Nem csak az Egyesült Királyságban, hanem Európában és a világ más országaiban is egyre nagyobb gondot jelent a kamionsofőrök hiánya, csak másutt egyelőre nem annyira szembetűnő, mint a Brexittel hatalmas öngólt lövő briteknél.
A fuvarozókét folyamatosan elöregedő ágazatnak tartják. A Nemzetközi Közúti Szállítók Egyesülete (IRU) is nemrégiben arra figyelmeztetett, hogy távolról sem újkeletű problémáról van szó. A tehergépkocsivezetők átlagéletkora 50 év feletti, kevés a fiatal munkavállaló választja ezt a szakmát. A szakszervezetek úgy vélik, hogy az ágazat liberalizációja, illetve az alacsonyabb béreket kínáló harmadik országokba való kiszervezés meggyengítette a szakma pozícióit. Sokatmondó adat, hogy az elmúlt évben a 25 év alatti járművezetők aránya Európában és Oroszországban 5 százalék, Mexikóban 6, Törökországban 7 százalék volt. Egyértelműen férfi szakmáról van szó, mivel a tehergépkocsivezetőknek mindössze 2 százaléka nő. „Ha nem lesz megfelelő utánpótlás, akkor sofőrhiánnyal kell szembesülnünk” – mutatott rá az El País című spanyol lapban Juan José Gil, a Spanyol Közlekedési Egyesületek Országos Szövetségének (Fenadismer) főtitkára. Ez pedig azt jelentené, hogy sok árut nem tudnak elszállítani.
Hogy milyen súlyos gondról van szó, azt egy másik számadat is bizonyítja. Szakértők becslései szerint Európának már 400 000 járművezetőre lenne szüksége, hogy teljesen lefedjék a felmerülő igényeket. Ezt a számot az ágazat fejlődéséből és a tehergépkocsivezetők átlagéletkorából kiindulva állapítják meg. 2020-ban már a kamionvezetői munkahelyek egyötödét nem töltötték be Ázsiában és Európában.
A Transport Intelligence kutatócsoport tanulmánya szerint a fuvarozók hiánya által leginkább érintett uniós tagállam Lengyelország, ahol több mint 120 000 sofőrre lenne szükség, Németországban ez a szám 45 000 és 60 000 között lehet, Franciaországban körülbelül 43 000 betöltetlen állásról van szó. A probléma tehát nem csak az Egyesült Királyságban létezik, bár itt a legsúlyosabb a helyzet, hiszen mintegy 90 000 fuvarozóra szükség. A hiány különösen most, a koronavírus-járvány lecsengése utáni gazdasági fellendüléssel vált szembetűnővé. Szakértők rámutatnak, hogy ez teljesen normális jelenség.
A történelmi tapasztalat is azt mutatta, hogy hasonló esetben mindig megnőtt a kereslet az ágazat iránt, hiszen több árut kell elszállítani. Csakhogy a hirtelen megnőtt igényeket a szállítással foglalkozó cégek nem tudják kielégíteni a meglévő személyzetükkel, így a munkaerőpiacon kell keresniük sofőröket, most azonban akkora szükséglet alakult ki, hogy ezt képtelenség teljesíteni és az érdeklődés is csekély a szakma iránt.
Az Egyesült Királyságban a probléma a Brexit következtében súlyosbodott, mivel a külföldiek már nem dolgozhatnak itt. A fiatalokat pedig nem vonzza a szakma, amely sok lemondást, áldozatot követel, hiszen a fuvarozó állandóan távol van a családjától, napi kilenc órát kell vezetnie, mutat rá az El País.
Az Európai Közlekedési Szövetség (ETF), amely 40 ország 200 közlekedési szakszervezetének több mint ötmillió munkavállalóját képviseli, sajnálja, hogy csak most kapott figyelmet ez a kérdés, akkor, „amikor a mindennapi életünkben látjuk és érezzük a sofőrhiány közvetlen hatásait” – jelentette ki Livia Spera főtitkár. Gondot jelent az is, hogy az Európai Unióban 100 ezer speciális parkolóhely hiányzik a tehergépjárművek számára. Ráadásul a meglévő 300 ezer parkolóhelyből az ETF csak 7 ezret tekint biztonságosnak. Ezért az ágazat vonzóbbá tételét célzó javaslatok között szerepel például a biztonságos parkolóhelyek kialakítása, valamint egy olyan terv, amely megkönnyítené a munkanélküliek számára a teherautó-vezetői engedély megszerzését.