;

Zöldzóna;környezetszennyezés;Szuezi-csatorna;Ever Given;

- Kiugró környezetszennyezést okozott a hatnapos dugó a Szuezi-csatornán

A megszokottnál ötször nagyobbra nőtt a levegő kén-dioxid-tartalma a csatorna földközi-tengeri oldalán, miután az Ever Given konténerszállító keresztbefordult és napokig eltorlaszolta a szállítási útvonalat.

Kiugróan magas kén-dioxid-szennyezést okozott a hatnapos dugó a Szuezi-csatornán. A levegőbe jutó anyagokat még az űrből is lehetett érzékelni.

Az Ever Given konténerszállító hajó márciusban áthaladás közben keresztbefordult, és csaknem egy hétre eltorlaszolta az egyik fő vízi szállítási útvonalnak számító Szuezi-csatornát, ami miatt más szállítóhajók százai ragadtak a csatorna bejáratának környékén. A várakozásra kényszerülő hajók jelentős mennyiségű kén-dioxidot (SO2) engedtek a légkörbe: 

a megszokottnál ötször nagyobbra nőtt a levegő kén-dioxid-tartalma a csatorna földközi-tengeri oldalán.

A kén-dioxid a hajók motorját működtető üzemanyag elégetésekor szabadul fel. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) jelenleg arra törekszik, hogy korlátozza az SO2 gázkibocsátást a környezetre és az emberi egészségre gyakorolt káros hatásai miatt.

A Szuezi-csatornán kialakult dugó miatt március 23. és 29. között több mint 350 hajó vesztegelt a víziút bejáratánál, többségük a földközi-tengeri oldalon. Bár a fő hajtómotorokat kikapcsolták, a kiegészítő tápegységek és kazánok tovább működtek a várakozó üzemmódban.

A hajók kiugró kén-dioxid-kibocsátását az Európai Unió Sentinel-5P műholdja is észlelte. Az Európai Űrhivatal (ESA) által felbocsátott szatelliten elhelyezett Tropomi spektrométer egy sor környezetszennyező anyag jelenlétét méri a légkörben, köztük a kén-dioxidét. A téma szakértője, Maryam Pourshamsi elmondta, hogy bár a hajók mozgás közben nyilván több kén-dioxidot bocsátanak ki, mint várakozás közben, annyi hajó gyűlt össze, hogy a Sentinel-5P műhold is érzékelte a kiugró értékeket.

A magas kén-dioxid-koncentráció gyorsan eloszlott, miután az Ever Given kiszabadult, és a hajóforgalom újraindult.

Az IMO tavaly új szabályozást vezetett be, amely a hajók számára tisztább fűtőolajok használatát írja elő, azzal a céllal, hogy az éves kénkibocsátást több mint 70 százalékkal csökkentsék. Most ellenőrizni kell, hogy megfelel-e az új követelménynek az ágazat. A műholdak ebben fontos szerepet játszhatnak – emlékeztetett a BBC News cikke.

Még az évtized folyamán szigorúbb szabályozást is életbe léptethetnek a kén-dioxid-kibocsátás visszaszorítására a Földközi-tenger térségében, amely a világ egyik legforgalmasabb hajózási útvonala.

A Szuezi-csatorna létfontosságú hajózási útvonal, a világ kereskedelmi forgalmának 12 százaléka halad át rajta. Más szűk hajózási útvonalakon, a Gibraltári-szoroson és a Boszporuszon is jelentős forgalom zajlik.

Az IMO még a jelenlegi korlátozást is tovább szigorítaná, és az SO2-kibocsátást a Földközi-tenger térségében a megengedett mennyiség ötödére korlátozná.

A levegőben lévő kén-oxidok hozzájárulnak a légzőszervi, szív- és érrendszeri és tüdőbetegségek kialakulásához. Ha ez a kén a légkörben lévő vízzel egyesül, az savas esőt eredményez, ami károsíthatja a növényeket, az erdőket és a vízi élőlényeket.

A hajózási ágazat vállalta, hogy 2050-re a 2008-as szinthez képest 50 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását.

Nem engedik elhajózni, amíg kártérítést nem fizetA Szuezi-csatorna Hatóság nem engedi elhajózni az Ever Given konténerszállító hajót, amíg le nem zárulnak a tárgyalások az incidens miatt követelt kártérítésről – közölte kedden a hajót üzemeltető Soei Kiszen japán cég. A 400 méter hosszú, több mint 200 ezer tonnás hajó március 23-án erős szélben átlósan beszorult a csatorna egyik szűk, déli szakaszában, aminek következtében teljesen leállt a forgalom az Európa és Ázsia közötti legrövidebb hajózási útvonalon. A március 29-én kiszabadított hajót a Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) vizsgálatának idejére egy tóra vontatták, amely a csatorna két szegmensét választja el. Oszama Rabi, az SCA elnöke korábban közölte, hogy a hatóságok peren kívüli kártérítés kialkudásán fáradoznak az Ever Given japán tulajdonosaival. Az SCA elnöke akkor elmondta, hogy több mint egymilliárd dollár kompenzációt várnak, és nem engedik el a hajót, amennyiben a kérdés rendezése jogi útra terelődne. Mint mondta, ez az összeg magában foglalja a mentési művelet költségeit, illetve a forgalom leállásából eredő bevételkiesést és költségeket. Rabi vasárnap este az On TV egyiptomi kereskedelmi televízió műsorában arról beszélt, hogy az egymilliárd dolláros kártérítés előzetes becslés, a végösszeg lehet ennél „kicsivel több vagy kevesebb” is. 

Az intézmény orvosa bízik abban, hogy nyáron már az egész gyermekkorosztályt be tudják oltani.