vörös csillag;Heineken;

- Vörös csillag, üsse kő!

Emlékszünk ugye, hogy pár évvel ezelőtt kormányzati össztűz zúdult a vörös csillagos emblémával bíró Heineken sörgyártó cégóriásra, éppen az emblémája miatt?

A fideszes képviselők és hívők hirtelen egyfajta szentségtörésnek kezdték tartani a Heineken sörösüveg kézbe vételét. Nota bene, nemcsak szimbolikusan akarták törvény elé citálni a vállalatot, hanem feljelentést is szült a sörgyártó multicég körüli zavarkeltés. Bojkottálni kell mindent vagy mindenkit, aki a céggel kapcsolatban van - nyilatkoztak indulatosan a Fidesz-hívők. (Igaz, kíváncsi lettem volna, hogy egy futballrajongó kikapcsolta-e a tévéjét a BL meccs közvetítésekor, amikor meglátta a Heineken mint egyik főszponzor emblémáját.)

De akkor meg minek ez az alakoskodás? Most mindenesetre itt van egy hír, január 12-én hozták le a lapok: „Versenypiaci pozíciójának erősítése céljából 540 millió forintos beruházást valósít meg a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt. a 125 éves soproni sörgyárban. Az okiratátadó ünnepségen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kiemelte, hogy a kormány 270 millió Ft-tal támogatja a beruházást, a holland társaság vállalta, hogy megvéd 465 munkahelyet, emellett 85 százalékban hazai beszállítóktól vásárol alapanyagot.”

Hoppá! Nagyot fordult a világ. Hova tűnt a veszett ellenségkép-keresés, hová a bűnös Heineken? A gazdasági érdekek betemették a mélyen meghúzódó ideológiai árkokat, amelyek valójában kamuárkok voltak? Egyáltalán, ideológiai ellentétek húzódtak-e meg az események mögött? Egész biztos, hogy nem: csak ideológiai köntösbe bújtatták az akkor kirobbanó, kicsinyesnek tűnő, ám egyeseknek világnagy gazdasági érdekellentétet.

Ez az érdeksérelem pedig generált egy nagy – a külső szemlélőnek mesterkéltnek tűnő - balhét. Érthetetlen, hogy ehhez miért kellett asszisztálnia egy önmagát egyenszilárdságúnak meghatározó politikai közösségnek. Az is felfoghatatlan, hogy miért kellett egy látszólag pusztán üzleti ügyet nyakon zúdítani ekkora politikai-ideológiai mázzal. Miért kellett belekeverni ebbe az üzleti viszonyrendszerbe a kommunizmust és a vörös csillagot? A nyugat érzéketlen erre az egészre, mert az ott élők nem tapasztalták meg, hogy mit jelentett a mi térségükben a kommunizmus és gyűlölt jelképe, a vörös csillag - öntötte ki a lelkét a kormánymédia.

Most már tudjuk - kiváltképp a mostani események tükrében –, hogy az akkori érzelmi hullámverés képmutatás, alakoskodás volt. El kellett kendőzni a Csíki sör, a Heineken és ki tudja, még mely gazdasági szereplők közötti érdekellentéteket. De ehhez miért kellett ekkora csinnadratta? Mindez szemléletes példa arra, hogyan teszi nevetségessé és hiteltelenné önmagát a politika.