Budapest;Karácsony Gergely;légszennyezés;használt autó;Párbeszéd-MSZP;Kocsis-Cake Olivio;

- Kormányzati látszatlépések

Kocsis-Cake Olivio a városi levegőszennyezést korunk egyik legnagyobb környezetvédelmi kihívásának nevezi.

A magyar kormány tavaly döntött a fokozottan környezetszennyező használt autók behozatalának szigorításáról - közölte a párbeszédes Kocsis-Cake Olivio írásbeli kérdésére Schanda Tamás, az illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti és stratégiai államtitkára. 2021. január 1-től szigorodott a műszaki vizsgálat. Ha a jármű láthatólag nincs megfelelő állapotban, hat évnél idősebb vagy 160 ezer kilométernél többet futott, kibocsátását külön is vizsgálni kell. Schanda Tamás - szokatlanul visszafogott - válaszában emlékeztet az elektromos járművek vásárlását támogató pályázatokra is. Adatai szerint már több mint 31 ezer zöld rendszámos gépkocsi fut a hazai utakon. (Ezek többsége egyébként hibrid.)

Megkeresésében az ellenzéki politikus a városi levegőszennyezést - így a járművek károsanyag-kibocsátását - korunk egyik legnagyobb környezetvédelmi kihívásának nevezi. A Greenpeace Magyarország júliusban közel 45 ezer aláírással megerősített petíciót adott át - az amúgy szintén párbeszédes - Karácsony Gergely főpolgármesternek. Ebben a szennyező járművek fokozatos kitiltását, valamint a fenntartható közlekedés terjesztését, fejlesztését követelik. Kocsis-Cake Olivio emellett kormányzati lépéseket is sürget. Szerinte ugyanis hiába fogalmazta meg a kabinet klíma- és természetvédelmi akciótervében, hogy nem leszünk Európa roncstemetője, ha a mai napig tömegével áramolnak hazánkba az elavult, szennyező járművek.

Az ellenzéki honatya néhány nappal későbbi, újabb levelében már arra hívja fel a figyelmet: több európai nagyváros példája nyomán Karácsony Gergely is megígérte, hogy idén kijelölik a dízelautók budapesti kitiltásának céldátumát. Az iránt tudakozódott, hogy ebben az esetben támogatná-e a kormány a dízelautó-tulajdonosok váltását.

Ön bizonyára nagyon jól tájékozott a fővárost érintő ügyekben; a kormány viszont még nem kapott tájékoztatást arról, hogy a budapesti gigadugók előidézése után milyen újabb autósellenes intézkedéseket akar bevezetni a gyurcsányista főpolgármester - találja meg ismét saját hangját Schanda Tamás. A nemzeti-polgári kormány - a baloldallal ellentétben - látszatintézkedések helyett tesz is a teremtett világ és környezeti örökségünk védelme érdekében - írja. Ám levele végén, érdemi válasz helyett csak arra emlékeztet, hogy 2016 óta közel 19 milliárd forinttal támogatták elektromos autók beszerzését.

Az ÉVOSZ a kedvező folyamatokat részben az export visszafogásának, részben a nyersanyagok világpiaci áresésének tulajdonítja.