Augusztusban még szárnyvonalakat zárt be, járatokat ritkított a MÁV és a Volánbusz, szeptemberben viszont épp ennek ellenkezőjét teszik. Elhátrálnak az utóbbi hónapokban életbe léptetett közlekedési változtatásoktól az érintett települések polgármestereinek és parlamenti képviselőinek nyomására. A MÁV Zrt. épp tegnap közölte, hogy a járványhelyzetben visszaesett forgalomra hivatkozva június 6-án lezárt 34 vasúti mellékvonalból október 1-én újabb tíz helyen ismét elindulnak a szerelvények. A visszarendeződés már augusztus első napján elkezdődött, akkor is tíz vonalat neveztek meg, ahol helyreállt a korábbi megszokott menetrend. Vagyis 34-ből 20 vonalon újraindul a forgalom. A maradék 14 szárnyvonal sorsáról egyelőre nincs döntés.
Hasonlóan ellentmondás döntéseket születnek a július 15-e óta már a MÁV-val egy vállalatcsoporthoz tartozó Volánbusznál. Zala megyében például az augusztus 1-től megszüntetett járatok több mint fele várhatóan szeptember 28-ától újból elindul. A Népszava értesülései szerint a korábban Budapest és Zalaegerszeg között közlekedő napi kilenc járatból öt visszaáll, a főváros és Nagykanizsa közötti hatból pedig négy buszt indítanak újra. Úgy tudjuk, ezeket a lépéseket már jóváhagyta az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a keszthelyiek pedig kedden küldték el kéréseiket a tárcához, várják a választ. Számításaink szerint egyébként korábban több mint kétszáz vonalon változott meg a helyközi buszok közlekedése.
– A távolsági közlekedés nyári kaotikus átszervezési kísérlete kudarcot vallott – jelentette ki lapunknak Gyöngyösi Máté, közlekedési szakértő. Ennek leglátványosabb példája a balassagyarmati vonal volt: egy településre megérkezett a vonat, mindenkit átszállítottak a pótlóbuszokra, miközben a szerelvény – immár teljesen üresen – a busszal párhuzamosan ment tovább.
– Az utóbbi hetek össze-vissza döntései azért is érthetetlenek, mert két hónapja közös irányítás alatt van a MÁV és a Volánbusz, mégis csak passzolgatják egymás közt az utasokat – hangsúlyozta lapunknak Gyöngyösi Máté, hozzátéve: – A döntéshozók nem komplex módon nézik a tömegközlekedést, csak spórolni akarnak, pedig ha valami nem működik megfelelően, azon kellene gondolkodni, hogy lehet ezt jobbá tenni és nem azon, miként lehet bezárni.
Az ezredforduló óta minden kormány megfogalmazta az igényt a vasúti és távolsági buszos járatok párhuzamosságainak felszámolására, a menetrendek összehangolására, de az eredmény eddig alig látszik. Legutóbb a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója szeptember 15-ig vállalta, hogy elkészíti a vasúti- és a busztársaság integrációjának pontos forgatókönyvét és a Népszava úgy tudja, a javaslatot a határidő előtt el is küldték a kormánynak. Informátoraink szerint azonban Homolya Róbert nem mindenben tudott ideális megoldást ajánlani, mindenesetre állítólag akár már a jövő héten a kormány elé kerülhetnek a javaslatok a két közlekedési cég munkájának összehangolásáról.
A busztársaság szakszervezeti vezetői közben tegnap találkoztak a Volánbusz mindössze szeptember 30-ig kinevezett „átmeneti” vezérigazgatójával, de Bói Lóránd nekik sem árult el részleteket a készülő tervekről, ahogy lapunk sem kapott válaszokat a minisztériumoktól és a MÁV-tól. Így egyelőre annyit tudni, minden valószínűség szerint a Volánbusz ugyanolyan tagvállalata lesz a MÁV Zrt.-nek, mint a személyszállítást végző MÁV Start, de még így is évekig tarthat egy új, összehangolt menetrend teljes bevezetése. Ráadásul egyetlen megkérdezett sem bízik abban, hogy normális munkamegosztás születhet.