Az elmúlt két hétben szinte a semmiből robbant be Európában az AdBlue-válság, amelynek váratlan hiánya a teljes logisztikai lánc összeomlásával fenyeget. Az AdBlue egy, az autók környezetkárosítását mérséklő adalék, amely a modern dízelmotorok működtetéséhez elégedhetetlen. A rendkívül környezetszennyező dízelek ugyanis csak ezzel a karbamidoldattal tudják olyan mértékben csökkenteni a nitrogénoxid-kibocsátásukat, amellyel teljesíteni tudják a szigorú környezetvédelmi normákat. Ennek érdekében a modern – Euro 5 és Euro 6 – besorolású dízel gépjárművek el sem indíthatók ezen adalék nélkül. Az elmúlt két hétben azonban az európai benzinkutakon és forgalmazóknál gyors ütemben emelkedni kezdett a a német márkanév alapján álalánosan csak AdBlue-nak nevezett oldat ára, majd ahogyan az lenni szokott, az áremelkedés hírére megkezdődött a felvásárlás, ami hiányt idézett elő. Tovább növelte az ellátási zavart, hogy az Európai Unióban mindössze három nagy gyártó uralja a piacot, ezek közül a szlovák Duslo Europa, szembesülve a magas gázárakkal csökkentette a termelését, de hasonló döntés hozott a német gyártó ís. Így miközben a kereslet megugrott a termék iránt, a kínálati oldal beszűkült.
Mindössze két hete szembesültünk először az AdBlue ellátási problémákkal, és ez a válság szinte a semmiből jött – nyilatkozta a Népszavának Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára. Akkor még csak az árak gyors emelkedését érzékeltük, arra nem számított a fuvarozószakma, hogy ellátási zavarok is kialakulhatnak. Bár a legutóbbi információk arról szólnak, hogy a nagy gyártók újra termelni kezdtek és a felvásárlási hullám lecsengésével, valamint a termelés felfutásával talán egy-két héten belül enyhülhetnek az ellátási gondok, az árproblémák viszont fennmaradnak. Az AdBlue drágulása önmagában sem elhanyagolható, de még ennél is fájóbb, hogy az üzemanyagárak csak az idén 30 százalékkal nőttek, ezt pedig képtelenség nem áthárítani a megrendelőkre, így végső soron a fogyasztókra – mondta a főtitkár.
Mindehhez viszont az kell, hogy ne akadozzon az ellátás, ugyanis az adalék hiányában leállna a hazai és a nemzetközi teherfuvarozás, mert már idehaza is nemzetközi forgalomban résztvevő kamionok közel száz százaléka Euro 5 és Euro 6 motorokkal van szerelve. De a dízelt - így AdBlue-t - igényelnek a turista buszok is. A koronavírus válság után idén nyáron kezdtek visszatérni a külföldi turisták Magyarországra, egy ellátási válság ezen szolgáltatókat is ellehetetlenítheti, nem beszélve a tömegközlekedésről, még ha ezen a területen jóval kisebb is a környezetkímélő autóbuszok száma.
Dittel Gábor arra is felhívta a figyelmet, hogy nagy magyarországi gyárak a zöldítési program keretében megkívánják, hogy a napi munkásjárataikat teljesítő szolgáltatók is a legmagasabb környezetvédelmi kategóriába sorolt buszokkal teljesítsék vállalkozók, így számos cégnél a munkavallók szállítása is veszélybe kerülhet.
Nagy gond van a mezőgazdaság is, hisz a korszerű munkagépek szintén nem indulnak Adblue nélkül, igaz az őszi vetésű gabonát már rég elvetették, de még számos helyen lábon áll a kukorica aratásra várva, illetve az őszi földmunkákat is el kell végezni. De nemcsak a mezőgazdaságot hanem az építőipart is visszavetheti az adalék hiánya, hisz az építőipari munkagépek többsége is igényli a környezetvédő adalékot és nem beszélve arról a 300 ezer személygépkocsiról, amely szintén évi 10-20 liter AdBlue-t fogyaszt, igaz az ő ellátásukat garantálja a legnagyobb hazai forgalmazó a Mol Nyrt.