;

báb;René Magritte;Mórocz Adrienn;

- Magritte esete a kék majommal

Bábelőadás vezeti be a legkisebbeket a képzőművészet világába.

„Ugye jövünk máskor is?” - hangzik a gyerekektől a kérdés, ahogy elül a tapsvihar az egy hete nyílt Képező művészeti közösségi tér első bábelőadásának végén. A MA-KI fest? elnevezésű programsorozatban Mórocz Adrienn, Junior Prima díjas színész, bábszínész kalauzolja a festmények között a 3-8 éves korosztályt Maki, az izgága kék majom segítségével. A bemutatkozó előadás René Magritte művészete köré épül, akinek képei kellően furcsák ahhoz, hogy felkeltsék a gyerekek érdeklődését, ugyanakkor a festményein megjelenő jellegzetes tárgyak a legkisebbek számára is ismerősek. Az alma, az esernyő, a Bowler-kalap és a pipa leugranak a képekről és kellékként jelennek meg az előadásban, de van itt égből hulló banáneső és csillámpomponvihar is. Az utcafronti üvegfalon betekintő járókelők csodálkozással vegyes mosollyal nyugtázzák a benti történéseket. Mórocz Adrienn elképesztően ötletgazdag produkciója minden másodpercében azt üzeni: bármit lehet! Magritte képeit például lehet „makisítani”: átrajzolni, kiegészíteni, pipából majmot csinálni vagy alma helyett banánt ragasztani az egyik legismertebb, Az ember fia című képen szereplő alak arcára. Loop (hangrögzítő és – visszajátszó eszköz) segítségével az előadás zenéje élőben születik meg, amihez a kicsik is hozzátehetik a maguk szólamait. 

Ebben az egy órában nem hallunk száraz életrajzi adatokról, festménycímekről vagy festészeti irányzatokról. Nem az az elsődleges cél, hogy a gyerekek valamiféle számonkérhető tudást szerezzenek Magritte-ról, hanem olyan atmoszféra teremtése, amelyben a festészet varázslatos játékként jelenik meg, szabadságot és örömöt adva alkotónak és befogadónak egyaránt. Mórocz Adrienn rutinos bábművész, minden játékká válik a kezében és ezzel pillanatok alatt elvarázsolja közönségét, a gyerekek és a felnőttek egyaránt végignevetik a jólesően könnyed és felszabadult előadást. A másik főszereplő, a kíváncsi és kotnyeles majom viszi magával a gyerekeket: simogat, bohóckodik, ugrál, a kicsiket oldja, a nagyokat párbeszédre hívja. A foglalkozás így az első lépcsőfok lehet a képzőművészet megismerése és megszeretése felé.   

„Akkor most nézzük meg a kiállítást!” – pattan fel az előadás után egy óvodáskorú kisfiú a belső kiállítótér felé indulva, ösztönösen ráérezve a Képező „árukapcsolásra” épülő koncepciójára, amelynek lényege, hogy az előadásokra érkező gyerekek és szüleik megismerkedjenek az aktuálisan kiállított szobrokkal és festményekkel is. „Az a célunk, hogy az ide belépőket műalkotások vegyék körül és a gyerekek számára legyen természetes, hogy festmények vannak a falakon, azokról kérdezni, beszélgetni lehet” – mondja Pénzes Boróka, a Képező művészeti vezetője.

Ha most Párizsban vagy New Yorkban lennénk, akkor a szülők hazafelé úton gyorsan beszerezhetnének egy Magritte művészetéről szóló gyerekkönyvet vagy foglalkoztatófüzetet, hogy otthon ráerősítsenek az élményre egy kis olvasással és színezgetéssel. Itthon ezt nehezebb kivitelezni, mivel a kifejezetten kicsiknek szóló, képzőművészeti tárgyú kiadványok kínálata sajnos nagyon gyér, így felnőtteknek szóló vagy idegennyelvű könyvekkel tarthatjuk fenn a gyerekek érdeklődését a következő programig.

Legközelebb szombaton találkozhatunk Makival, a téma ismét Magritte, az előadásra a Budapesti Őszi Fesztivál keretében ingyenes a belépés. Novemberben Henri Rousseu világával ismerkedhetnek a kicsik.

Infó:

MA-KI Fest?

Képező művészeti közösségi tér

1024 Budapest, Keleti Károly utca 13/A.

Következő előadások:

október 9.

november 6.

november 20.

december 4.

december 18.

A háborúból, nyilvánvaló diktatúrákból és éhezés elől menekülő emberekkel szembeni cinikus vagy „csak” pragmatikus ellenállás, illetve a kerüljük a témát hozzáállás, a tabusítás felveti a kollektív felelősség kérdését – mondta a Népszavának a Franciaországban élő Schilling Árpád, akinek horvátországi rendezése október 8-án vendégszerepel Budapesten.