II. Erzsébet;Diana;táska;Margaret Thatcher;Winston Churchill;Sarah Jessica Parker;Tracey Emin;

- Fényűző táskatárlat, avagy a design politikai üzenetet is hordozhat

A pandémia miatt kétszer is halasztódott a Viktória és Albert Múzeum táskakiállítása, amely most már viszont bizonyítja, hogy a design személyes állásfoglalást, politikai üzenetet is hordozhat.

Kevés súlyosabb kulturális áldozata volt a Covid-19-nek Londonban, mint a világ vezető iparművészeti múzeumában, a V&A-ben évek óta tervezett táskakiállítás. Először múlt év áprilisában, majd novemberében az első két országos vesztegzár miatt maradt el a megnyitó, majd december 19-én alig egy hét nyitvatartás után sújtott le rá a művészeti intézmények bezárása. A korábbi tervek átalakítása után azonban a lebilincselő tárlat január 16-ig várja látogatóit.

A nagyszabású, háromszáz táskából álló kiállítás a talán legmeghatározóbb kiegészítőt több szempontból is körüljárja. Egyrészt a legkülönbözőbb célokat szolgáló darabokat mutatja be: dizájner táskáktól a brit kormány tagjainak státuszszimbólumáig, a "red box", vörös aktatáskáig, piperetáskáktól katonai hátitáskákig - a "Bags: Inside Out" címet viselő show megpróbálja megértetni az emberek, elsősorban persze a nők táskák iránti bűvöletét.

Látunk itt mindent az egészen parányi erszényektől kezdve gazdagságot sugárzó utazótáskáig, az időbeli határ pedig a XVI. század és a jelen között húzódik.

A tárlat első, Funkció alcímű része abból a szempontból vizsgálja az objektumokat, hogyan rejtik el magukban azokat a cuccokat, amelyek nélkül egy tapodtat sem mozdulunk. Az ebbe a kategóriába tartozó történelmi érdekességek közé tartozik az az 1558-1603 között készült méretes hímzett zacskó, amely I. Erzsébet nagy pecsétjének ezüst mátrixát védte, vagy az a táska, mely II. Erzsébet nagymamája, Mária királyné II. világháborús gázmaszkját takarta el. Ha beszélni tudna, micsoda politikatörténeti érdekességekről tudna beszámolni Winston Churchill 1921-ben készült ütött-kopott vörös irattartója!

A fényűző kiállítás második fejezete a Státusz és identitás címet kapta. Ennek a résznek úgy lehetne összefoglalni az üzenetét, hogy az éremnek két oldala van. Amikor egy híresség egy divatház darabját viseli, segít a tárgy hírnevének bebetonozásában, miközben a celebek státuszát jelentősen növeli, ha olyan szerencsések, hogy egy táskát róluk neveznek el. Diana walesi hercegnő nélkül elképzelhetetlen lenne egy divathoz kötődő kiállítás, és valóban, a South Kensington-i múzeumban láthatjuk azt a Lady Dior szépséget, amelyet a 90-es évek közepének legkeresettebb táskájának rangjára emelt. Ennél is többet ért el a Dianával gyakorta összehasonlított Grace Kelly hollywood-i sztár, majd III. Rainier monacói herceg felesége, akinek köszönhetően a Hermès 30-as évekből származó Sac à dépêches retikülje minden idők legnépszerűbb kézitáskájává vált, azt követően, hogy ezzel takarta el a sajtófotósok elől terhességének látható jeleit.

Az 1990-es évek végének, 2000-es évek elejének "It bag", "kötelező" táska-kultúrájának bizonyítéka az a Fendi "Baguette" táska, melyet Sarah Jessica Parker viselt, (és lopták el tőle) a Szex és New York sorozat jelenetében. Margaret Thatcher kormányfő legendás szürke, rendszeresen viselt Asprey táskája, amit ironikus módon az amszterdami Táska Múzeumból kölcsönzött ki a V&A, a Vaslady "fegyvertárába" tartozott, az erő és hatalom megfélemlítő jelképének számított. Nélküle Thatcher imázsa nem lett volna az, ami.

Táskák, bevásárló szatyrok gyakran váltak személyes állásfoglalások és politikai üzenetek fórumává.

Az ezt a gyakorlatot képviselő retikülök sorába tartozik egy 1825-ben készült rabszolgaság-ellenes munka vagy egy a legkedveltebb brit "táskás", Anya Hindmarch környezetvédő kollekciójába tartozó I am NOT a Plastic Bag, nem vagyok műanyag táska felirattal tüntető darab. 

A tárlat Design and Making, tervezés és készítés zárófejezete az első vázlatoktól a kész termékig, a varrástól az értékesítésig veszi nagyító alá mindannak a hátterét, amit az alsó szinten kialakított termekben megcsodálhattunk. Bepillantást enged abba, hogyan őrzik a hagyományokat, adják át a szakmai tudást nemzedékről nemzedékre a divatházak, köztük a nagyra becsült brit Mulberry brand, a kiállítás szponzora, illetve milyen állomásokon mentek és mennek át egyes mesterművek, így egy XVII. századi szív alakú kis ezüst táska. Nem hiányzik a humor sem, például egy másik XVII. századi munka, egy béka alakú szatyor formájában. Képet kapunk a képzőművészek és a divatbiznisz közötti együttműködésről, többek között az egyik legnevesebb kortárs brit festőnő, Tracey Emin a Longchamp cég számára tervezett "International Woman" bőröndjének formájában.

Ahogy ezt a kurátor, Lucia Savi hangsúlyozta, "a táska, mint hordozható használati tárgy régóta lenyűgözte az emberiséget, férfiakat és nőket egyaránt, hiszen magán- és szakmai életüket egyaránt érinti. A mindennapjainkban és a dizájn történetében elfoglalt helyének feltárásával a kiállítás előtérbe állítja a V&A misszióját: megvilágítani a múltat és inspirációt nyújtani a jövő divattervezői számára".  

InfóBags: Inside Out Viktória és Albert Múzeum London, South Kensington Nyitvatartás: 2022. január 16-ig szerdától vasárnapig 10.00-17.00 között Belépődíj: 12 font

Urbányi Zóra énekes-dalszerző egyszerre találja meg a helyét Los Angeles és Budapest zenei közegében.