GVH pénzbírság;tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat;megtévesztés;eMAG;

- Trükkösen akciózott az eMAG, milliárdos jóvátételt kapnak a vásárlók

A hatóság szerint a webáruház tartósan tisztességtelen volt a fogyasztókkal szemben. Az üzemeltetők ezt nem ismerik el, de fizetnek.

Nem alakított ki a kampányai során az eMAG olyan belső szabályokat, amelyek biztosították volna, hogy „eredeti” árként a termék tényleges, jellemző ára jelenjen meg: ehelyett az áthúzott árak korábban csak alkalomszerűen, nagyon rövid időre érvényesültek – írta a honlapján megjelent közleményében a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

A hatóság most zárult, 2014 júliusáig visszamenőleges vizsgálata ennek alapján megállapította:

„Az eMAG akciótartási gyakorlata tartósan tisztességtelen volt a fogyasztókkal szemben. Ezért a jogsértésért 200 millió forintos bírságot szabott ki és nagyságrendileg 4 milliárd forint összegű jóvátételre kötelezte az online áruház üzemeltetőit.”

Az érintett cégek: a Dante International SA, illetve az Extreme Digital – eMAG Kft. azt is vállalták, hogy nem támadják meg bíróságon a GVH döntését. Ez egyben azt jelenti, hogy az ügyben azonnal végrehajthatóvá válik a kiszabott bírság összege.A GVH megjegyezte, hogy a cégcsoport az eljárás során együttműködött velük, és a jogsértés jóvátételét célzó intézkedéscsomag megvalósítását vállalta a hatóság felé:

„Ennek keretében az eMAG felhagy a megtévesztő akciókkal, megfelelően átalakítja árképzési és árfeltüntetési gyakorlatát, és ezt a piactéri partnereitől, azaz az eladóktól is elvárja. Emellett az elmúlt 12 hónapban vásárló fogyasztók egyenként 3000 forint értékű kuponkedvezményben részesülnek, összesen legalább kb. 1,08 milliárd forint értékben.”

Hozzátették azt is, hogy az üzemeltetők  lehetőséget biztosítanak magyar cégek külpiaci terjeszkedésre is az eMAG külföldi (román és bolgár) platformjain, ami hozzájárulhat a magyar vállalkozások külpiacra jutásához, export-árbevételének növeléséhez, gazdasági helyzetének javításához, különösen a jelenlegi pandémiás helyzetben.

„A cégcsoport továbbá nagyságrendileg 2,88 milliárd forint értékben vállalja, hogy elősegíti a magyar vállalkozások online kereskedelmi jelenlétét: többek között jutalék-csökkentéssel, oktatással, hirdetési felülettel és logisztikai szolgáltatásokkal támogatja majd partnereit”– írta a versenyhivatal.

Bár a GVH hat éves fogyasztókkal szembeni tisztességtelen gyakorlatról írt, az eMAG a Népszavához eljuttatott közleményében csak a 2018-as „Black Friday-kampányát” emelte ki a bírság és a jóvátétel indokaként. Azokkal kapcsolatban leszögezték:

„Az eMAG álláspontja szerint a Black Friday akciók megszervezése kapcsán mind az árazás, mind a készletezés vonatkozásában körültekintően járt el, nem tévesztette meg a fogyasztókat.”

A webáruház üzemeltetői szerint ugyanakkor az eljárás minden fél számára megnyugtató lezárása érdekében olyan megállapodást kötöttek a GVH-val, amely „lehetővé teszi a vitás helyzet gyors lezárását, emellett pedig a magyarországi online kereskedelem fejlődését is elősegíti”. Várkonyi Balázs, az eMAG Magyarország ügyvezetőjét a közlemény így idézi:

„a GVH-val kötött megállapodásunkat ennek tükrében rendkívül előremutatónak tartom, hiszen ennek keretében a magyar vásárlók támogatása mellett a helyi kkv-knak is segíthetünk versenyképesebbé válni, ami kulcsfontosságú, hiszen a külföldi online kereskedelmi óriások előbb-utóbb a régiónkban is komoly versenyhelyzetet teremtenek majd, és nem feltétlenül részesítik majd előnyben a helyi kereskedőket.”

A meghirdetett 2,1 milliárd forint vételárért a francia pezsgőgyártás magyarországi fellegvárát jelentő 150 éves cég egészéhez lehet hozzájutni.