;

Oroszország;valóság;összeesküvés-elmélet;látszatok;trollok;

- Tudat, módosítva (Viktor Pelevin: Gyengéd Érintések Művészete)

A három kisregényből komponált kötet a valóságérzékelésünket és a(z) (ön)tudatformál(ód)ásunkat teszi próbára és vonja kritika alá – sziporkázó módon. Mit sziporkázóan: mintha egy tűzijátékraktárba dobna égő csóvát!

Az első, Szaturnusz alig látható címmel ellátott rész Iakinf című írásában a saját értelmezésükben a jelenkori, új orosz társadalmat modellező baráti társaság (televíziós személyiség, bróker, lakásfelújítás-méretező, euromarxista szociológus, társadalomfilozófus) túrázik a Kaukázus hegyei közt az egykori orvos, majd extraszensz (tévéhipnotizőr, médium) vezetésével, aki nemcsak a jó levegőjű táj szépségei között kalauzolja el a négy fiatalembert, de bevezeti őket az ezoterikus tanok időtlenségébe is, így átsegítve mindnyájukat az idővel játszadozó Szaturnusz/Kronosz/Baál istenség fénybirodalmába is. Szó szerint kiiktatva őket az időből, az emberáldozatok révén a saját életidejét meghosszabbítandó.

A kötet címéül is szolgáló Gyengéd Érintések Művészete (az első rész második írása) egy kivonatolt regény, a K. P. Golgofszkij történész és filozófus kétkötetes, több mint kétezer oldalas regényéből gyártott, kommentált, konzum-parafrázis – kizárólag VIP-olvasók részére.

A tizedére vékonyított mű egy történész izgalmas nyomozását meséli el, filológiai krimiként: hogyan vette át az emberiség kollektív tudatának vagy tudattalanjának irányítását maga az ember (a hatalom, a titkosszolgálatok, a hírszerzés stb.) a középkort követően. S miként gyártják a mai államvédelmi szervek a mágikus tudatmódosító narratívákat („a sajátunknak képzelt idegen akarat csomói”-t), az úgynevezett harci kimémákat, az ellenséges hatalmak társadalmának befolyásolása érdekében – ugyanúgy emberáldozatokkal, életerőt hasznosítva (l. sztálini tisztogatások, holokauszt stb.), hogy ezek a „nooszféra-installációk” („égre tetovált jelek”) elkészülhessenek. A harmadik világháború már régen lezajlott, miután az orosz kutatások és a hadviselés az amerikai kultúra terepére helyezte át a frontvonalakat, hogy a misztikus-okkult narratívák segítségével átrajzolhassák: az egykori Szovjetunió 1979-es közállapotaihoz hasonló helyzetbe kívánják taszítani a jelenlegi globális vezető hatalmat, ami így a teljes összeomlás felé halad majd. Ám az amerikaiakat sem kell félteni! A fagyi olykor visszanyal…

Pelevin a mai globális konzumidiotizmus teljes repertoárját egy koherens szövegszintre hozza: a fiktív és kivonatolt regény, mely eleve egy „100 híres regény”-féle parafrázisaként olvasható gyorsfogyasztásra a világtörténelem ősi mítoszaitól (egyiptomi, görög, római), De Sade márkin és a szabadkőműveseken át az orosz forradalomig és tovább, egészen a Putyin–Trump jelenségekig, a digitális trollkodás, a fake news és a gendertranszvesztizmus világáig, a Notre-Dame tűzvészéig összedolgozza az ezotéria és a tudomány „vívmányait”, s jó adag konspirológiával tálalja. (Mintha Umberto Eco A prágai temető című klasszisának továbbfejlesztett és kiterjesztett változatát olvasnánk.) Mindevvel iga­zolva (látszólag) az Iakinf című regényben tett állítást: miszerint a világon minden cselekmény egyetlen narratívára vezethető vissza: hogyan áldozzák fel az embereket. S körülbelül ez tűnik egyedül biztosnak a valóságot érintően, ahol már semmit nem vehetünk készpénznek, semmiről nem tudhatjuk, mi igaz, mi nem – hiszen az értelem azt diktálja, hogy maga az értelem is rejtve létezik: önmagunkról is vélünk valamit, de fogalmunk nincs róla, ki az a valaki, aki ezt elgondolja… Pelevin szövegépítménye idegsejteket borzoló szöveglabirintus, amibe tudtunkon kívül kerültünk… a kijutás lehetősége nélkül.

A kötet második részébe (Csata győzelem után) utalt harmadik írás, A sztolipin, már csak hab a tortán, ahol a korábbi, a Titkos pillantások a Fudzsi-hegyre című regény egymást jachtjait összeméricskélő orosz oligarchái térnek vissza. Ezúttal börtönvagonokat telepítve a tengerjáró hajóikra, ahol afféle álruhás Hárun ar-Rasidként a szegénység és a bűnözőlét alternatív valóságában megmártózva fokozhatják az életkedvüket: „Hogy újra és újra érezzék, mit értek el az életben… A kontrasztból…”

Nehéz megmondani, az emberi létezés korszakalkotó diskurzusait pellengérre állító, kifigurázó Pelevin-szövegeket olvasva sírjunk-e vagy nevessünk – melyik jár kevesebb áldozattal? –, kihagyni azonban vétek lenne, mert tudatmódosító hatása kétségtelen. (Ford. M. Nagy Miklós. Helikon, 2020. 435 o.) 

Talányos és rendhagyó történet Barna Imre – Umberto Eco magyar hangja – Kérdezd meg tőle című, az Európa Könyvkiadónál e héten megjelenő regénye. Barabás („az atya fia”) útja Szibériától Szentendréig, majd Budapesttől Moszkváig, születés és halál, orosz, magyar és zsidó sors között vesz hihetetlennek látszó kanyarokat aknamezőkön innen és túl, oda és vissza. A történetek azonban – az ilyenek is – ismétlődni szoktak. És akkor tehát, a talányaik ellenére, tanulságuk is van talán.