;

Ryanair;fapados;repülés;WizzAir;Eurocontrol;easyJet;

- Nyertesek az európai fapadosok

Augusztusban az európia légijáratok száma elérte a 2019 augusztusi 71 százalékát.

Gyorsabban regenerálódik az európai légiközlekedés, mint azt korábban becsülték: augusztusban az európia légijáratok száma elérte a 2019 augusztusi 71 százalékát. Az uniós légiközlekedés szervezéséért felelős Eurocontrol adatai szerint ugyanakkor nagy szórások tapasztalhatók az ágazaton belül.  Magyarországon a légiforgalom a két évvel korábbi 72 százaléka volt, vagyis ez megfelel az átlagnak. A nagy nyertes Görögország és Németország, feltehetően a két ország közötti üdülőjáratoknak köszönhetően. A görögöknél a 81, a német légtérben pedig a 85 százalékát mérték 2019-es forgalomnak. A nagy vesztes a brit piac, ahol a szigorú korlátozások és a Brexit következményeként a járvány előtti szint felénél jár még mindig a légi forgalom.  

Szeptember 1-jén az európai égbolton 24 586 légi járat repült, közel tizedét az ír fapados Ryanair üzemeltette. A második Turkish Arlines 1234 járatot indított aznap, míg a harmadik helyre a brit fapados Easyjet került 1039 járattal. A magyar alapítású Wizz Air szeptember első napján 625 járatot üzemeltetett – ezzel a hetedik helyet szerezte meg a európai toplistán.

A fapadosok többsége gyorsabban tudta növelni kapacitását. A piacvezető Ryanair 2214 járata már csak 14 százalékkal marad el a két évvel korábbitól. A Wizz Air a 2019-es kapacitása 90 százalékán üzemelt, szemben a piaci átlag 70 százalékával. A hagyományos társaságok viszont küzdenek még a post-covid valósággal: a Lufthansa teljesítménye a két évvel ezelőtti szint 54, az Air France pedig a 42 százalékát éri el. Kilóg a sorból az EasyJet, ahol az elmaradás még 55 százalék. Nem véletlen, hogy a Wizz Air megpróbálta a céget felvásárolni. A brit légitársaság azonban elutasította az ajánlatot - részvényei ezt követően 14 százalékot estek -, és inkább 1,2 milliárd fontot igyekszik bevonni részvénykibocsátással, terjeszkedésre illetve a nehezebb időkre tartalékolva. A Reuters értesülései szerint Wizz Air az Easejet összes részvényét felvásárolta volna, de a vállalat az ajánlatot túl alacsonynak találta. Johan Lundgren, az Easyjet vezérigazgatója a hírügynökségnek azt mondta: az érdeklődés „rendkívül feltételes jellegű” volt. A visszautasításban az is szerepet játszhatott, hogy az egy konkurenstől érkezett. A Wizzair nem kommentálta a Reuters értesüléseit, ám azt több forrás is megerősítette.

A miniszterelnök bizalmi köréből Parragh László iparkamarai elnök után Nagy Márton volt MNB-alelnök is bírálta az infláció miatt a jegybank elnökét.