pride;

- Pécsi pride: 1700 felvonuló, 120 ellentüntető és sok megrázó történet

Ünnepi hangulat, felszabadult öröm és az összefogásból eredő nyugalom jellemezte az első vidéki pride-ot Pécsen. A rendezvényen 1700-an vonultak fel, a radikális jobbosok ellentüntetésén 120-an voltak.

– Ha nálunk valakiket megverhetnek az utcán azért, mert melegek, akkor nekem ott a helyem azon felvonuláson, ahol az ilyen jelenségek ellen tüntetnek – így foglalta össze a 28 éves Judit azt, hogy miért állt be a Pécs Pride felvonulói közé szombat délután. Az egészségügyben dolgozó, szőke, pécsi asszony úgy érkezett a gyülekezési helyre, a Kossuth térre, hogy arcának bal felére a szivárvány színeit festette. Azzal, hogy említést tett a melegek utcai bántalmazásáról, arra utalt: két meleg orvost nyáron összevertek Pécs belvárosában.

A 74 esztendős Gábor a fővárosból jött. Lyukacsos napszemüvegén az I love Tel Aviv felirat díszlett:

– Ezt a szemüveget Helsinkiben kaptam, az ottani pride-on, nem vagyok zsidó, de együtt érzek minden üldözöttel, elnyomottal, cigánnyal, hajléktalannal, migránssal – mondta a férfi, akinek pólóján hatalmas Mick Jagger-nyelv volt az egyetlen motívum, s nyakában színes, bolyhos, nőies nyakláncot viselt.

Gábor, mint megtudtam tőle, két gyereket felnevelt a feleségével, aztán ötvenévesen bevallotta, hogy meleg:

– Örülök, hogy elindult egy változás Magyarországon, és lehet már arról beszélni, hogy valaki meleg.

A pécsi egyetemen tanuló hat külföldi diáklány – volt köztük, horvát és kínai, német és arab – a kérdésemre, hogy miért jöttek el a pride-ra, csak azt ismételgették: mert kell!

A 70 éves, nyugdíjas gépészmérnököt, Tihanyi Ödönt a kíváncsiság hozta el a felvonulásra:

– Látni akartam, hogy a korosztályomból hányan jönnek el. Elszomorít, hogy kevesen. Pedig nekünk is meg kellene mutatnunk, hogy nem tűrjük az elnyomást. Mi veszteni valónk van már? De annak örülök, hogy ennyi itt a fiatal. Ezt a harcot már nekik kell végigvinniük. És látom rajtuk, hogy végig is viszik.

Valóban fiatalok adták a vonulók többségét, igaz, voltak, akik a buli miatt jöttek:

– Szeretjük a felhajtást, azért vagyunk itt – ismerte be a Pécsen raktárosként dolgozó 19 éves Tóth Roland, aki három társával a megyeszékhellyel szomszédos Kozármislenyből utazott ide.

– Ha náci tüntetés lenne, akkor is jönnének? – vetettem közbe.

– Nem, akkor semmiképp, az nem férne bele.

– Tudják egyáltalán, miről szól ez a felvonulás?

– Hát… a melegek jogairól. Hogy nincs joguk házasodni, meg gyereket örökbe fogadni.

– Legyen ilyen joguk?

– Legyen! – bólogatott Roland és három tini társa.

Az egyik multi informatikai cég pécsi egységénél dolgozó Erika a 14 éves lányával és két évvel fiatalabb fiával jött.

– Miért vonulnak? – szegeztem neki a kérdést.

– Mert a jogtalanságot nem szabad tűrni.

– De önök nem érintettek.

Hallgatás volt a válasz, Erika lánya azonban megszólalt:

– De igen. Én érintett vagyok… Rájöttem, hogy meleg vagyok…

A lány őszintesége belém fojtotta a következő kérdést. Az asszony, hogy lelepleződött a család titka, visszaveszi a szót:

– Még bízunk, hogy lesz változás.

