A magyarok közel háromnegyede vásárol a helyi közösségében, azaz kis- és közepes vállalkozások által működtetett üzletekben, boltokban a tavaszi karanténidőszak óta – derült ki a Mastercard Népszavához hétfőn eljuttatott legfrissebb kutatása szerint.
Az Európa-szintű vizsgálat szerint a kontinensen minden negyedik vásárló (=4 százalék) a bevásárlóközpontok, hiper- és szupermarketek helyett a lakókörnyezetében található boltokban szerzi be a mindennapi élethez szükséges termékeket. Ez az arány a magyarok esetében 72 százalék.
A magyar válaszadók 40 százaléka ezt azért teszi, hogy segítse a saját, helyi közösségét, 30-30 százalék jelölte meg fő motivációként az egyszerűbb közlekedést, illetve a helyi boltosokkal kialakított új kapcsolat fontosságát. Az összesített európai arány ezen a területen 49 százalék.
Mit javasol az ismerősünk?
A megkérdezett magyarok 27 százalékát mások ajánlása motivál a helyi közösségekben való költésre, míg közel minden negyedik (24 százalék) szerint a kínálat minősége jobb itt. Kimutatható, hogy a helyi vásárlások melletti érvek esetében az európai adatok néhány százalékkal rendre megelőzik a magyarokét.
A hazai adatok ennek függvényében: a válaszadók 37 százaléka jelölte meg a kényelmet, 35 százaléka a közlekedést és 30 százalék a nagy áruházakban jellemző hosszú sorokat, hogy miért is vásárolnak szívesebben helyben.
Az európaiak csaknem háromnegyede, 72 százaléka szívesebben vásárol ismerősétől, és ugyanennyien bíznak a helyi boltosok ajánlásaiban. Magyarországon az előbbi arány 73 százalék, míg utóbbi csak 69 százalék.
Jó napot, szomszéd!
A karantén kezdete óta a közösségi értékek is komoly változásokon mentek át. Az európai emberek átlagosan 58 százalékkal nagyobb valószínűséggel köszönnek szomszédaiknak, mint egy évvel ezelőtt, a magyarok körében ez az arány 49 százalék. Minden ötödik válaszadónak van tartalék kulcsa a közvetlen szomszédjához (európai szinten 19 százalék, a hazain 14 százalék).
Érdekesség, hogy a helyi közösség öt legfontosabb eleme Európában sorrendben az iskola, a kávézó, a pékség, a posta és a park. Ez a lista Magyarországon így alakul:
templom
iskola
park
művelődési ház/közösségi ház
posta.
A Mastercard által megrendelt kutatás során a OnePoll független kutatócég 2020 szeptemberében 16 ország 13 000 felnőtt válaszadóját kérdezte.