Amikor a Fidesz a kezébe jutott a marsallbot, első hevületre sorozatban hoztak olyan intézkedéseket, melyek a hozzá nem értésüket tanúsították akkoriban és azóta is. Ilyen pl. a jogalkotás, melyet az elmúlt tíz év alatt sem voltak képesek megtanulni. Futószalagon gyártották úgy a jogszabályokat, hogy azok sorozatban nem feleltek meg a jogalkotás jogi előírásainak, szabályainak. Gyakran visszamenőleges hatállyal, de akár személyre szabottan alkottak jogot. És most újabb olyan jogalkotási kreativitásukról tettek tanúbizonyságot, amelyet a jogi egyetemeken kellene tanítani. Elrettentő példaként.
A veszélyhelyzet szabályozásáról van szó.
A veszélyhelyzet megszüntetéséről szóló 2020. évi LVII. törvény hatályon kívül helyezte a koronavírus elleni védekezésről szóló 2020. évi XII. törvényt, egyben felhatalmazta a miniszterelnököt, hogy ennek hatálybalépését saját, egyedi határozatával állapítsa meg.
A veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről szóló 2020. évi LVIII. törvény – mely az egészségügyi törvény módosítása keretében felhatalmazta a kormányt, hogy hozza létre az Operatív Törzset - szintén a miniszterelnöknek adta a jogot, hogy személyes döntésével határozza meg a hatálybalépés idejét.
Orbán Viktor mindkét felhatalmazásnak eleget is tett a 41/2020. (VI. 17.) ME határozatával, melyben kimondta, hogy a törvényi előírások június 18-án lépnek hatályba. Köztük az a felhatalmazó szabály is, amely alapján az Operatív Törzset létrehozhatja a kormány. De ez a kormányrendelet már előző nap megszületett.
Alkotmányos keretek között a törvény hatálybalépését kizárólag a törvényalkotó saját maga határozhatja meg, ennek megállapítására nem adhat senkinek semmilyen felhatalmazást. Rajta kívül senki sem jogosult arra, hogy a törvény bármely elemét meghatározza. Jogszabályt nem lehet hatályba léptetni nem jogszabállyal.
A miniszterelnök nem tartozik a jogforrások rendszerébe, ezért a saját, személyes döntése nem jogszabály, határozata nem minősül jogforrásnak. A miniszterelnök egyedi rendelkezése törvény hatálybalépésére vonatkozóan joghatással nem bír. Ezért akkor sem rendelkezhet(ne) törvény hatálybalépéséről, ha – szintén csak jogelvileg: - a felhatalmazás jogszerű lenne. Alkotmányjogilag lehetetlen, hogy a törvény hatálybalépését a kormány és/vagy a miniszterelnök határozza meg.
Mivel ilyen jogi szabályozás nem lehetséges, ezért csak elméletileg: mindaddig, amíg a törvények nem lépnek hatályba, nem tudnak felhatalmazást adni a miniszterelnöknek arra, hogy a törvény hatálybalépését megállapítsa. Viszont ameddig a miniszterelnök határozata meg nem születik, addig egyik törvény sem tud hatályba lépni. Kioltották egymást. Sem a törvények, sem a miniszterelnök személyes határozata jogszerűen nem létezik.
A kormány a veszélyhelyzetet az alaptörvény azon 53. cikke alapján hirdette meg, amely csak ipari szerencsétlenség és elemi csapás (árvíz, hófúvás) esetére ad felhatalmazást, de a járvány fogalmát nem ismeri. Tehát jogsértő módon úgy szüntették meg a veszélyhelyzetet, hogy jogszerűen ki sem hirdették.
A csak jogelvileg hatályba lépett törvényi előírások – mely fideszül hatályba léptették az egészségügyi törvény módosítását is – alapján nem hozhatta létre a jogellenes felhatalmazás hatályba lépését megelőző napon a kormány azt az Operatív Törzset, amely már a kormányrendelet megalkotása előtt is létezett. A kormány a veszélyhelyzet megszüntetésével úgy állította fel, hogy jogszerűen létre sem hozta.
Az egészségügyi törvény sem saját hatáskörben (tehát törvényi szinten), sem átruházott formában, a kormányra testálva nem hozhat létre Operatív Törzset, mert ez valójában egy rendészeti szervezet. Erről maximum a rendőrségi törvény rendelkezhetett volna. Az Operatív
Törzs kormányrendeleti szinten történő létrehozása, ill. a megalkotására vonatkozó felhatalmazás önmagában is alkotmánysértő, mivel rendészeti szerv létrehozására kizárólag csak az állam jogosult.
Konklúzió: aki összekeveri a veszett fejsze nyelét a tomahawkkal, megérdemli, hogy a csatában kiröhögjék az ellenség harcosai.
Ferincz Jenő "PARAGRAFUS"