gyerekirodalom;

- Műanyag figurák helyett irodalom – beszélgetés a Csodaceruza című folyóirat alapítójával

Csaknem egy év kihagyás után egyszerre hét új lapszámmal jelentkezett a Csodaceruza. Az 5-10 éves korosztálynak szóló irodalmi és művészeti folyóirat alapító-szerkesztője, Sándor Csilla mesélt a magazin céljáról, eltűnésről és visszatérésről.

Sok gyerekmagazin jelenik meg. Miben más a Csodaceruza, mint a többi?

A Csodaceruza elsősorban gyerekirodalmi lap, mindig szerepel benne irodalmi szöveg, vers és mese. Tehetséges kortárs szerzőkkel és illusztrátorokkal dolgozunk együtt. A gyerekek igénylik az interaktivitást, ezért nálunk is megjelennek a gyerekújságokban szokásos játékos feladatok, amelyek vizuálisan kifejezetten igényesek. Ennek oka, hogy segíteni akarjuk a gyerekeket abban, hogy minél többféle vizuális világgal találkozzanak, ezáltal gazdagodjanak és fejlődjön a látásmódjuk.

Van ma létjogosultsága egy papír alapú gyerekfolyóiratnak?

Árral szemben úszunk, de hisszük, hogy a hagyományos olvasás varázsa a mai gyerekeknek is átadható. Most még beszélhetünk arról, hogy milyen jó egy újság, amit kézbe vehetünk, beleírhatunk, bárhová magunkkal vihetjük és olvashatjuk. Érezhetjük a papír illatát. Évek múlva lehet, hogy ez már anakronisztikus lenne. Szerencsére sok szülő van, akiknek elegük van a „kütyüzésből” és hajlanak arra, hogy másféle hatások is érjék a gyerekeket. Bennük bízunk.

Egyfajta bennfentesség érzés kapcsolódik a magazinhoz: akik ismerik, azok tudják, hol elérhető, de a szélesebb közönség nem talál rá egykönnyen. Ez tudatos?

Úgy tekintek a lapra, mint egy kézműves termékre. Olyan kulturális terméket adunk a gyerekek kezébe, ami – a hipermarketek polcain sorakozó gyerekújságokkal szemben – nem további vásárlásokra akarja késztetni őket és nem olyasmit mutat nekik, amit egyébként is látnak mindenhol. A Csodaceruzában nincs hirdetés. Mindez behatárolja az üzleti lehetőségeinket és az értékesítési csatornáinkat. Egyéni előfizetési rendszert működtetünk, ami kiszámítható és lehetővé teszi, hogy csak annyi példányt nyomtassunk, amennyire szükség van. Sok a vidéki előfizetőnk, sőt, külföldre költözött magyar családok is rendelik a lapot.

Egy ideje mégsem jelentek meg.

Tavaly karácsonykor adtuk ki az utolsó lapszámot és idén egész évben nem jelentünk meg. A járványhelyzetben nagyon elbizonytalanodtunk, hogy lesz-e kereslet a magazinra, illetve ettől függetlenül is folyamatosan keressük az utat a fennmaradásunkhoz. Aztán kitaláltuk, hogy hét, egyszerre megjelenő lapszámmal térünk vissza – ez a komplex munka elég sok időt vett igénybe. A színeket bemutató számaink párbeszédben vannak egymással, ez a sorozat együtt tud izgalmas lenni. Változatosan közelítettünk a színekhez: képzőművészeti alkotások és festmények bemutatásán túlmenően a színekhez kapcsolódó mondókák, szólások, közmondások és találós kérdések is helyet kaptak a lapokban, és természetesen sok-sok színező. A hét szám együttes megjelenése talán kompenzálja azt, hogy ennyit kellett várnia az olvasóinknak.

Friss levegőA Csodaceruza magazin 19 évvel ezelőtt egy olyan időszakban született, amikor egyetlen irodalmi lap vagy fórum sem foglalkozott gyerekirodalommal. Az eredetileg pedagógusoknak és szülőknek szóló kiadvány 2012 óta gyerekfolyóiratként működik. Csukás István, aki februárban bekövetkezett haláláig a Csodaceruza szerkesztőbizottságának elnöke volt, úgy vélte: „A jó újság olyan fontos, mint a friss levegő, amit vesz az ember. Nagy szükség van rá.”

Drake, Bad Bunny, Dua Lipa és The Weeknd is azok között a sztárok között van, akiknek zenéjét a legtöbben hallgatták idén.