Magyarországon ma minden harmadik gyermek szülei elválnak; a válások negyedében nem születik egyezség, így a kapcsolattartás, a gyerek lakóhelye és a nevelése folyamatos konfliktusok forrása. Minden tizedik gyerek bántalmazás, erőszak áldozatává válik; és több mint 24 ezer gyerek él családon kívül állami gondoskodásban, akiknek képviseletét országosan csupán 23 gyermekjogi képviselő látja el.
A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány mesterséges intelligenciára épülő, ingyenes szolgáltatása a nap 24 órájában bárki számára elérhető segítséget nyújt gyermekjogi kérdésekben. A tanácsadó robot a leggyakoribb gyermekjogi kérdésekre tud választ adni, az erőszak, oktatás, válás és a koronavírus jogi vonatkozásaival kapcsolatban. A chatbot a felnőttek és a gyerekek kérdéseire is fel van készítve és folyamatosan tanul, a beérkező kérdéseket a központ munkatársai havonta monitorozzák és frissítik. A tesztüzem során a hazai gyermekvédelmi szervezetek, ügyvédi irodák véleményét is kikérték. A tanácsadó robot létrehozását a Dentons, a British Petrol és a Magyar Telekom támogatta.
„Irodánk örömmel támogatta a kezdeményezést, és kollégáimmal közösen örömmel működtünk közre ebben az újító és hiánypótló projektben, ami reményeink szerint kézzelfogható segítséget fog nyújtani számos családnak. (...) Úgy gondolom, hogy a chatbot meg fogja könnyíteni azon érintettek életét, akik egy esetleges jogsérelem esetén meg kívánják tenni az első lépéseket, de nem tudják, milyen módon tegyék ezt. A chatbot ebben naprakész és érthető információkkal, előkészített, könnyen hasznosítható dokumentumokkal segít” – emelte ki Fenyvesi László, a Dentons jogásza.
A chatbot létrehozását a megkeresések egyre növekvő száma tette szükségessé. Ezek elemzése során kiderült, nagy részük ismétlődő kérdés, amelyek megválaszolása azonban annyira lefoglalta az alapítvány munkatársait, hogy sokszor nem jutott idő az egyedi ügyek és összetett problémák kezelésére. A személyes tanácsadás nagy részét mostantól a robot látja el, ami nemcsak probléma esetén kínál azonnal elérhető információt, de naprakész tudásbázist biztosít a gyermekvédelemben dolgozó szakembereknek, jogászoknak is.
A gyermekjog olyan speciális terület, ami sokszor nem várhat. Több hónapos várólista helyett olyan megoldásra van szükség, ami az alapkérdésekben szinte azonnal tud segíteni, ingyen tájékoztat. Bízunk benne, hogy a chatbot folyamatos fejlesztésével olyan egyedülálló és hiánypótló adatbázist és bárki számára elérhető segítséget hozunk létre – mondta Bárdossy-Sánta Nóra, a Gyermekjogi Központ vezetője.
A Gyermekjogi Központot azért hozta létre Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány, hogy a Magyarországon élő gyerekek jogainak közvetlen képviseletet biztosítson. Célja a gyermeket érintő jogsértések számának csökkentése és magas színvonalú gyermekjogi tanácsadás biztosítása azokban az ügyekben, amelyekben gyermek is érintett. 2017 és 2019 között több mint ezer ügyben adtak tanácsot. Az alapítvány gyermekjogi megközelítést alkalmaz, ami azt jelenti, hogy bármelyik fél kér tanácsot – apa, anya, intézményvezető –, minden esetben az ügyben érintett gyerek legfőbb érdekeit képviseli, függetlenül attól, hogy ki fordult hozzájuk, és mi a segítségkérő saját szempontja.