A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 42 millió forintos bírságot szabott ki a Vöröskő Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-re, a műszaki cikkeket forgalmazó magyarországi Euronics áruházak üzemeltetőjére – derült ki a jegybanknak a Népszavához eljuttatott közleményéből.
Mint írták, célvizsgálatot tartottak a cégnél az ügyfél-tájékoztatási, panaszkezelési, ajánlatelemzési és igényfelmérési kötelezettség, illetve a közvetítők képzésére és nyilvántartására vonatkozó jogszabályok megsértése miatt.
A jegybank 2016. január 1-jétől kezdődően vizsgálódott, s egyebek mellett megállapította, hogy az Euronics vevőinek igényeit nem mérték fel a fogyasztói hitelek, különösen az áruhitellel kombinált hitelkártyákkal kapcsolatban.
Hozzátették, hogy a társaság nem őrizte meg az ügyfél-tájékoztatásra, valamint több esetben az ajánlatátadásra vonatkozó dokumentumokat sem a jogszabály által előírt 3 évig. A fogyasztók így nem kaptak kielégítő mennyiségű – a termékek összehasonlítását lehetővé tevő – versengő ajánlatot.
Fogyasztói jogok sérültek, egy részüket orvosolták
Kiderült az is, hogy hiányosan vezették a panaszkezelési nyilvántartást, a szóbeli panaszokról felvett jegyzőkönyvekben egyes esetekben nem rögzítették a fogyasztói bejelentés alapos, határidőben történő megválaszolásához szükséges valamennyi adatot. A cég panaszkezelési szabályzata is hiányos volt.
További gondok voltak a magánszemélyek közvetítői továbbképzésével, a szerződések nyilvántartásával és az adatszolgáltatással is, ami magát a vizsgálatot is hátráltatta.
Mindezekért az MNB kötelezte a Vöröskő Kft.-t, hogy 90 napon belül írásban tájékoztassa a jegybankot a feltárt jogsértések megszüntetéséről. Továbbá 24 millió forint felügyeleti és 18 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott.
Ugyanakkor beszámoltak arról is, hogy az Euronics üzemeltetője együttműködött a vizsgálatot végzőkkel, és már ez idő alatt több hiányosság megszüntetésére intézkedéseket tett.