– És ha nem?

– Akkor belenyugszunk. Már elfogadtuk, hogy ez van, de azért reménykedünk.

Nemcsak a lobogtatott szivárvány zászlóktól volt színes a Pécs Pride – noha abból is volt ezernyi –, hanem inkább a felvonulók egyéniségétől és sorsától. Ez a sokszínű tömeg remek hangulatban vonult át a baranyai megyeszékely történelmi belvárosán. A résztvevők a szeretetet dicsőítő jelszavakat skandáltak, utcasarkokhoz érve boldog sikongással köszöntötték a következő utca lakóit. Akik közül viszonylag kevesen várták őket, ha mégis, akkor a függöny mögé rejtőzve tették ezt. A Líceum utca egyik koros házának kapujában idős asszony integetett két kézzel a vonulóknak, mire ketten oda is futottak hozzá és hálásan megölelték, megpuszilták. Megszólítottam őt is, a 77 esztendős Marika nénit, akinek fogalma sem volt, miért ez a felvonulás.

– Azért integettem nekik mert fiatalok és szépek – mondta mosolyogva. –És azért, mert látszik, hogy örülnek és kedvesek mindenkivel.

A Palatinus Szállónál a tömeg kórusban köszöntött egy, az épületből integető ifjú párt és az őket körbe vevő násznépet. Aztán a Széchenyi térre érkezve felkészültek arra, hogy ellentüntetők várhatják őket a rendőri kordon túloldalán. Azt kiabálták barátságosan, hogy: Szervusztok!!! Szervusztok!!!

Amúgy a rendőri készültség pécsi méretekben példátlannak volt mondható, az ország minden szegletéből idevezényelt, ezer egyenruhás vigyázta menetet. A felvonulás útvonala el volt zárva az ellentüntetőktől, de így a város nem vonuló lakóitól is, ami mérsékelte demonstráció külvilágra gyakorolt közvetlen hatását. Mivel a menet beszűkített térben hömpölygött, könnyen megszámolhatók voltak a demonstrálók: 1700-an vettek részt az első vidéki pride-on.

Az ellentüntetők a középkori várfal másik oldalán, a Barbakán bástyánál gyülekeztek.

A Mi Hazánk Mozgalom és Betyársereg 120, többnyire fekete ruhás tagja és szimpatizánsa ugyancsak könnyen megszólítható volt. Beszéltem többükkel, s mind azt ismételgették, hogy a felvonulás bemocskolja Pécset és főleg a város templomait. Megemlítettem, hogy a felvonulók a szeretet hirdetik, az pedig nem mocskol, inkább felemel, és a keresztény hit alapeszméje a szeretet. A fekete ruhások ezen nevettek és felháborodtak: azt mondták, a melegek (más szót használtak) intézzék a szerelmüket a négy falon belül, ne vigyék ki az utcára! Mondtam, hogy erről szó sincs, a felvonuláson nincsenek erotikus életképek, nincsenek levetkőzött emberek, nem hangzanak el erotizáló jelszavak, ez a felvonulás nem a szexualitásról szól, hanem a nemi identitás egészéről, annak megélésének jogáról. Rázták a fejüket, hogy akkor is maradjanak a négy fal között. De akkor hogyan küzdjenek a jogaikért, vetettem fel. Megvan minden joguk, vágták rá. Nem házasodhatnak, nem fogadhatnak örökbe gyereket, vetettem ellen. Gyereke annak legyen, aki tud magának csinálni, vágták vissza ők. Akkor a meddő heteró pároknak se lehetne, vitáztam velük. De náluk van esély, a melegeknél nincs, érveltek. Amiatt is háborogtak, hogy a melegek majd óvodákban fogják a gyerekeket meleggé nevelni. Amikor azt kérdeztem tőlük, hogy ugyan, melyik óvodában történt ilyesmi, vagy hol terveznek ilyet, akkor nem is reagáltak. Az ellentüntetők és szónokaik úgy vélték, hogy a melegek komoly veszélyt jelentenek a társadalomra, mert amit hirdetnek az beteg és természetellenes, mögöttük ott van a nemzetközi liberalizmus meg a mindent elnyelő globalizmus, és ez a harc nem a melegjogokról szól, hanem ez egy osztályharc, a keresztény világ ellen. Nemhogy meggyőzni, megingatni sem lehetett egyikőjüket sem.

