MNB;pénzbírság;áruházlánc;fogyasztók megtévesztése;műszaki cikkek;

- Több tízmillió forintra bírságolta az MNB az Euronics áruházlánc üzemeltetőjét

Sok vásárló azt sem tudta, milyen feltételekkel vásárol műszaki cikket hitelre, és előfordult, hogy a panaszokat sem rögzítették megfelelően.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 42 millió forintos bírságot szabott ki a Vöröskő Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-re, a műszaki cikkeket forgalmazó magyarországi Euronics áruházak üzemeltetőjére – derült ki a jegybanknak a Népszavához eljuttatott közleményéből.

Mint írták, célvizsgálatot tartottak a cégnél az ügyfél-tájékoztatási, panaszkezelési, ajánlatelemzési és igényfelmérési kötelezettség, illetve a közvetítők képzésére és nyilvántartására vonatkozó jogszabályok megsértése miatt.

A jegybank 2016. január 1-jétől kezdődően vizsgálódott, s egyebek mellett megállapította, hogy az Euronics vevőinek igényeit nem mérték fel a fogyasztói hitelek, különösen az áruhitellel kombinált hitelkártyákkal kapcsolatban.  

„Különösen nagy fogyasztóvédelmi kockázatot jelent ez annak a sérülékeny fogyasztói körnek, akik idős koruk, illetve pénzügyi kvalifikáltságuk miatt nem látják át (vagy a tájékoztatás hiánya miatt nem is tudják), hogy pontosan milyen terméket közvetítettek nekik.”– hangsúlyozta a jegybank.

Hozzátették, hogy a társaság nem őrizte meg az ügyfél-tájékoztatásra, valamint több esetben az ajánlatátadásra vonatkozó dokumentumokat sem a jogszabály által előírt 3 évig. A fogyasztók így nem kaptak kielégítő mennyiségű – a termékek összehasonlítását lehetővé tevő – versengő ajánlatot.

Fogyasztói jogok sérültek, egy részüket orvosolták

Kiderült az is, hogy hiányosan vezették a panaszkezelési nyilvántartást, a szóbeli panaszokról felvett jegyzőkönyvekben egyes esetekben nem rögzítették a fogyasztói bejelentés alapos, határidőben történő megválaszolásához szükséges valamennyi adatot. A cég panaszkezelési szabályzata is hiányos volt.

További gondok voltak a magánszemélyek közvetítői továbbképzésével, a szerződések nyilvántartásával és az adatszolgáltatással is, ami magát a vizsgálatot is hátráltatta. 

Mindezekért az MNB kötelezte a Vöröskő Kft.-t, hogy 90 napon belül írásban tájékoztassa a jegybankot a feltárt jogsértések megszüntetéséről. Továbbá 24 millió forint felügyeleti és 18 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott. 

„Jelentős számú fogyasztónak a tájékoztatáshoz fűződő joga sérült, ami érdeksérelem okozására is alkalmas lehetett”– szögezték le.

Ugyanakkor beszámoltak arról is, hogy az Euronics üzemeltetője együttműködött a vizsgálatot végzőkkel, és már ez idő alatt több hiányosság megszüntetésére intézkedéseket tett.

A szállítási láncokban zajló átalakulási folyamatok, az erős export kitettség, a turizmus visszaesése, és a fogyasztási trendekben várható változások miatt a jövő évtől emelkedik a vállalati fizetésképtelenségi kockázata Magyarországon. Ugyanakkor a fizetésképtelenségi eljárások előrejelzése jobb képet mutat hazánkban, mint a környező országokban.