Mark Forkner technikai főpilóta ellen csütörtökön nyújtotta be az amerikai szövetségi bíróság a vádiratot, amelyben azzal gyanúsítják, hogy megtévesztette a Szövetségi Repülési Hatóságot (FAA) 2016-ban és 2017-ben, amikor igazolásokat adott ki arról, hogy az új Boeing 737-es MAX repülőgép-típusok alkalmasak a légiközlekedésre - írja a CNN. Ezek az első konkrét bűnügyi vádak egy magánszemély ellen a vizsgálatok során, amikor is azt igyekeznek kideríteni, mi okozta azt a két balesetet, amelyekben 346 ember vesztette életét, és aminek következtében húsz hónapig nem szállhattak fel Boeing 737-esek. Ezek a cég legkelendőbb gyártmányai, a leállás 20 milliárd dollár veszteséget okozott. “Azért, hogy a cégnek pénzt takarítson meg Forkner az állítások szerint nem adott át kritikus információkat a szabályzótestületnek. Felelőtlen cselekedete, amellyel félrevezette az FAA-t, kockára tette az utasok biztonságát, továbbá cserben hagyta a pilótákat, akik híján voltak fontos információknak a 737-esek irányításáról” - írta közleményében Chad Meacham Texas helyettes igazságügyminisztere. Sem a Boeing, sem Forkner ügyvédei nem reagáltak szavaira.
,,Forkner csak egy bűnbak. A Boeing és ő közösen tartoznak felelősséggel mindazok életéért, akik meghaltak a 737-esek lezuhanásakor. (...) A cég a rövidtávú haszonérdekeket a biztonság elé helyezte, és Mark Forkner ennek a rendszernek a működtetésében volt érdekelt. A Boeing vezetője és az igazgató tanács tagjainak is börtönbe van a helye” - hívta fel a figyelmemet Nadia Milleron, az egyik áldozat édesanyja.
A vádirat szerint Forkner megtévesztette az FAA szakembereit a Boeing által kifejlesztett repülésstabilizáló program (MCAS) paramétereivel kapcsolatban. Ez a továbbfejlesztett és az új gépekben elhelyezett számítógépes program azért volt felelős, hogy megakadályozza azt, hogy a repülőgépek túl gyorsan és meredeken emelkedjenek felfelé, ami átesésüket okozhatta volna. A MCAS feladata az lett volna, hogy ilyenkor lefelé tolja a gépek orrát, azonban a két balesetben ezt akkor is megtette, amikor erre nem lett volna szükség, ezért zuhantak le a repülőgépek. Forkner legfőbb bűne az volt, hogy biztosította arról az FAA-t, hogy a 737 MAX- pilótáknak nem kell drága repülésszimulátoros továbbképzésen részt venniük, ha a korábbi verziókkal ezt már megtették.
Az, hogy a 737-esekkel ugyanúgy lehet repülni, mint a korábbi változatokkal, a Boeing egyik legfőbb érve volt a vásárlók meggyőzésében. Azonban - mint lapunk is megírta - a Boeing új 737 MAX-8 típusú repülégepeiből kettő is lezuhant, az egyik 2018 októberében (az indonéz Lion Air), a másik a következő év márciusában (az etióp Ethiopian Airlines). Ez volt akkor a típus legutolsó felújítása, a továbbfejlesztett önműködő MCAS-sal. A pilóták már a bevezetésekor nehezményezték, hogy erről nem kaptak teljes körű tájékoztatást, és kötelező továbbképzésen sem kellett részt venniük. Az új rendszer automatikusan korrigálta az emelkedési szöget, ha úgy érzékelte, átesés fenyeget, de ezt a régitől eltérő módon tette. Az indonéz légitársasásg gépének fekete dobozaiból az derült ki, a pilóták küzdöttek a rendszerrel, mert az automata újra és újra lefordította a repülőgép orrát, miután rosszul érzékelte a repülés szögét.
Egy évvel azelőtt, hogy a Boeingnél befejezték az 737 MAX-ok automata irányítórendszerének tervezését, a cég agresszív és kockázatos lépést tett. Mindaddig két különböző műszertípus érzékelte a repülés szögét, a végső változatban azonban már csak egy, így nem volt lehetőség az adatok ellenőrzésére. Az indonéz és az etióp gép pilótái hasztalanul küzdöttek az egyetlen szenzor adatai ellenében. Az alapvető probléma azonban valójában az volt, hogy a sok ember közül, akik részt vettek az MCAS automata, átesést megakadályozó szoftver újratervezésében, kiépítésében és ellenőrzésében, senki sem látta át és értette teljes egészében a változásokat.
Húsz hónap után végül tavaly novemberben engedélyezte az FAA, hogy a 737 Max típusú repülőgépek újra repülhessenek. A Boeing az elmúlt másfél évben egyebek között átalakította a teljes repülésirányító rendszert, és módosította a pilótaképzés anyagát is. A jövőben a gépeken a pilóták kézzel kikapcsolhatják a kormányrázó berendezést, amely veszélyhelyzetekre figyelmeztet, ezen kívül beszereltek a gépekbe egy harmadik, számítógép által vezérelt állásszög-jeladót is. A vizsgálatokat követően a Fehér Ház is levonta a tanulságokat, szerintük a tragédiákhoz három tényező vezetett: a mérnökök elégtelen tervezési munkája, a Boeing vezetésének nem megfelelő rálátása a helyzetre, és a repülési engedélyt kiadó hatóság szakmaiatlan ellenőrzése.