;;

üzemanyagár;benzinár emelés;gázolajár;Magyar Ásványolaj Szövetség;

- Megdőlt a benzinárcsúcs

Több mint kilenc éve nem látott, rekordszinten a hazai üzemanyagárak átlaga. A fő ok a forintgyengülés. Igaz, azóta az árak és a fizetések is nőttek.

Mai hatállyal ismét 5 forinttal nő a benzin és 2-vel a gázolaj átlagára - közölte a Holtankoljak.hu. Ezzel a portál számításai szerint a benzin literenkénti hazai átlagára 451 forintra áll be. A tarifa így számításunk szerint pont beéri a 2012 áprilisában még saját adatbázisunk szerint mért eddigi csúcsát. Ugyanakkor mások - mint például a Cargopedia, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal és az Autóklub - hasonló adatközléseit is figyelembe vevő átlagunk már most 456 forintot mutat. Akárhogy is, a több mint kilenc éves rekord e héten bizonyosan megdőlt.

Bár a gázolaj ára a Holtankoljak-számítás szerint ezzel még "csak" 447 forintra nő, a többi adatközlő alapján már eme üzemanyagfajta átlagtarifája is megérintheti 2012 eleji, 453 forint 50 filléres csúcsát.

Mivel a mintegy 2 ezer hazai üzemanyagkút árai között akár 90-100 forintos, egyidejű árszórást is tapasztaltunk, a múlt héten már találtunk több, a 95-ös és a gázolaj literjéért több mint 500 forintot kérő kutat is. (A prémiumüzemanyagok a töltőállomások többségén ráadásul eleve drágábbak e szintnél.) Az ilyen egységek száma az áremeléssel bizonyára tovább szaporodik.

A mai és a 2012-es, 451 forintos benzinár nem ugyanaz - hangsúlyozta megkeresésünkre Grád Ottó, a nagy hazai olajcégeket tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. A termelői árak, illetve a jövedelmek emelkedését alapul véve mai áron a csúcsot 520-560 forint jelentené - hangsúlyozta a szakember. Grád Ottó jelentős további drágulásra már nem is számít, mivel szerinte az áremelkedés alapjául szolgáló, tőzsdei, hordónkénti nyersolajtarifa belátható időn belül nem kerül sokkal 80 dollár fölé. (Tegnap lapzártánkkor a kurzus 76 dolláron állt.) A 300 forint körüli dollárárfolyam szintén az elmúlt évek átlagához közelít. Így Grád Ottó ebben sem számít nagy kilengésekre.

Mindazonáltal az is megjegyzendő: épp a forint dollárhoz viszonyított jelentős értékvesztésének tudható be, hogy míg 2012-ben 120 dollár körüli nyersolajkurzus hozott nálunk üzemanyagárrekordot, addig ma már elég ehhez az évtizedes távlatban nem különösebben kirívó, 80 dollár alatti szint is.

A hazai üzemanyagárak jó része egyébként továbbra is adó. Ráadásul, tekintve, hogy az olaj 50 dollárnál drágább, jelenleg az alacsonyabb, gázolaj esetén 110 forint 35 filléres, benzin esetén pedig a 120 forintos, nettó, literenkénti jövedéki adó terheli a két terméket. (50 dollár alatti olajár esetén e szint gázolajnál 10, benzinnél 5 forinttal nő.) Természetesen erre még rárakódik az Európa-rekorder, 27 százalékos áfa, valamint benzin esetén további 4 forint 15 filléres, gázolajnál pedig 3 forint 88 filléres, literenkénti készletezési díj.

A Cargopedia-adatbázis alapján végzett számításaink szerint a hazai üzemanyagárak térségünkben közepesnek számítanak. Nyolc országból a hazai benzinár a negyedik legolcsóbb. Drágább Ausztria, Szerbia, illetve a forintban már most 500 feletti átlagon álló horvátok és szlovákok. Olcsóbb Szlovénia, Románia, illetve a 330 forintos átlagával általában is szinte verhetetlen Ukrajna. A gázolaj tekintetében most Magyarország a nyolcból a negyedik legdrágább. A dízelt magasabb áron mérik Szlovéniában, Szerbiában és Horvátországban, illetve olcsóbb Szlovákiában, Ausztriában, Romániában és a 311 forintos átlagon álló Ukrajnában. Nem mindegy tehát, milyen üzemű autóval mely szomszédunkhoz ruccanunk át. 

„Akad néhány cifrább szó”

– Látja, a kutyát sem érdekli már – legyintett Koczor András, a hetesi benzinkút tulajdonosa körbemutatva: bár szerdától újabb áremelés következik, kedden nem tolakodtak az autósok, hogy feltankoljanak az „olcsóbb” üzemanyagból. – Ugyanannyian vannak, mint bármelyik másik napon. Ezek az öt-tíz forintos emeléseket szinte észre sem veszik. Egy 10-15 ezres tankolásnál két-háromszáz forintról van szó. Régebben az olcsó kutaknál nagy volt a sor a szokásosnál benzinár-emelés előtt, de most már ott sincsenek többen.

Ezzel Koczor András arra utalt, hogy a gyakori árváltozások miatt többség már nem is bírja követni, hol tart a nafta ára. A hetesi kút tulajdonosa hozzátette, náluk régebben sokan 1000-1500 forintért tankoltak, mostanság a fokozatos áremelkedésnek köszönhetően ez az összeg felkúszott 2-3000 forintra. Koczor András szerint a nagy többség egyébként 5-10 ezerért vesz üzemanyagot.

