időfutam lett volna, aztán Budapest-Győr és Székesfehérvár-Nagykanizsa szakaszokat rendeztek volna. Kisebb változtatások várhatóan lesznek az eredeti tervekhez képest, a pontos útvonalra szerdán 14 órakor, a hivatalos bejelentéskor derül majd fény.

Eddig 13 alkalommal rajtolt a viadal Olaszországon kívül, legutóbb 2018-ban, amikor Izraelben volt a Grande Partenza. Ekkor Izrael ugyancsak három szakaszra látta vendégül a mezőnyt, a szervezők pedig 12-16 millió euró (kb. 5 milliárd forint) körüli összeget fizettek a jogdíjért.

Sajtóhírek szerint Budapest mellett korábban Marseille mutatott még érdeklődést a 2020-as nagy rajt iránt, ám a franciák csupán 3-6 millió eurót (kb. 1-2 milliárd forintot) szántak volna az eseményre, így nem okozott meglepetést a magyar pályázat akkori győzelme.

Révész Máriusz a nyári sajtóeseményen kiemelte, a magyar kormány ugyanúgy 7,8 milliárd forintot biztosít a rendezésre, mint tette volna 2020-ban. A kormánybiztos korábban lapunknak azt mondta, nem lesz egyszerű beleférni ebbe az összegbe, de mindenképpen tartani kívánják a kereteket. Révész közlése szerint az összeg nagyobbik része az olasz szervezőknek jár, akik Budapestre szállítják a csapatokat és egyebek mellett az elszállásolásukról, ellátásukról, a médiáról és a verseny szakmai hátteréről is gondoskodnak.

Lapunk 2020 márciusában a Nemzeti Sportügynökségtől azt a tájékoztatást kapta, hogy addig csak az állami támogatás első két üteméből használtak fel forrást, mely túlnyomó részét a jogdíj részletei és annak Áfa tartalma tette ki, ideértve a rendezésre történő előkészületek megkezdését is.

Szerettük volna megtudni, hogy a kétéves csúszás okán növelni kell-e a rendezésre szánt pénzösszeget. Elsőként a Magyar Kerékpáros Szövetséghez fordultunk, amely az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központhoz irányított tovább, a szervezet azonban lapzártánkig nem reagált írásbeli megkeresésünkre.

Az olasz kerékpáros körverseny 2022-es szakaszait jövő szerdán Budapesten ismertetik a szervezők Valter Attila és Stephen Roche jelenlétében.