Oscar;Anthony Hopkins;A nomádok földje;Frances McDormand;Chloé Zhao;

- Oscar-díj: Anthony Hopkins sehol, a Nomádok földje tarolt, és egy polip előzött

Pandémiás, ám maszk nélküli, olykor zavarba ejtő Oscar gálát rendezett Steven Soderberg. A Chloé Zhao rendezte A nomádok földje az abszolút nyertes.

Kicsit megkésve, némileg átalakítva, újragondolva zajlott le a 2021-es Oscar-díj gála. A változások mögött nyilván a pandémia áll, így nagyon sok tradíciótól, dogmától el kellett búcsúzni. A ceremónia át- és megszervezését Steven Soderbergh rendezőre és Stacey Sher és Jesse Collins producerre bízták, akik nem voltak restek kidobni néhány hagyományt.

A helyszín például a hatalmas Dolby Theatre helyett a kisebb terekkel, így jobban át- és berendezhető Union Station épülete volt, amelynek belsejét Al Capone korát idéző bár és szálloda belső stílusában alakították ki, persze boxokkal, hogy a társaságokat jól el lehessen különíteni. Ez kellett ahhoz, hogy az Oscar ne „maszkos” (vagy még rosszabb esetben online bejelentkezős) esemény legyen, és fizikai valójukban pompázhassanak az elismeréseket prezentáló sztárok és a díjazottak. 

Megpróbálta...

Ha pedig az egészet egy olyan virtuóz alkotó kezébe adták, mint Steven Soderbergh, akkor ő sem sajnálta a fáradságot, hogy a tévékben látható verziót a lehető legjátékfilmesebbre szabja, több kevesebb sikerrel. Volt például az Oceans-filmekre hajazó fő- és végcím – kár, hogy a mozis gondolkodásmód itt ki is fulladt. És az is igaz, hogy elkelt volna például több totál a helyszínről. Az viszont zseniális megoldás volt, hogy a házigazda karaktere eltűnt (remélhetően örökre), így nem kellett zsibbasztó, belterjes poénokat hallgatni.

Az a megoldás viszont a furcsa anomáliák közé sorolandó, hogy nem keverték le a díjazottak köszönő beszédeit, így voltak, akik visszaéltek ezzel a szituációval. Állítólag direkt kérés volt, hogy ne csak neveket soroljanak, hanem mondjanak valami személyeset. Mennyiségi szempontból ez sikerült, ám a tartalom felől nézve csak kevés díjazott esetében vált be a recept, jelesül sokan eltévedtek valami hosszú és unalmas és hosszú monológban.

Illetve, ami már az őrültség kategória határát súrolja: valami totálisan érthetetlen oknál fogva összekeverték a díjak sorrendjét. Túl korán lőtték el a legjobb rendező kategóriát – ezzel látványosan leértékelve ezt a trófeát –, az pedig egyenesen bizarr megoldás, hogy nem a legjobb film díja volt a végső, hanem a legjobb színésznő és színész kategóriáké. Miképpen az sem teljesen világos, hogy az In Memoriam szegmenst miért kellett olyan kapkodósra venni, hogy nem tudta követni kiket is vesztett el a filmvilág az elmúlt évben.

Nem kérdés

Ha Soderbergh-gel ellentétben tradicionális módon tekintünk a listára, akkor egyértelműen kijelenthető, hogy Chloé Zhao és A nomádok földje volt a nagy nyertes, hiszen Zhao lett a legjobb rendező, Frances McDormand a legjobb színésznő (immár harmadik alkalommal) és maga a mű a legjobb film. Valamint a siker "osztódásával" is számolni kell: mivel mind Zhao, mind McDormand társ-producerek voltak, a legjobb film Oscarját ketten is felírhatják a szakmai életrajzukra.

Nem mellékesen: Chloé Zhao lett a második nő az Oscar történetében, aki legjobb rendezői díjat kapott, illetve az első nem fehér bőrű vagy nem amerikai. Lehet tallózni a friss rekordok között. (Az amerikai nomádizmust bemutató dráma a hazai forgalmazó tervei szerint szinte azonnal látható lesz, amit kinyitnak a hazai mozik.)

