színház;Tantermi Színházi Szemle;Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház;

- V. Tantermi Színházi Szemle: drámák a tanteremben

Nehéz és fontos küldetés az iskolákban is testközelbe hozni a színházat.

A Jurányi Produkciós Közösségi és Inkubátorház adott otthont a Füge Produkció által koordinált V. Tantermi Színházi Szemlének, október 7-én és 8-án a Jurányi Házban olyan előadásokat láthatott a közönség, melyek sajátossága, hogy osztálytermi adottságokra, iskolás gyerekeknek, edukációs céllal készültek. A színjátszás e formája közvetlenebb, sokszor interaktív, a nézőtéren minden esetben egy osztály ül. Az iskolásokat a játszók bevonnak a történésekbe, kikérik véleményüket a látottakról. Érdekes volt figyelni, hogy a sok különböző csapat – profik, amatőrök, színművészetisek – milyen hangon szólt a gyerekekhez: sugalltak-e, megszületett-e játszó és néző között az áhított kapcsolat, fel tudtak-e oldódni egymás közt a gyerekek? Örömet okozott, ha az érzékeny témák összetetten, nem papírmasészerűen voltak bemutatva és valódi dilemmát ébresztettek.

Némely produkció művészi színvonalon, más inkább prevenciós hatékonysággal működött. Az eszköztár minden esetben jól szállítható: kevés embert igénylő, ezáltal kedvezhet az alulfinanszírozott független társulatoknak. Nehéz és fontos küldetés ez: testközelbe hozni a színházat, tabukat döntögetni, kapcsolatba kerülni, személyessé válni. Üdítően hatott, ha egy-egy társulat nem nézte hülyének közönségét, így a nézők koncentrált figyelemmel, igazi partnerként szakadhattak ki az iskolai mindennapokból. Az előadásokat szinte mindig drámapedagógiai foglalkozás, feldolgozás követte.

A fesztivált egy pécsi csapat, az Escargo Hajója nyitotta Tisztelt szülő(k)! című előadásával. A színészek improvizációiból készült anyagot Vilmos Noémi és Szalai Ádám jegyzi rendezőként. A történet főhőse, a nyolcadikos Marci mindennapjait egy elfoglalt művész-édesapa, egy rivális osztálytársnő és frusztrált tanárfigurák határozzák meg. A gyűrűző nehézségek közül a legfájóbb egy tragédia – a fiú nemrég elveszítette édesanyját.

A K2 társulat, akiknek múltjukban sok tantermi színdarab fellelhető, két klasszikust hozott el a Jurányi termeibe. Shakespeare esetén már sokan játszottak szerepösszevonásokkal, az így készült Hamlet előadásukban Király Dániel a címszereplő. Benkó Bence rendezésében felbukkannak bábok és a száz éve született Pilinszky János egyik verse is elhangzik. Fábián Péter az Anyegint vitte színre a kötelező olvasmányok közül. Az SZFE bábos hallgatói szintén a halál és a szerelem témáját boncolgatták, talán a fesztivál során az egyik legfiatalabb korosztálynak mesélve, homokkal, humorral, zenével. Aki pedig a kétezres évek elején volt tinédzser, épp olyan lelkesen gitározta és énekelte Amy Winehouse összes számát, mint a KOHÓ Műhely tagjai, akik saját történeteken keresztül beszélnek bulizásról, abúzusról, szülőhiányról. Gyevi-Bíró Eszter és Eck Attila rendezőként ezt, valamint egy másik előadást is elhozott Atya, fiú… címmel. Szabó Balázs zenéivel, Fábián Gábor rendező a hajléktalanság témáját dolgozta fel, első kézből – a produkciót a Fedél Nélkül-szerzőinek írásai és Röhrig Géza versei szolgálták.   

Infó:

V. Tantermi Színházi Szemle

Jurányi Ház, október 7-8.

A program a Budapesti Őszi Fesztivál keretében, a Budapest Brand nZrt. közreműködésével valósult meg.

Az Artisjus felméréséből többek között az is kiderül, hogy a krízisidőszakban is verhetetlen volt a pop- és rockzene hallgatottsága.