Thaiföld;Dánia;halál;Egressy Zoltán;

- Egressy Zoltán: Semmi meglepetés

"Thaiföldön / kaptam üzenetet a telefonomra, reggel / meghalt, nem tudják, ki vagyok"

Ezt hallgasd meg, Zubrovka hogy üzent:

kinn ülök a dombon, dán meleg, zene-

szivárgás a fülemben, random Spotify,

mellettem egy nő, távolabb kis templom,

sírkert veszi körül, Kierkegaard szelleme

süt minket, ott napozik velünk, ott ül, az

apja híres vallási vezeklését oltja belénk

a perzselő tavaszvégi, nyáreleji vad nap.

Sétáljunk egyet a temetőben, kéri a nő,

lányt mondok inkább, bár huszonhét is

megvan, bal kéz felől rendezett kis sírok

domborulnak, a lány elkóborol, de szép,

hallom meg a hangját, anyámnak kéne

csináltatnom egy ilyen követ egyszer majd,

nézd, milyen gyönyörű a gyöngyvirág itt

ezen a síron. Nem megyek, túl nagy a

meleg. Ja, várj, hát nem mondom az

előzményt, volt egy lengyel szerelmem,

még a nő-lány előtt, imádta a vodkát,

el is nevezték róla, aztán semmi, vége,

mentek az éveim nélküle. Thaiföldön

kaptam üzenetet a telefonomra, reggel

meghalt, nem tudják, ki vagyok, benne

volt a számom a piros készülékében,

Mindig néven. Ismeretlen számról jött

a hír, ha esetleg szeretnék részt venni

a temetésen, szóljak vissza. A telefon

elveszett, nem derült ki, hol temették,

mikor, az sem, ki hívott, lassan eresztett

gyökeret bennem a rossz érzés, nem

vittem még egy apró virágcsokrot se a

nem tudom, hol lévő sírra. És most

vissza Dániába: két héttel később újra

a dombon ülök a lánnyal, random zene

szól a fülemben, süt a nap, csak most

sokkal kellemesebben, figyelj, olyan

szép az a virág, mondja, gyere, nézd

már meg, a sírkő is különleges, azt

hiszem, egyszer majd csináltatok az

anyámnak valami hasonlót, rendben,

megyek, de már amikor felállok, már

mielőtt indulnék, tudom, kinek a sírja

lesz, és nem az a legborzongatóbb,

hogy tényleg az övé, hanem hogy ez

előre nyilvánvaló, így hát nem a domb

meredekségétől botlom meg, hanem a

bizonyosság miatt; semmi meglepetés

nem ér a tényleg szép gyöngyvirágnál.

Férfiak és városok mentén, párhuzamos szálakon futó, filmszerű történetek. Utazás európai metropoliszok és kultúrák között – különböző párkapcsolatok tükrében, keresztül-kasul időn és téren át. Ambivalens apakép, a kommunizmus lehelete, WC-ben elszenvedett vetélés, útkeresés, majd a kiérdemelt megnyugvás. Bakos Gyöngyivel első kötetéről, a Nyolcszáz utca gyalog című regényről beszélgettünk.