internet;kihívás;challange;

- Tízéves lány halt bele a TikTok-kihívásba

A jótékonysági jeges-vödrös videókkal kezdődött, de aztán egyre veszélyesebb „játékok” terjedtek el a közösségi médiában, amelyek már több halálos áldozatot is követeltek.

Megfojtotta magát egy 10 éves lány a szicíliai Palermóban, miután egy TikTok-kihívást próbált meg teljesíteni. A szülők szerint a gyerekük a „blackout challenge”-nek eleget téve övet tett a nyakába, és visszatartotta a lélegzetét, miközben saját magát vette a telefonjával. A kihívás, ami fojtogatós játékként híresült el a közösségi oldalon, súlyos oxigénhiányos állapotot idézhet elő az agyban. A kísérlet azonban tragédiába fordult, ami miatt az olasz adatvédelmi felügyelet elrendelte minden olyan felhasználói fiók blokkolását, amely során a userek nem tudták bizonyítani, hogy elmúltak 13 évesek. Bár a TikTokra hivatalosan csak 13 évesnél idősebb felhasználók regisztrálhatnak, az ennél fiatalabb gyerekek könnyen kijátszhatják ezt a szabályt. A Tiktok kínai tulajdonosa, a ByteDance egyelőre nem reagált. 

A blackout challenge a pass out challenge enyhébb változata, ami a TikTokon manapság óriási népszerűségnek örvend. A kihívás során a fő cél, hogy szándékosan ájult állapotba kerüljön a felvételeket készítő illető, amit leggyorsabban önfullasztással lehet elérni. Hasonlóan veszélyes volt a korábbi kék bálna kihívás, amely arra kényszerítette a fiatalokat, hogy a különböző horrorfilmek megtekintése és a temetőkben való séták után saját magukban is kárt tegyenek.

Az online kihívás (challenge) általában olyan üzenet, felhívás, fénykép vagy videó, amelyben a kihívó valamilyen feladat elvégzésére buzdítja az érdeklődőt. Ez történhet személyesen, szóban, vagy a kihívó akár videóra felvéve is rögzítheti az elvégzendő feladatot, majd valamilyen közösségi portálon közzéteheti, hogy az minél több emberhez eljusson, és minél többen elvégezhessék. Ezek a „játszmák” úgy működnek, hogy egy kitalált internetes karakter, egy több kihívásból álló feladatsor teljesítésére kéri a követőit. A kamaszok észre sem veszik, de a feladatok egyre durvulnak, az utolsó megmérettetés pedig akár a kihívást teljesíteni vágyók öngyilkosságához vagy öncsonkításhoz is vezethet. Ez történt egy 11 éves olasz kisfiúval is, aki tavaly októberben lakásuk erkélyéről ugrott a mélybe, búcsúüzenetében meghagyva, hogy teljesítenie kellett ezt a feladatot. 

A netes kihívás azonban nemcsak egy ártalmatlan versenyzési lehetőség vagy egy jó vicc, valódi veszélyforrást is rejthet. A legfontosabb tényező, hogy a résztvevőknek a valahová tartozás érzését adja: ha valaki részt vesz a kihívásban, tartozik valahová, a csapat teljes értékű tagja, ezáltal nő az önértékelése is. Ezen felül az azonnali népszerűség lehetőségét kínálja, hiszen lehet like-olni, növekedhet a követők száma, esetleg a figyelem központjába kerül, ami az önértékelésre is támogatóan hat. 

A gyerekek, azért vesznek részt ezekben a kihívásokban, mert különösen a serdülők, kamaszok könnyen követik a kortársaiktól ellesett mintákat - nyilatkozta lapunknak Duró Zsuzsa gyermekpszichológus. Nekik ők erősebb ingert adnak, mint akár a szülők, akár a pedagógusok. A másik a referencia személy: ő a bátor, hozzá kell hasonlítani. Az a trendi, az elfogadott, aki követi őket. Emellett a fiatalok a veszélyt sem képesek teljes mértékben felmérni, nem tudnak a következményekkel számolni: gyakran ennek a fejleménye a durva végeredmény. A leginkább befolyásolhatóak a hátrányos helyzetűek közül kerülnek ki, mert szeretnének kitörni, megmutatni magukat. Ráadásul a közösségi média fokozza a rossz minták hatását, mert nincs kontroll. Úgy akarhatnak kitörni, hogy nem számolnak a következményekkel.

