Úgy látszik, a Volánbusz Zrt. nem törődik bele, hogy Nyugat-Magyarországon igen komoly kihívója akadt a helyi tömegközlekedés lebonyolítására. Máskülönben aligha fordult volna jogszabálysértést emlegetve a bírósághoz. Szombathelyen ugyanis az önkormányzat érvénytelennek nyilvánította a pályázatát. A másik jelentkezőnek, az osztrák többségi tulajdonú Blaguss Agora Hungary Kft.-nek a városvezetés elfogadta az ajánlatát, így jövő év elejétől bizonyosan a nyertes cég buszoztat a városban. Sopronban viszont nem, pedig ahogy a vasi megyeszékhelyen, úgy ott is lejárt a személyszállításra kötött közszolgáltatási szerződés, és muszáj volt új pályázatot kiírni. Ezen ugyancsak a már említett két cég indult, de maradt az eddigi szolgáltató Volánbusz, ami miatt sok kritikát kapott a polgármester.
Szombathelyen a hírek szerint több szempontból nem felelt meg a Volánbusz pályázata az önkormányzat kiírásának. Már azzal eltért a felhívásától, hogy szemben a leírtakkal, ellentételezési előlegre tett ajánlatot. Aztán a járművek egységes megjelenésében, a viszonylatszám feltüntetésében, valamint a buszokon lévő reklámok tekintetében sem felelt meg a követelményeknek, ami elvárás volt - derült ki a testületi ülésre készített előterjesztésből. Egyébként, ha ez nem gyenge pontja a pályázatnak, akkor sem biztos, hogy a Volánbusz lett volna a befutó, hiszen a nyertes Blaguss 2022-ben majdnem 100 millióval olcsóbban, 1,28 milliárd forintért végzi a közszolgáltatást a vasi fővárosban, és 37 járművének a 80 százaléka új Mercedes-Benz gyártmányú autóbusz, de a többi is öt évnél fiatalabb. A Volánbusz 44 járműve között új nincs, ellenben van 7 darab egyéves, a 14 legidősebb tíz-tizenegy esztendős, nem klimatizált és átalakításra vár, a fennmaradó 23-ból a két hatéves kivételével mind hét esztendős.
A szombathelyi városházán nem öregbítette a Volánbusz Zrt. jó hírét az sem, hogy a múlt évben nyújtott szolgáltatásaiért ellentételezésként közel 635 millió forintot kért, azaz csaknem 160 millióval többet a megállapodásban szereplő összegnél. A kiugró eltérést az önkormányzat alaptalannak tartja, és a követelésből nagyjából 445 millió forintot ismer el, továbbá ragaszkodik az ügy felülvizsgálatához. A Volánbusz pedig jogosnak tartja az igényt és a pénzét szeretné látni.
Hogy a kialakult patthelyzetben mit hoz a jövő, azt egyelőre nem tudni, ám az tény, hogy a vasi megyeszékhely képviselőtestülete egyhangú döntést hozott az új üzemeltetőről.
Új, alacsonypadlós, klimatizált, környezetkímélő blagussos buszok fognak járni Szombathelyen januártól tíz éven át. Így a minőségi tömegközlekedésre és a tisztább levegőre tett ígéretünk teljesült - ezt Nemény András polgármester Facebook-oldalán írta, miután megkötötte a szerződést.
Attól nem tartanak a városházán - legalábbis a nyilatkozatokból erre lehet következtetni -, hogy a Volánbusznak a pályázat elbírálásával kapcsolatos bírósági ügye miatt az egyezség kútba esik a nyertes pályázóval, arra azonban igenis számítanak, hogy ezután több hónapos huzavona következik.
- A szerződésünk érvényes, mi ehhez tartjuk magunkat, a többi az érintettek dolga - fejtette ki álláspontját Szlávik Gábor, a Blaguss Agora Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Arra a kérdésre, hogy más városokban pályáznak-e, azt válaszolta, a piacát minden vállalkozás szeretné szélesíteni, ezért ahol tudnak próbálkoznak, de erőn felül nem. A szombathelyi indulásuk előkészítése sok energiát leköt, közben azért arról sem feledkeznek meg, hogy a cégüknél nem a nagyság, nem is a mennyiség, sokkal inkább a minőség a fontos, különben aligha hosszabbítanak velünk szerződést az üzleti partnerek. Amit nem egyszerű teljesíteni, és érvényesülni az erős piacon, amikor a benzin drága, a munkabéreknek pedig követni kell az inflációt - tette hozzá Szlávik Gábor.
A soproni székhelyű cég nem ott nyert, ahol adót fizet. A leghűségesebb városban a gyakori kritikák ellenére is a Volánbusz Zrt.-hez ragaszkodtak.
A kiírásba olyan irányított feltétel került, amiről előre lehetett tudni, hogy a vesztes pályázó úgysem teljesíti, mert irreális elvárás az eredmény kihirdetésétől számított 30 napon belül a buszokat személyzettel együtt forgalomba állítani, ezért csak az eddigi szolgáltatóval lehetett (kellett?) szerződést kötni - ez Supka-Kovácsné Holzhofer Tündének, a Momentum soproni önkormányzati képviselője közölte a Facebookon, miután betekintett a soproni pályázatokba.
Furcsa, hogy miközben az önkormányzat a környezettudatos Sopronért kampányt indít, akkor egy tíz éves megállapodásnál nem hagy elegendő időt a helyi tömegközlekedés lebonyolítására jelentkező új szereplőnek arra, hogy a gyártótól be tudja szerezni a hat hónapnál korábban nem szállítható új autóbuszait, amivel akár versenyhelyzetet is teremthetett volna. Ehelyett az átlagkorát tekintve 14 éves járműparkot még elfogadja, és a maximum 18 éves autóbuszt is - tette hozzá a képviselő. Ezt a város polgármestere egyedül, a járványügyi vészhelyzet alatt döntötte el.