– Sokan csak akkor veszik észre, újfent emelkedett az üzemanyagok ára, amikor azt látják, kevesebb megy a tankba azért a fix összegért, amennyiért tankolni szoktak. Na, ilyenkor akad néhány cifrább szó, kicsit szidják a kormányt, de szó sincs olyan háborgásról, mint a kilencvenes évek áremeléseinél, amikor három forintos különbségnél akár egy órát is hajlandóak voltak sorban állni.

Darabos Attila tízezer forintért tankolt az egyik kaposvári benzinkútnál a kisteherautójába. A főleg városon belül fuvarozó egyéni vállalkozó arra panaszkodik, egy ponton túl már képtelen volt beépíteni a saját áraiba a kutaknál kifizetett egyre nagyobb összegeket.

– Tavalyhoz képest emeltem valamennyit, de nem tudok mindig reagálni az üzemanyagár-változásra, mert egyrészt nagy a konkurencia, és sokan a több fuvar reményében benyelik a különbséget, másrészt, ha minden drágulást beáraznék, akkor azt is elvárnák a partnerek, hogy olcsóbb legyen a szolgáltatás, ha éppen esik a gázolaj ára. Persze, ha felmenne 470-ig, vagy akár ötszázig a dízel, kénytelen lennék árat emelni, mert nagyon szűk az árrés, amivel dolgozni lehet a piacon. De ezzel nemcsak mi szívunk, a taxisok is hasonló cipőben járnak, ráadásul náluk körzetenként fix a tarifa, s minden társaság nagyjából egyforma árral dolgozik, tehát őket is érzékenyen érinti a drágulás. De mit lehet tenni: ha nem ül autóba az ember, akkor nem is keres!

A mostani emelkedés a mezőgazdasági vállalkozókat érinti a legkellemetlenebbül, hiszen éppen az aratás közepén közelít a valaha volt legmagasabb csúcshoz az üzemanyagár. De nincs mit tenniük, a kombájnok, traktorok, szállítókocsik nem állhatnak le, a termény nem maradhat a földeken.

– Nekik azért elég komoly visszatérítés jár az államtól – jegyezte meg Koczor András, akinél a legtöbb környékbeli gazda tankol. – Ilyenkor, csúcsszezonban szinte éjjel-nappal mennek a gépeik, s hogy ne essenek ki a munkából, sokan a földekre kérik az üzemanyagot: van egy kisteherautónk ezer literes tartállyal, azzal hordjuk ki nekik a naftát. Egy nagyobb földbirtokos egy nap akár félmillióért is tankol.

A hetesi kút nem is számít drágának, nem úgy a sztrádák töltőállomásai. Az elmúlt időszakban az M7-es balatonkeresztúri benzinkútja vitte a prímet, ahol a szerdai emelés előtt egy liter benzinért 502,90 forintot, a dízelért 498,90-et, a 100-as benzinért 557,90-et, a prémium gázolajért pedig 541,90-et kértek.

Balatonlellénél a 95-ös benzin és a sima dízel 4-4 forinttal volt olcsóbb, Balatonvilágosnál – hivatalos nevén Siófok-Sóstón – a benzin 7, a dízel 4 forinttal került kevesebbe. Mindeközben az ország legolcsóbb helyén a benzin 414 forintba került a holtankoljak.hu adata szerint.

– Nem ár alapján dönt a többség, hogy éppen hol tankol – állította a világosi kút egyik alkalmazottja. – Fontosabb szempont, hogy kell-e a gyereknek éppen vécéznie, mióta ülnek kocsiban, rá akarnak-e gyújtani, innának-e egy kávét. S ha már megállnak, akkor azok tankolnak is, akik azt látják a kijelzőn, hogy nem elég a célállomásig az üzemanyag.

– A magyarok közül jellemzően a Horvátországba, Olaszországba, Szlovéniába tartók, illetve az onnan érkezők tankolnak. Bár az utóbbiak inkább Zalakomárnál, mert az az első benzinkút a határ innenső oldalán – állította a keresztúri kút egyik alkalmazottja. – Sokan kifelé is őket választják, pedig csak 25 kilométer a különbség, azaz ez inkább afféle pszichikai tévképzet. A külföldieket kevésbé érdeklik az árak. Az országot átszelők például telenyomják a tankot, aztán kis túlzással ki sem szállnak a román vagy ukrán határig. A prémium üzemanyagoknak pedig igazából bármennyi lehetne az ára: aki 30-50 milliós kocsival jár, azt jellemzően nem érdekli, hogy 25 ezerért vagy 40 ezerért tankol, az olcsóbb üzemanyagért nem fog kerülni. Viszont a drága kocsijába jó benzint vagy dízelt akar, így akkor is teletölti a tankot, ha 600 lenne literje. Az ilyen autóknál majdnem mindig tele kérik, persze egy 40 millás luxusterepjáróstól furcsán is hangozna, hogy „tízezerért, legyen szíves!”

Soha nem látott érdeklődést, de egyben óriási botrányt hozott a Gazdaságfejlesztési és innovációs operatív program kkv-nak szóló pályázata.