KihívásokKoronavírus kihívás - Coronavirus Challenge A járványt kevésbé komolyan vevők azzal szórakoznak, hogy szándékosan mások arcába köhögnek, főleg olyanoknak, akik jobban tartanak egy fertőzéstől. Koponyatörő kihívás - Skull Breaker Challenge A kihívás abból áll, hogy három szereplő áll egymás mellett, és míg a középső felugrik, a másik kettő kirúgja a lábát. A középen álló, egyensúlyát elvesztve, óriásit esik. Az ártalmatlannak tűnő tréfa végezetes is lehet: súlyos és életveszélyes sérüléseket lehet szerezni, mint: zúzódások, vérömleny, koponyatörés, agyrázkódás, nyaktörés, az agy vérzése, eszméletvesztés, bénulás vagy halál.    Kiki kihívás – In My Feelings/Kiki Challenge A résztvevő fiatalok mozgó autókból ugranak ki, hogy aztán mellette haladva Drake In My Feelings című slágerére táncolják el az adott koreográfiát. De ez nem csak a járműből kiugró személy és a sofőr, hanem az úton közlekedő többi autós életét is komolyan veszélyeztetheti. A 18 éves Anna Worden, miután kiugrott az autóból elesett, beverte a fejét, koponyája betört, az agyában vérzés, fülében pedig vérrögök keletkeztek – a kihívás miatt újra kellett tanulnia járni.  Tüzes kihívás – Fire Challenge A résztvevők saját magukat gyújtják fel. A kihívás lényege, hogy testüket bekenik gyúlékony anyaggal (például körömlakklemosó), majd szándékosan meggyújtják magunkat. Talán mindezt azért, hogy a fájdalomtűrő képességüket fitoktassuk. Az első ilyen challenge-ről szóló videó 2012-ben került fel a világhálóra és azóta időről-időre újra felbukkannak különböző kísérletezések – sajnos sok sérülttel. A 12 éves Timiyah Landers testfelületének 49 százalékán szenvedett el égési sérüléseket, miután barátai meggyőzték, hogy vegyen részt a kihívásban.  Vizes talp kihívás - Splash Challenge Ebben a challenge-ben a kihívást teljesítőnek úgy kell egy vízfelszínt megérintenie a cipője talpával, hogy még éppenhogy vizes legyen, de szárazon megússza, tehát ne süllyedjen el.  generalielorelatok.hu 
A kezdet: ice bucket challengeAz Ice Bucket Challenge (jegesvödör-kihívás) kampány egy jótékonysági és figyelemfelkeltő akció volt, melynek során a részt vevő leönti magát egy vödör jeges vízzel. Az akció 2014 nyarán indult az Egyesült Államokban az amiotrófiás laterálszklerózis (ALS) nevű végzetes bénulással járó betegségben szenvedőket segítő ALS Egyesület támogatására.Ilyen betegséggel küzdött például Stephen Hawking angol elméleti fizikus. Az akcióhoz csatlakozott többek között Mark Zuckerberg és Bill Gates is. A felajánlásokból 115 millió dollár (32,7 milliárd forint) gyűlt össze. Magyarországon először Gönczi Gábor öntötte le magát a kampány keretében 2014. augusztus 19-én. Csatlakozott az akcióhoz többek között Falus Ferenc, a baloldal 2014-es budapesti főpolgármester-jelöltje, akinek amatőr videóját azonnal rengeteg bírálat érte.

Nemcsak az ügyféloldal, de a kommunikációs szféra ügynökségi résztvevői is sok újdonságot tapasztaltak meg a vírushelyzet alatt. Hogyan befolyásolta a munkájukat, mi értékelődött fel, és mit látnak, hol és hová tart a szakma? A most először neves ügynökségi partnerrel közösen megrendezett, az idén rekord számú jelentkezőt vonzó „Marketing Diamond Awards – a Lounge Group közreműködésével” verseny zsűritagjaival beszélgettünk, harmadik rész.