Miután munkabeszüntetésüket a kormány megtiltotta, a jelek szerint munkalassításba kezdtek a ferihegyi légiirányítók: a fapadosok és az oligarchák magángépei is kacskaringózhatnak a levegőben – írja a 24.hu. A lapnak pilóták elmondták:
Ezt támasztják alá a magyar fővárosba közlekedő légitársaságok gépeinek repülési adatai is. A változás nagyjából azóta érzékelhető a változás, hogy bő két hete megjelent Orbán Viktor miniszterelnök aláírásával az a kormányrendelet, amely megtiltotta a béremelést keveslő légiirányítók tervezett sztrájkját.
Azóta a repülők a korábbi – a lehető legrövidebb – útvonal helyett gyakran nagyobb kanyarokat, hurkokat tesznek meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelében, köszönhetően a légiirányítóknak.
A lap példákat is hoz: a Dubaj–Budapest járat útvonala májustól júliusig szinte nyílegyenes volt, augusztusban viszont már jókora kanyarokkal érte csak el Ferihegyet. Megjáratták a Wizz Air rodoszi járatát is, és nem tettek kivételt az OE-LEM lajstromjelű Bombardier-vel sem, pedig a magángépet Mészáros Lőrinc rendszeresen használja, de utazott már rajta Orbán Viktor is.
A légitársaságoknak mindenesetre komoly extrakiadást jelenthet a hosszabb útvonal, az alkalmanként akár 5-10 perces késlekedés pedig a menetrend csúszását okozhatja.
A légiirányítók július 27-én kezdtek volna határozatlan idejű sztrájkba, miután a Fővárosi Törvényszék másodfokon is jogszerűnek minősítette tervezett munkabeszüntetésüket, amit azért határoztak el, mert régóta nem tudtak dűlőre jutni a béremelésről az állami tulajdonú HungaroControllal. A kormány azonban a bírósági végzést felülírva július 26-án rendeletben tiltotta meg a navigációs szakembereknek, hogy sztrájkoljanak. A szakszervezetek tiltakoztak a lépés ellen, és nemzetközi szervezetektől is segítséget kértek. A Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke, Kordás László közölte: a kormány azóta sem reagált az érdekképviseletek tiltakozására.