;

karantén;Civil Közoktatási Platform;digitális oktatás;

- Egyenlő feltételek megteremtését kéri a digitális oktatásban több civil szervezet

Novák Katalinhoz, Maruzsa Zoltánhoz és Vecsei Miklós miniszterelnöki megbízotthoz fordulnak.

Noha ma már általánosan elterjedt a legtöbb háztartásban a szélessávú internet, a csevegőprogramok használatához szükséges infrastruktúra (hardver, mikrofon, webkamera), ez nem mindenhol van így. Sok diák esik ki a digitális oktatásból karantén idején, mert mélyszegénységben vagy megélhetési nehézségek között élnek. Az ő érdekükben is fordult Novák Katalin családügyi miniszterhez, Maruzsa Zoltán oktatásügyi államtitkárhoz és Vecsei Miklós miniszterelnöki megbízotthoz

  • a Civil Közoktatási Platform,

  • a Láthatatlan Tanoda-Rosa Parks Alapítvány,

  • a Digi Tanoda,

  • az Élmény Tár Tanoda,

  • a Lépjünk, hogy léphessenek! Közhasznú Egyesület,

  • valamint a Motiváció Műhely.

Az ezen szerveződéseket tömörítő Láncreakció projekt szerint a karanténoktatás idején több, súlyos, rendszerszintű probléma merült fel. Ilyen többek között a diákok távoktatása is. Éppen ezért arra kérik a döntéshozókat, teremtsék meg annak a feltételeit, hogy minden tanuló részt vehessen a távoktatásban. Szerintük ehhez elengedetlen, hogy

  • mindenkinek legyen otthon szeléssávú internet-elérése,

  • álljanak rendelkezésre az ehhez szükséges eszközök,

  • továbbá fejlesszék alapszintre a digitális kompetenciákat minden résztvevőnek.

Egyúttal kérik, hogy a szülőknek, mint munkavállalóknak alakítsanak ki olyan szabályozást, amely lehetővé teszi szükség esetén a gyermekkel való otthonmaradást anélkül, hogy ez egzisztenciális kockázatot, jövedelemkiesést jelentene.

„Közös célnak tekintjük, hogy a jelenlegi helyzetben megakadályozzuk a hátrányos helyzetű tanulók lemaradásának további növekedését, és hosszú távon is biztosítsuk számukra a mostaninál jobban ellátott tanulási környezetet.”

Emlékeztetnek, a kormány a Digitális Oktatási Stratégia megalkotásával és megvalósításának elindításával hasonló célokat tűzött ki három évvel ezelőtt. Ezek a lépések pedig a koronavírus-járvány miatt nem tűrnek halasztást. Levelükhöz mellékelték is azokat a kutatásokat, amelyeket a témában készítettek. 

Korábban már a Népszava is beszámolt róla, hogy nem mindenhol egyformán valósul meg a koronavírus-fertőzések miatt elrendelt időszakos tantermen kívüli oktatás, sokszor a helyi körülményeken, lehetőségeken múlik, egy-egy iskola mennyire hatékonyan tudja megoldani, hogy karanténba került diákjaik a lehető legkisebb hátránnyal folytathassák tanulmányaikat.  

Vadai Ágnes kérdezett, a tárcavezető részletesen válaszolt.