Kicsúszik az ember kezéből a biztos döntés lehetősége, mert nem kap hiteles információt a vakcinákról. Várja, hogy a nyilvánosság számára közölt tájékoztatók átláthatók, szakmailag pontosak, érthetőek legyenek, a hatályos törvényeknek és bioetikai szabályoknak megfeleljenek.
De nem ez történik.
A jelenlegi oltási gyakorlat teljes mértékben sérti az invazív beavatkozásokkal kapcsolatos rendelkezéseket. Az „invazív beavatkozás” a beteg testébe bőrön, nyálkahártyán vagy testnyíláson keresztül behatoló fizikai beavatkozás, ide nem értve a beteg számára szakmai szempontból elhanyagolható kockázatot jelentő beavatkozásokat ( 1997. évi CLIV. törvény az egészségügyről. I. 3. cím 3.§ m). Továbbá sérti a fenti törvény 2. cím alatti, a tájékoztatáshoz és az önrendelkezéshez való jog szabályozásának kereteit. Ez alapján lenne köteles az Operatív törzs és a népegészségügyi központ az oltási dokumentáció előírásakor eljárni.
Valami nagyon nincs rendben az oltópontokon és a háziorvosi rendelőkben, miközben az oltás hihetetlen nagy felelősséget ró az orvosokra, asszisztensekre, ápolókra, és pontosságot, koncentráltságot kíván meg tőlük. A kormány elszabotálta az oltási terv közlését, majd egyszer csak rázúdította a háziorvosi szolgálatra, az oltóhelyekre a védőoltást illetően tájékozatlan embercsoportokat. Sem az egyik, sem a másik nem tudta, milyen rendszer szerint zajlik majd a vakcináció.
Ennek egyik gyöngyszeme a megfelelő, úgynevezett tájékozott beleegyezés dokumentáció előkészítésének elmulasztása tömeges oltás esetére, a magyarországi jogszabályok, rendeletek, szakmai állásfoglalások és etikai elvek szerint. Már ami kiolvasható a vakcina alkalmazási előírásából és a nemzeti szabályozásból (Pl: adatvédelem, egészségügyi káresemény bejelentése). Példák a sokszínűségre: van tájékoztató, de nincs külön beleegyező nyilatkozat. Van tájékoztató, hiányosan. Az oltóponton 150 embernek az ajtóra van kiragasztva a tájékoztató. Az oltandó személy beleegyező nyilatkozatként azt a papírt írja alá, amin nyilatkozott a betegségeiről (lásd: koronavírus gov. hu. honlap). A személy aláírja a tájékoztató dokumentumot, majd a doktor a szekrénybe elzárja. Ugyanakkor nincs megfelelő tájékoztatás a látássérülteknek, vagy olyan beleegyező nyilatkozat, amit a gondnokság alatt lévők gondnokai írhatnak alá.
A lakossági tájékoztatók, bár azonos tartalmúak, másképpen működnek. Az oltóhelyre igyekvőnek kötelező a koronavírus. gov. hu. oldalról letölteni és magával vinni egy bizonyos lakossági tájékoztatót. Ami általánosan, egy lébe eresztve tartalmazza az összes vakcináról való tájékoztatást. Létezik ugyan az egyes védőoltásokról is tájékoztatás, de minden lényeges elem nélkül. Az adatkezelésre, titoktartásra való utalás nem létezik. Nincs tájékoztatás arról, hogy milyen biztosítása van a vakcinának, ha valaki egészségkárosodást (bénulás) szenvedne. A tájékoztató nem tartalmazza az oltóhely nevét, az oltó és tájékoztató orvos nevét, és olyan szakszerű elérhetőséget, amit napi 24 órában megtalál.
Az oldalon alkottak egy hozzájáruló nyilatkozatot, ami azonban csak egy külső link-cím. Amit most a páciens belül aláír, az egy megnevezés nélküli dokumentum. Ami belül található, az egy nyilatkozat az oltásra váró személy egészségi állapotáról, betegségeiről. Ez nem szabályos beleegyező nyilatkozat. Mellesleg hozzájárulást például 18 év alatti személy adhat, a cselekvőképesektől beleegyezés nyerhető. A dokumentumban semmi ráutalás nincs, hogy a páciens milyen tájékoztatás után, mibe egyezik bele. Miközben a tákolmány együtt kezeli a személyes és különösen érzékeny adatainkat, ami szintén törvénytelen.
A háziorvosok az általános lakossági tájékoztatót úgy hitelesítik, hogy ráírják kézzel a készítmény nevét. A vakcinák részletes tájékoztatóját kinyomtathatják, ha akarják, a praxis költségén. Itt a tájékoztató úgy szerepel - a hibás elképzelés szerint -, mint belegyező nyilatkozat. De a szöveg szerint az aláíró csak azt tanúsítja, hogy a tájékoztatást megkapta és megértette. Ez sem felel meg a beleegyezés tartalmi és formai követelményeinek. A háziorvosok úgy pótolják a hiányosságokat, hogy teljes erővel nyomtatják a beleegyező nyilatkozat szövegét a tájékoztatók hátlapjára. Védik magukat és betegeiket, ha már más nem teszi. A tájékoztatót a beoltott nép nem hazaviszi hosszas tanulmányozásra, hanem amikor aláírja, visszaadja. Majd egy óra múlva telefonál, ha fáj a karja. Mert az aláírt tájékoztatókat háziorvosok elteszik a szekrénybe. Hogy ezután milyen adatvédelmi szabályok szerint, ki őrzi és meddig, azt bizony nem lehet tudni. Ugye nem gondoljuk komolyan, hogy 30 évig a rendelő lesz a raktár?
Eközben a a 2001/83/EK irányelv részletesen szabályozza a forgalomba-hozatali engedélyekhez mellékelendő és tájékoztató szerepet betöltő dokumentumokat. Ezért az Európai Bizottság lefordíttatta és elektronikus formában közzétette az összes feltételesen forgalomba hozott, engedélyezett készítmény részleteit. Minden személy és szakember a saját nyelvén férhet hozzá az Európai Gyógyszerügynökség honlapján. Az oltóanyaggyártók azért felelősek, hogy bárki kérésére a tájékoztató elérhető legyen, anélkül, hogy az oltást adó szakembereket ez megterhelné. A tájékoztatót a gyógyszercég külön kiadja és gondoskodik a nemzeti nyelven történő terjesztéséről.
Néhány tagállam ezt nem kéri. Mi ebben is az elsők vagyunk. Sőt nem is használjuk. De akkor az erre szánt és nyilván átutalt pénzzel mi történik?
Miután a döntéshozók felborították a törvényekhez és a nemzetközi gyakorlathoz igazított engedélyezési folyamatot, nem csoda, hogy csak a zűrzavart növelik a dokumentáció körül is. Míg a jelenlegi járvány szükségessé teszi a gyors megoldásokat, a gyógyszerkutatásba, az oltásba és az orvosi hivatásba vetett bizalom meghekkelése erkölcsi bűn. Pedig ez történik. Az orvosi kamarának az idétlen oltási kampányvideója helyett szakmai téren kellene megszólalnia, nem a kormány akcióit majmolni. Védeniük kellene az oltást felvevők jogait és az orvosok biztonságát.