;

űrállomás;Blue Origin;Orbital Reef;

- Panorámás kilátás a Földre

Jeff Bezos űrvállalata, a Blue Origin bejelentette, hogy 2025 és 2030 között pályára állítja a saját tulajdonú és fejlesztésű, Orbital Reef névre keresztelt űrállomását.

Az évtized második felében egy olyan űrállomást akar létesíteni a Jeff Bezos tulajdonában lévő Blue Origin, amely akár tíz embernek is otthont adhat. A saját tulajdonú és fejlesztésű, Orbital Reef névre keresztelt űrállomás majdnem akkora lesz, mint a Nemzetközi Űrállomás. A tervek szerint „vegyes felhasználású üzleti parkként" fog üzemelni, kereskedelmi, kutatási és űrturisztikai célokkal is ki lehet majd bérelni. A „látogatók" helyszíni orvosi ellátásra is jogosultak lesznek, és különböző kényelmi és kikapcsolódási lehetőségeket is igénybe vehetnek - írja a haszon.hu. A Blue Origin a Sierra Nevada Corporation repülőgépipari cég leányvállalatával, a Sierra Space-szel, az űrtechnológiai Redwire Space és Genesis Engineering vállalatokkal, valamint a Boeing-el közösen fogja megépíteni az Orbital Reef-et.

A NASA már közölte, állandó bérlőként kíván jelen lenni a leendő állomáson. A Blue Origin elvileg még az előtt keringési pályára állítja a Reef-et, mielőtt az űrhivatal a Csendes-óceán hullámsírjába küldené az ISS-t. A NASA bejelentése biztató az Origin szempontjából, de ettől függetlenül nagy verseny várható a Commercial LEO Destinations (CLD) támogatásáért. (A NASA immáron konkrét anyagi támogatást is biztosítana azoknak a magánvállalatoknak, amelyek saját űrállomást szeretnének fejleszteni. A NASA tavaly mutatta be a CLD projektjét, melynek keretében összesen 400  millió dollár támogatást helyezett kilátásba, amiből elkezdhetnék a következő űrállomások építését.) Nemrég a Voyager, a Nanoracks és a Lockheed vállalatok is leadták közös pályázatukat a Starlab nevű űrállomás építésére, és várhatóan a SpaceX is be fog jelentkezni egy kis pénzért. 

A Nemzetközi Űrállomást (ISS) 1998-ban építették. Repedezik, itt-ott néha szivárog, egyre kevésbé biztonságos és egyre elavultabb. Az állomásra eddig több mint 150 milliárd dollárt költöttek, élettartamát 15 évre tervezték. A NASA mérlegelte a helyzetet, és arra jutott, hogy az állomás évente négymilliárd dollárra rúgó fenntartási költsége már nem éri meg a hivatalnak. A jelenlegi álláspont szerint az ISS 2024-ig üzemelhet, de ezt valószínűleg ki fogják tolni 2028-ig. Az viszont szinte biztos, hogy még ebben az évtizedben nyugdíjba küldik az emberiség eddigi legfontosabb űrépítményét. 

Oroszok is használhatják a SpaceX űrhajójátA jövőben kozmonauták is utazhatnak majd a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) az amerikai SpaceX Crew Dragon űrhajójával – számol be a Space.com. A Space Shuttle programjának 2011-es vége után Oroszország sokáig monopolhelyzetben volt az űrhajóiparban, ezen a helyzeten változtatott a SpaceX és a NASA összefogása: 2020-ban az amerikai vállalat elindította első emberes misszióját, melyet később több is követett. 

A munka és magánélet egyensúlyának felborulása, a vezetői kontroll gyengülése, a dolgozók és vezetők eltérő munkaidő-érzékelése – csak néhány olyan tétel, amely alapjaiban változtatta meg a vállalati működést az elmúlt időszakban és vezetett a dolgozók mentális egyensúlyának megbillenéséhez.