Hopkins passzolta

Miközben A nomádok földje elismerései szinte magától értetődőek voltak, akadtak meglepetések is a gálán. A kialakult hangulat miatt szinte mindenki biztosra vette, hogy a legjobb férfi alakítás posztumusz elismerés lesz Chadwick Bosemannak (Ma Rainey: A blues nagyasszonya), de végül Anthony Hopkins kapta a The Fatherben nyújtott alakításáért, melyben egy idős demens férfit formáz, zseniálisan. A meglepetés abszolút kellemes, hiszen Hopkins alakítása valóban átütő, a mezőny legjobbja volt.

A veterán színész 1992-ben kapott már Oscart A bárányok hallgatnak-ért, illetve jelölték a Nap romjai, a Nixon, az Amistad A két pápa és most a The Father című filmekért. Az, hogy az utóbbit most váratlanul válthatta díjra, mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy Hopkins nem volt jelen sem Los Angelesben, sem a londoni vagy a párizsi bejelentkezési pontokon – több mint ritka eset, hogy valaki passzol egy Oscar-gálát. 

A polip kiütötte az egészségügyi, politikai korrupciót

Voltak azonban keserű pirulák. Persze, szomorkodhatunk azon, hogy Mundruczó Kornél Pieces of a Woman című drámájában remekelő Vanessa Kirby nem kapott szobrocskát, de hát a kategóriában McDormand verhetetlen volt.

Az azonban csalódást keltő, hogy Alexander Nanau Kollektíva című alkotása alulmaradt mind a legjobb nemzetközi film, illetve a legjobb dokumentumfilm kategóriában is. Előbbi elfogadható, hiszen a bearanyozódott, Thomas Winterberg jegyezte Még egy kört mindenki elismeri, egy szép karrier várható állomása volt az Oscar. Az azonban, hogy a dokumentumfilmes mezőnyben mellőzték, nagy kiábrándulás. Elvégre Nanau műve egy thillerként is működő alkotás egészségügyi és politikai korrupcióról, tragikus sorsokról szól elementáris erővel, az elismert Tanítóm, a polipban viszont egy fickó arról beszél a kamerának hosszasan, miért gondolja azt, hogy összebarátkozott egy polippal.

A nyertesek (a kiosztás sorrendjében)

Legjobb eredeti forgatókönyv

Emerald Fennell (Ígéretes fiatal nő)

Legjobb adaptált forgatókönyv

Christopher Hampton és Florian Zeller, (The Father)

Legjobb nemzetközi film

Még egy kört mindenkinek

Legjobb férfi mellékszereplő

Daniel Kaluuya (Judas and the Black Messiah)

Legjobb smink és haj

Ma Rainey: A blues nagyasszonya

Legjobb jelmez

Ma Rainey: A blues nagyasszonya

Legjobb rendező

Chloé Zhao

Legjobb hang

A metál csendje

Legjobb kisjátékfilm

Two Distant Strangers

Legjobb rövid animáció

If Anything Happens I love You

Legjobb animáció

Lelki ismeretek

Legjobb rövid dokumentumfilm

Colette

Legjobb dokumentufilm

Tanítóm, a polip (My Octopus Teacher)

Legjobb speciális effektusok

Tenet

Legjobb női mellékszereplő

Youn Yuh-jung (Minari)

Legjobb látványtervező

Mank

Legjobb operatőr

Erik Messerschmidt (Mank)

Legjobb vágás

Mikkel E.G. Nielsen (A metál csendje)

Legjobb eredeti filmzene

Trent Reznor, Atticus Ross, Jon Batiste (Lelki ismeretek)

Legjobb eredeti betétdal

H.E.R.: Fight For You (Judas And The Black Messiah)

Legjobb film

A nomádok földje

Legjobb színésznő

Frances McDormand (A nomádok földje)

Legjobb színész

Anthony Hopkins (The Father)

A gáláról készült képösszeállításunkat itt tudja megnézni.

Olyan időket élünk, amikor harc folyik mindenféle autonómia ellen. Mérgező légköröknek egyébként lehetnek akár pozitív hozadékai is, elősegíthetik például új kifejezésformák megszületését – véli Egressy Zoltán író, akinek Gordiusz című karanténkomédiáját online mutatták be a napokban.