Mindeközben a menet elérte a négytornyú bazilika előtti parkot, a Szent István teret, és ott továbbra is felhőtlen volt az ünnep. A pride szónokai is a szeretet, az egymás iránti tiszteletet, az összefogás fontosságát, és a jogtalanságok felszámolásának fontosságát hirdették. Steiner Kristóf, médiaszemélyiség arról elmélkedett, hogy jövőre talán már minden komolyabb vidéki városban lesz pride. Pálné Kovács Ilona politológus kutató, az akadémia tagja a fiáról, Marciról beszélt, aki be merte vallani melegségét, és élettársával egy örökbe fogadott fiút nevel, Pálné "édes kis" unokáját. Az asszony bevallotta, hogy büszke a fiára, s ma már nem Marciról mondják, hogy az ő fia, hanem róla mondják, hogy ő a Marci anyukája.

A várfal másik oldalán szedelőzködtek az ellentüntetők. Az izmos férfiak összetartásukat demonstrálva úgy búcsúztak el egymástól, hogy öklüket összeütötték, és arcuk két oldalán megcsókolták, majd megölelték egymást.

Miért éppen Pécs?A Diverse Youth Network egyesület szervezte meg a pride felvonulást Pécsen. Azért itt, mert az egyesület tagjai Pécsett, gazdag kultúrájú, az új iránt érdeklődő és befogadó városnak ismerték meg. Már tavaly májusban meg akarták rendezni a felvonulást, de akkor a pandémia ezt meggátolta. A rendezvényt akkor és most is szerette volna betiltatni a Kővári János, önkormányzati képviselő, aki Fidesszel stratégiai szövetségben lévő civil szervezet, az ÖPE elnöke. A lelkészi főiskolán szociális munkás diplomát szerző városatya aláírásokat gyűjtött a pride ellen, mivel úgy látja, hogy a homoszexuális menet a gyermekek testi-lelki egészséghez való jogát sérti. Kővári szerette volna, ha rendezvényről a pécsi közgyűlés rendkívüli ülést tart, ezt azonban a város független polgármestere, Péterffy Attila értelmetlennek tartotta, mivel a közgyűlés nem dönthet egy civil szervezet alkotmányos jogokkal biztosított rendezvényéről, ez a rendőrség dolga. Ismert, hogy Pécsen a 2019-es helyhatósági választáson az összefogó ellenzék fölényes győzelmet aratott a kormánypártok felett. Sokan úgy látják, hogy Kővári – bár tudja, hogy indítványa teljesen értelmetlen – azért erőltette a rendkívüli közgyűlést, mert így szeretné megszólítani a Fidesz megrogyott pécsi táborát. A történethez tartozik, hogy a pécsi városvezetés megrendelt egy felmérést a pride helyi fogadtatásáról. Abból az derült ki, hogy a pécsiek többsége elfogadja a nemi másságot, engednék, hogy a melegek is házasodjanak. Azt viszont a többség nem támogatja, hogy a melegek gyereket fogadhassanak örökbe. És azt se támogatják, hogy a város vezetői részt vegyenek a felvonuláson. Ezért a városvezetők nem is mentek el a rendezvényre, amit sokan kritikusan fogadtak. A felvonulás így is sikeres volt, hisz a szervezők eredetileg ezer fős rendezvényt jelentettek be.

Hétfőn folytatják.