Az új fesztiválról, amely első alkalommal április 2. és 17. között lesz megtartva, szerda délelőtt tartottak sajtótájékoztatót a Müpában. A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadán a moderátor és négy fellépő művész ült. Megszólalt természetesen – úgy tűnt felvételről – Káel Caba is, a Müpa igazgatója, aki a végén, az utolsó előttinek feltett kérdésre elmondta, hogy fantasztikus lehetőség volt, hogy a Müpa 2014-től 2020-ig két nagy budapesti fesztiválban szervezőként lehetett jelen. Izgalmas, szép korszak volt, sikerült a fesztivál rangját, fényét visszaadniuk. A Bartók Tavasz is a turizmus fellendítésének jegyében zajlik, a Magyar Turisztikai Ügynökséggel közösen szervezik. Amikor a kormányzat annak idején felkérte a Müpát, a megállapodásban benne volt, hogy időnként meg kell újítani az együttműködést a főváros és a kormányzat között, ami tavaly lejárt. Új feladatot kaptak, aminek az is része lesz, hogy jövőre már az egész országra kiterjed a programsorozat, ezzel is erősítve a turisztikai vonalat. (A Budapesti Tavaszi Fesztivál is több programmal jelent meg vidéken – a szerk.)
Büszkék az elmúlt időszakra, további jó munkát kívánnak a fővárosnak a Budapesti Tavaszi Fesztivál utódja kapcsán. Káel a tájékoztató elején arról beszélt, hogy internetes formában, streamelve fogják – mert kell ilyenkor is valamilyen módon – a programokat eljuttatni a közönséghez. A művészek saját országukban, Nagy-Britanniában, Svájcban rendezik meg hangversenyeiket, ahol elmondják, hogy ez a Bartók Tavasz részeként valósul meg, a turisztikai elem ebben is fontos szempontot játszik.
A fesztivál legfontosabb eseménye az lesz, hogy Kurtág György operájának, a Játszma végének tavaly meghiúsult magyarországi bemutatójára április 7-én, tehát ha csak online közvetítésben is, de sor kerül, a szereposztás azonos lesz a Scala-beli premierével. A különlegesség az lesz, hogy most ott lesz a szerző, aki a milánói bemutatón nem tudott ott lenni. A Royal Philharmonic Orchestra Vaszilij Petrenko vezényletével a Royal Albert Hallból fog bejelentkezni. René Jacobs és a Kammerorchester Basel a Paul Sacher Saalban adja elő Haydn operáját, Gardiner az oxfordi Sheldonian Theatre-ből varázsolja ide Bach János-passióját, Milánóból pedig az operaház zenekara, a Filarmonica della Scala Riccardo Chailly vezényletével lesz jelen a fesztiválon.
A tánc területén egyedülálló, hogy sikerült összehozniuk Magyarország három vezető együttesét, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Szegedi Kortárs Balett Bartók műveire koreografált műsort mutat be, Lajkó Félix és a Győri Balett GisL címmel Adam híres Giselle-jét gondolta újra, a Pécsi Balett pedig Vasarely-etűdök címmel tart bemutatót. Vashegyi György és az Orfeo Zenekar Mozart-estre készül.
A Müpa zeneszerzői pályázatára érkezett, és ott lett díjazott Farkas Bence Kísérőzene Az aranyember című némafilmhez című műve, amit Korda Sándor 1918-ban években készített: a Győri Filharmonikus Zenekar és Dubóczky Gergely adja elő. Kimozdul a fesztivál az előadótermek világából, a Budai Várban, a Savoyai teraszon lesz Charlie életműkoncertje. A Bagossy Brothers Company érdekesen kapcsolódik Bartók művészetéhez, transzformálják a korunkra az ő üzenetét.
A sajtótájékoztatón a Müpa nagyszínpadán helyet foglaló művészek között ott volt Kelemen Barnabás, aki elmondta, hogy több zenész is megfordult a Kelemen Kvartettben az elmúlt időszakban, de decemberben kialakult az új összetétel, így majd a megújult együttes mutatja be a BMC-ben a hat Bartók-vonósnégyest.