Zöldzóna;Greenpeace;kozmetikumok;mikroműanyagok;

- Greenpeace: A párbeszéd ellenére továbbra is műanyagot kenünk az arcunkra

A környezetvédelmi szervezet jelentése szerint a kozmetikumok nagy része, 664 termékből 502 tartalmaz mikroműanyagot.

A kozmetikumok jelentős százaléka tartalmaz mikroműanyagot, a Greenpeace környezetvédelmi szervezet jelentése szerint tizenegy ismert márka 664 terméke közül 502 esetében találtak mikroműanyagot.

A szervezet a cégek honlapján megtalálható összetevők listáján szereplő 530 polimert vizsgálta. Megállapították, hogy a termékek 76 százaléka tartalmaz szintetikus anyagot, negyedük mikroműanyag, a többi pedig folyékony, félig szilárd vagy oldható formában lévő műanyag.

A következő lépésben pedig alaposabb elemzésnek vetettek alá 11 kiválasztott terméket. „Az eredmények szerint 

az érzékeny testrészekkel, például a szemmel vagy ajkakkal kapcsolatba kerülő termékek kifejezetten gyakran tartalmaznak műanyag összetevőket, így ezeket a használójuk belélegezheti vagy lenyelheti”– olvasható a jelentésben.

Legnagyobb koncentrációban a szemsminkek, az ajakfények és a rúzsok tartalmaznak szintetikus anyagokat. A testápolási és tisztítószereket gyártó német vállalatok szövetsége, az IKW ugyanakkor több hatósági vizsgálat alapján arra hivatkozik, hogy a mikroműanyagok egészségkárosító hatása nem bizonyított.

A rizikóértékeléssel foglalkozó országos intézet (BfR) szerint 

valószínűtlen, hogy a tusfürdőkben, bőrradírokban vagy fogkrémekben lévő mikroműanyagok bőrön keresztül történő felvétele vagy véletlen lenyelése egészségügyi kockázattal járna.

Véleménye szerint mivel a részecskék egy mikrométernél jóval nagyobbak, nem hatolnak át a nyálkahártyán, a lenyelt részecskék pedig kiválasztódnak.

A Greenpeace az elmúlt években azon dolgozott, hogy a cégek önkéntes alapon mondjanak le a műanyagok alkalmazásáról a kozmetikumokban, hiszen alkalmazásukra nincs feltétlenül szükség a termékekben. A lefolyón keresztül a mikroműanyagok a vizekbe és a táplálékláncba kerülnek.

„Hétévnyi párbeszéd után továbbra is rendszeresen műanyagot kenünk az arcunkra smink, púder vagy rúzs formájában”

– mondta Viola Wohlgemuth, a Greenpeace fogyasztói és kémiai szakértője.

Németországban jelenleg csak a szilárd mikroműanyaok használata tilos, a cégek, amelyek ezeket kihagyják a termékeikből, a reklámokban műanyagmentesnek tűntetik fel magukat. „Ez a fogyasztói megtévesztés határát súrolja” – mondta Wohlgemuth.

Az országos tisztifőorvos szerint nem kedvezőek az adataink.