London;design;

- Mini-erdő a Somerset House-ban

Az idei londoni Dizájn Biennálé központi témája a rezonancia. A rendezvényt a pandémia miatt tavalyról tették át erre az évre.

A jelenlegi rendkívül meleg napokban valóságos felüdülést jelent a London belvárosának egyik ékessége, a Somerset House udvarában felállított mini-erdő. A korábban Őfelsége Adóhivatalának helyet adó elegáns épület Edmond J. Safra libanoni üzletember mecenatúrájával felújított szökőkútja körüli térben első ízben állítottak fel fákat, ami abból a szempontból érdekes, hogy ezek a 250 éves neoklasszikus épület udvarából hagyományosan, már az alapító okirattól kezdve ki voltak tiltva. A londoni Dizájn Biennálé azon megszámlálhatatlan rendezvények egyike, melyeket a pandémia tavaly műsoron kívül helyezett és erre az évre tett át.

A rendezvény idei művészeti vezetője a jól ismert alkotó és díszlettervező, Es Devlin, akit azonnal frappírozott a gondolat, hogy a Somerset House-szal összeegyeztethetetlenek a fák. "Természetes", hogy egy 400 fős fa-kompozíció alatt nem is adta, fantasztikus látványt alakítva így ki. Ahogy az eredeti gondolkodású művész nyilatkozataiban fogalmazott, a "mini-erdő" célja, hogy "cáfolja az embereknek a természet feletti uralomra formált jogát". Madarak és rovarok gyorsan magukévá tették a fényűző környezetet, melyben a 49 éves kurátor-asszony egy másik művészeti missziót is teljesíteni akar: a biennálé részvevőitől azt várja, hogy válaszoljanak a rezonancia témájára. Meggyőződése szerint "minden egyes ötlet, gondolat képes arra, hogy az előző nemzedékek által megálmodni sem képes tömegű digitális közönséghez jusson el, míg fizikai valóságban megjelenő termékek gyakran sok-sok évvel túlélik létrehozóikat, - milliók szociális médiára feltett tartalmaiban, illetve tengeri állatok gyomrában bevégezve sorsukat. A Forest for Change, Erdővel a változásért címet viselő prezentáció tulajdonképpen a városi környezetben, különösen a szűkös, mert nem szorgalmazott vegetációval rendelkező helyekben rejlő zöld lehetőségekre hívja fel a figyelmet. Érdemes rászánni az időt az együttesre és bejárni a fák között vezető ösvényt, mert mind a kiválasztott 23 brit és észak-európai fafajtáról hasznos információkat tudhatunk meg.

Az installáció másik neve Global Goals Pavilion, globális célok pavilonja. A program az erdő közepét elfoglaló tisztáson sorakozó színpompás oszlopokra kirakott idézetekből és beszédes tényekből szűrhető le, de ténylegesen az ENSZ 17 pontból álló Megőrízhető Fejlődési Céljainak (Sustainable Development Goals, SDG) összefoglalója. Ezen célkitűzések megvalósításával 2030-ra szebb, jobb világ érhető el.

A Somerset House belső termeit elfoglaló fő tárlat a szociális távolságtartás jegyében egyirányú, kötelező haladást igénylő útvonalon "zajlik". Huszonkilenc országból érkezett kiállítási anyag, többnyire az egyes nemzetekre jellemző sajátságokkal, némelyik interaktív közreműködésre szólítva fel a látogatót. Vannak meghökkentőbb bemutatkozások is. Németország például a "Spoon Archeology", kanál -régészet címet viselő kanál-kollekcióval rukkolt elő, melynek apropója, hogy az országban január 1-jével betiltották a műanyag kanalak használatát. A kiállított tárgyak részben történelmi összefoglalóként, részben a 21. századi étkezőkészlet-dizájnba való bepillantásként értékelhetők. A nézelődők mintegy felhívást kapnak, hogy "rezonáljanak" a látottakra és álljanak elő fenntartható megoldásokkal a jövőre nézve.

Kiemelkedően érdekes a kanadi megjelenés, DUCkT címmel, amely arra bíztatja a látogatókat, gondolkozzanak el azon, mit tesznek értük a csővezetékek. Az egyre szélsőségesebb időjárási viszonyok közepette melegen és hidegen egyaránt tartják az embert. Miközben a mindennapi életben rejtve maradnak, a Somerset House-ban két túlméretezett csillogó-villogó fémcső formájában kiállítási objektummá avanzsálnak, amelyekbe az érdeklődőknek be kell bújniuk, ha alaposan szemügyre akarják venni. A vancouveri székhelyű Revery Architecture tervezői azt a kérdést feszegetik, hogy mennyire vagyunk hajlandók tudomásul venni a különböző évszakok változó belső hőmérsékletét, vagy bolygónk jövőjét kockáztatva ragaszkodunk a kellemes, de drága mesterséges belső mikroklímához.

A londoni Dizájn Biennálé vonzerejét heti egy-két alkalommal megrendezett kerekasztalbeszélgetések fokozzák, például a klíma-forradalomról, az aktivizmusról és a környezeti döntéshozatalról, illetve az energiahatékonysággal kapcsolatos kreatív gondolkodásról.   

Infó:

Design Biennale London

2021. június 1-27.

naponta 11.00-19.15 óráig

belépődíj: 22 font

Somerset House

Strand

London WC2R 1LA

Az idei Múzeumok Éjszakája fő témája a „fordulópont”, amely fogalom köré a legtöbb múzeum programja épül 2021-ben.