A héten szerdán a gázolaj, ugyanaznap, illetve pénteken pedig a benzin átlagtarifája is rekordot döntött - számítható ki a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) adatbázisa alapján. Bár a hatóság honlapja egyelőre csak a szeptember 13-i - hétfői - országos átlagtarifákat tünteti fel, a Holtankoljak.hu emelési előrejelzései alapján ismert, hogy a benzin szerdán 6, pénteken pedig 2 forinttal drágult, a gázolajért pedig, szintén szerdától, 2 forinttal kértek többet. A MEKH-adatsoron alapuló számításaink szerint a benzin országos átlagára így ma 461 forint 18 fillérrel megdöntötte két nappal ezelőtti, 2 forinttal alacsonyabb eddigi csúcsát. A mostani áremelkedési hullámban a benzin, literenként 455 forint 58 filléres átlaggal, először augusztus elején lépte túl az addigi, elsőségét 2012 áprilisa óta őrző, 454 forint 70 filléres átlagot. A benzinárak az augusztus végi, legközelebbi mélypont óta ismét nőnek. Olyannyira, hogy a szerdai, 6 forintos emelés után kialakult, körülbelül 459 forintos átlag újabb csúcsot hozott. Ettől azonban a mai hatályú, újabb 2 forintos emeléssel kialakuló, 461 forint körüli literár máris átvette az elsőséget.
A - forgalom immár több mint kétharmadát kitevő - gázolaj áralakulása mondhatni még figyelemre méltóbb. Itt az elmúlt hetek úgymond "sikertelen csúcsdöntési kísérletei" után a szerdai, 2 forintos emeléssel kialakuló, 453 forint 28 fillérre becsülhető országos átlagtarifa lépte át elsőként a termék 2012 januárjában elért, 451 forint 80 filléres eddigi rekordját. Tehát a benzin után immár a dízeltarifa is megdöntötte közel egy évtizedes csúcsát.
A 450 forintos középárhoz képest változatlanul nem számít további, jelentős üzemanyag-áremelkedésre Grád Ottó, a nagy hazai olajcégeket tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára. A drágulás oka most egyértelműen a nemzetközi olajtőzsdék emelkedése. Az Európában irányadó, Brent-típusú nyersanyag ára a koronavírusra visszavezethető tavalyi mélypontok után az idén nyáron megközelített, hordónkénti 80 dolláros plafon óta inkább hullámzik. Az augusztus közepi, 65 dollár körüli szintről dráguló termék hordója most 74-75 dollárért cserél gazdát a börzéken. Grád Ottó a 80 dollárt ismét komoly lélektani határnak tartja. Így a belátható jövőben 70-80 dollár közötti kurzusra számít. Bár a forint dollárhoz viszonyított - a hazai üzemanyagárakat is igen erőteljesen befolyásoló - árfolyama az elmúlt időszak során a 285-östől a 313-as értékig szintén komoly hullámzásokat mutatott, most 296 körül mondhatni épp átlagos érték körül jár. A MÁSZ-főtitkár reméli, hogy ebben már nem várhatók nagy kilengések, bár minden a jegybank árfolyampolitikájától függ. Megjegyzendő: a forint árfolyama olyannyira befolyásolja a hazai üzemanyagárakat, hogy míg azok 2012-es tetőzésekor 120-150 dollár körül a nemzetközi olajárak is csúcsokat döntöttek, addig a nyersanyag tőzsdei kurzusa most, újabb hazai rekordok közepette alig haladja meg korábbi csúcsa felét. Igaz, ennek kapcsán Grád Ottó arra hívja fel a figyelmet, hogy a fizetések és az árak nagyarányú emelkedése folytán a mostani 450-460 forintos üzemanyagárak vásárlóerő szerinti összevetésben jóval alacsonyabbak a 2012-es, hasonló értékekhez képest.
Az üzemanyagárcsúcs-döntések ellenére Grád Ottó nem lát különösebb visszaesést a járványsokk óta töretlenül emelkedő forgalomban sem. Ilyen hatást elsősorban a lakosság anyagi mozgásterét tükröző benzinkereslet tükrözhet, ha esetleg e termék esetében az ősszel szokásosnál nagyobb visszaesést mérnének.
A MÁSZ-főtitkárral szemben akár további, több tíz forintos üzemanyag-áremelkedések esélyét sem zárja ki Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázpiaci elemzője. Igaz, az átlagárak szerinte azért még az év végén sem kezdődnek majd 5-össel. A világszintű olajkínálatot némiképp megrendítették a hurrikánok, bár a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete és együttműködő partnerei (OPEC+), korábbi vállalásaiknak megfelelően, havonta napi 400 ezer hordóval növelik amúgy napi közel 40 millió hordós kitermelésüket. Ugyanakkor egyre-másra látnak napvilágot azok az elemzések, hogy a világ olajkereslete 2022-ben meghaladhatja a 2019-es év napi 100 millió hordós rekordját is. Bár az OPEC+ becslések szerint legfeljebb további 6 millió tonnával lenne képes emelni kitermelésén, a kereslet ennél is nagyobb bővülése jövőre "izgalmas" helyzetet teremthet, ami akár további olajár-emelkedésben ölthet testet. Az - olajon kívül - már most egyre másra rekordokat döntő tőzsdei energia- és nyersanyagárak miatt 2022 kapcsán egyszersmind szaporodnak az aggodalmas hangok - hívta fel a figyelmet Pletser Tamás.