Pécs;Zsolnay Fényfesztivál;

- Fényfestők a pécsi székesegyháznál

A korlátozások és a hűvösebb idő ellenére idén is több tízezer érdeklődő jelent meg, hogy a Fény Útjára lépjen.

Idén szeptember 30. és október 3-a közt tartották Pécsett az ötödik Zsolnay Fényfesztivált. A város legnagyobb kulturális rendezvénye 2016 óta vonzza be érdeklődők tízezreit, melyet most több mint két év kihagyás után, rendhagyó módon nem a nyár közepére szerveztek. A fesztivál fő profilja, hogy a művészeti produkcióban, kulturális eseményeken régóta megjelenő, ugyanakkor ott legtöbbször háttérbe szoruló vizualitást állítsa kiemelt szerepbe. A modern kori fényművészet és a Zsolnay Fényfesztivál múltjáról Pusker Péter, a fesztivál egyik ötletgazdája, főszervezője mesélt lapunknak.

A fényművészet egy, a XX. században indult, máig az újdonság erejével ható művészeti ág, melynek kialakulásában és fejlődésében olyan híres magyar művészeknek volt szerepe, mint Moholy-Nagy László vagy Kepes György. Új fényforrások megjelenésével kapott később újabb és újabb lendületet a műfaj, analóg és digitális vetítések használata az 1990-es évek techno és rave kultúrájának is izgalmas kísérőjévé vált. Ebben az underground közegben mozgott sok olyan képzőművész is, aki a későbbiekben a fényművészet felé vették az irányt, az alkalmazott szerepből így került előtérbe a fénnyel való alkotás. Az eleinte analóg technikákon kísérletező művészek egyre több lehetőséghez jutottak a technológia fejlődésével, szélesre tárva számukra az önkifejezés lehetőségeit. A kétezres években az egyre jobb felbontású és nagyobb fényerejű projektorok erőteljes fejlődésével sokkal magával ragadóbb mozgóképes alkotásokat lehetett bemutatni, ekkor indultak az első fényfesztiválok is.

Mára világszerte több tucat hasonló fényfesztivál létezik, legtöbbjüket ősszel és télen rendezik, így a pécsi Fényfesztivál ebben is eltér az átlagtól. A fesztivál előképe a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. (ZSÖK) által szervezett összművészeti fesztivál volt. 2015-ben ünnepelték világszerte a Fény Nemzetközi Évét, mely egy az ENSZ és az UNESCO által szervezett globális programsorozat volt. Ehhez a tematikához csatlakozott be a Zsolnay Kulturális Negyedben tartott fesztivál is. Ennek az évnek tapasztalatait látva a ZSÖK és a pécsi önkormányzat úgy döntött, a fesztivál fókuszát innentől kezdve a fényművészetre helyezik, és városi nagyfesztivállá alakítják. Így indult 2016-ban az első Zsolnay Fényfesztivál, mely azóta is az ország egyetlen ilyen típusú rendezvénye. A fesztiválon továbbra is képviselve van a zene és az utcaművészet számos ága, de a vizualitás kapja a fő hangsúlyt.

Idén a járvány miatt sok megszorítás volt szükséges. Számos programot csak védettségi igazolvánnyal lehetett látogatni, de a 23 állomásos, a belvárost átszövő Fény Útja, mely a versenyen kívül a leglátványosabb része a rendezvénynek, idén is szabadon látogatható volt. A korlátozások és a hűvösebb idő ellenére idén is több tízezer érdeklődő jelent meg a belvárosban.

A fesztivál csúcspontja minden évben a Zsolnay Light Art Fényfestőverseny, melyen idén három kontinens művészei vettek részt. Itt minden évben egy adott témára kell elkészíteniük egy animációt, melyet a pécsi Szent Péter- és Szent Pál-székesegyház teljes homlokzatára vetítenek ki. A vizuális tartalmak elkészítéséhez a művészek előzetesen megkapják a székesegyház digitális modelljét, így tudja akár egy japán művész is elkészíteni munkáját, anélkül hogy valaha is látta volna az épületet élőben.

A fényfestőverseny győzteseit vasárnap este hirdették ki. A döntőbe jutott tíz versenyző közül a német Ruestungsschmie.de: Colors of noise című alkotását sorolta első helyre az öttagú nemzetközi zsűri.

Megreformálja magát a Golden Globe díjakról döntő újságíró-szervezet, annak reményében, hogy a nagy amerikai stúdiók újra komolyan vegyék.