Budapest;légszennyezés;Levegő Munkacsoport;

- Budapesti útdíjat javasol a Levegő Munkacsoport

A tehergépkocsikra az ország nagy részén már ma is érvényes útdíjrendszer kiterjesztését javasolja a civil szervezet a főváros területére és személyautókra. Kevesebb lenne a dugó, a szmog, a betegség és még a szegények is jól járnának.

Minden személy- és tehergépkocsira kiterjedő budapesti útdíj bevezetéséért indít petíciót a Levegő Munkacsoport. A civil szervezet a teherautókra, 7100 kilométernyi hazai országúton jelenleg is érvényes kilométer- és szennyezésarányos útdíjat terjesztené ki a fővárosra, illetve személygépjárművekre.

A főváros rossz levegője – így jórészt a gépjárműközlekedés – évi mintegy 2500 lakos idő előtti halálához 200 ezer megbetegedéshez - például szív- és keringési elégtelenséghez, asztmához és tüdőrákhoz - vezet. Az okozott környezeti és egészségi kár évente több mint ezermilliárd forint. A városi útdíj átgondoltabb autóhasználathoz vezetne, megszűnnének a dugók, élhetőbb lenne a környezet és kevesebben betegednének meg – idézik Lukács András elnököt.

A fővárosi útdíj a tehergépkocsiknál már bevett gyakorlat mintájára a megtett út hosszától, a jármű levegőszennyezési tulajdonságaitól, tengelyterhelésétől és az útvonaltól függne. Éjszaka alacsonyabb lenne a tarifa. A díjbevételt részben visszajuttatnák a rászoruló budapestieknek, részint a gyalogos-, kerékpáros- és egyéb, környezetkímélő közlekedési módok feltételeinek javítására fordítanák.

A petícióban arra kérik a főváros vezetését, hogy első lépésként készíttessen megvalósíthatósági tanulmányt a témáról.

A hazai közlekedés a kormány saját számításai szerint is évi 3 ezer milliárddal terheli a többieket, de léteznek ennél vérmesebb számítások is – hívja fel a figyelmet hétfői tanulmányában a Levegő Munkacsoport. Legalább ennyit nem térítenek meg tehát a közlekedés résztvevői. E külső költségek főképp egészségügyi kiadásokban, kiesett munkaidőben, vagy akár az aszály miatt megnövekedett élelmiszerárakban jelentkeznek. A KSH alapján arra jutnak, hogy Magyarországon a legtöbbet a leggazdagabbak költenek személygépkocsira. Közvetett támogatásuk szintén hasonló arányban oszlik meg. Ha e költséget beépítenék az árakba és - a leggazdagabb 20 százalék kihagyásával – visszajuttatnák a lakosságnak, évente mindenki 325 ezer forintot kapna - írják, hozzátéve, hogy ez a vagyonosok számára sem jelentene elviselhetetlen terheket. A külső költségek beszedésére üzemanyagadó-emelés helyett az elektronikus útdíjat javasolják.

Bencsik János érdeklődését felkeltették a jegybankelnök olykor finoman szólva is meghökkentő eszmefuttatásai.