luxus;jacht;gazdagok;elit;

- Gazdagok hóbortja: luxushajók hazai vizek hátán

Míg máshol decens kulturális kikapcsolódás a csatornahajózás, nálunk leginkább a fedélzeti ejtőzésről szól egy ilyen kaland. Ami nem olcsó, egy lakóhajó heti tarifája – a hazai valuta elgyengülésének idején – 1,1–1,4 millió forint. Igaz, legalább két dolog vigasztalhatja a vízi turistát: egyrészt ezt az összeget az államnak csengeti be, másrészt elég egy röpke órás képzés, hogy egy soktonnás monstrum kapitányaként hasíthasson a Tiszán.

Fityfiritty – ezzel a kurta szóval jellemezte egy tiszai vízitúrákat vezető férfi azt a forgalmat, amit az idén csatasorba állított állami nyaralóhajók szerinte generáltak a Tiszán, a Bodrogon és a Tisza-tavon.

A térségben járva mi magunk viszont meglepődve tapasztaltuk, hogy míg a horgászok és a vízen sportolók arról számoltak be: csak elvétve találkoztak a lomha mozgású luxusjárgányokkal, addig a kikötőtulajdonosok éppenséggel arról meséltek, milyen népszerű volt már az első évben ez a szolgáltatás. De találkoztunk olyan abádszalóki vendéglőssel is, aki meggyőzően hangoztatta: külföldi vendégek híján a járatok egy részét leginkább marketingcélra adták oda utazási irodáknak, vagy épp cégek tartottak rajta egy-két napos csapatépítő tréningeket.

Még nem végig

Közel ötmilliárd forintba került eddig az állami nyaralóhajó-program: ennek keretében kikötőket építettek, vízitúra-útvonalakat jelöltek ki, s húsz nyaralóhajót is vásárolt a Mahart a francia Nadia Grouphoz tartozó Nicol’s Yacht gyárból: ezeket több lépcsőben helyezték üzembe az elmúlt egy év során. Mivel júniusban a tiszalöki zsilipet felújítás miatt egy évre lezárták, ezért az eredeti tervekkel ellentétben idén nem volt hajózható a teljes Tisza-szakasz Kiskörétől felfelé. Emiatt a „flottát” is megbontották, tíz hajó maradt a kiskörei kikötőben, tízet pedig Tokajba vittek. Az előbbi helyről startolók Abádszalókon, Sarudon, Tiszaörvényben, Tiszafüreden és Poroszlón köthettek ki, míg az utóbbi bázisról indulók a Bodrogon haladva Sárazsadányban, Bodrogolasziban, Sárospatakon és Sátoraljaújhelyen léphettek partra, vagy ha a Tiszán indultak felfelé, akkor Timárnál és Tiszabercelnél is megállhattak a nyaralók.

Fennáll a felnyársalás veszélye

– Újgazdag ficsúrok hóbortja – le­gyintett egy horgászboltos, nem messze az egyik Tisza-tavi kikötőtől, pecabotokkal, horgokkal, egyéb szerelékekkel telezsúfolt kis üzletében. Kiderült, ő maga korábban kishajó-vezetői tanfolyamokat is tartott, így képben van azzal kapcsolatban, milyen veszélyekkel jár egy-egy hajóút.

– Az én időmben még két-három napos elméleti oktatás, majd több gyakorlati feladat teljesítése után kaphatott csak vezetői engedélyt egy-egy jelentkező, most pedig elég egy órás eligazítás a parton, s máris odaadják egy tíztonnás, s közel tizennégy méter hosszú jármű kormányát egy kezdőnek – dohogott.

A magyar jogszabályok szerint a 7,5 kW-nál nagyobb motorral rendelkező vízi járművek, így például a jetski vagy egy nagyobb kapacitású motorcsónak vezetéséhez külön képesítés kell: ezt a közlekedési hatóság egy elméleti és gyakorlati képzés után letett vizsgát követően állítja ki. Mivel a nyaralóhajó motorteljesítménye, s így a haladási sebessége is kisebb, ezért rájuk nem vonatkozik ez a szabály.

– Addig nincs is baj, amíg egyenesen előre mennek vele (bár éppenséggel helyismeret híján a Tisza-tó felszíne alatt lévő fatuskókon még így is fennakadhatnak), a gond ott kezdődik, ha beérnek valahová, és be kell manőverezni ezt a monstrumot – mondta a volt oktató, aki szerint nem kell sokáig várni az első hírekre arról, hogy egy ilyen nyaralóhajó felnyársalt egy kikötőt.

Úgy tűnik, maguk a kikötőtulajdonosok is gondoltak ilyen eshetőségre, mert a legtöbb helyen segítséget biztosítottak az alkalmi kapitányoknak, hogy biztonsággal be tudjanak állni a bázispontokra.

Kücsön Gyula, a sarudi élménypark tulajdonosa lapunknak azt mondta, náluk két alkalmazott segített a kikötésben, a hajóknak pedig ingyen biztosították a vizet és az áramot. A Maharttal való együttműködéstől azt remélik, hogy a környék egyre ismertebb lesz, nemcsak a hazai, hanem a külföldi vendégek előtt is, s többen térnek majd vissza később is ebbe a térségbe. Az ő tapasztalatai szerint a nyaralóhajók elég sokat mozogtak a vízen, náluk volt olyan nap, amikor a kiskörei szakaszon lévő tíz járműből öt is Sarudon horgonyzott.

Hallgat a mély és a Mahart

Pedig a szezon nem indult jól. ­Lapunkban korábban megírtuk, hogy a közpénzmilliárdokból beszerzett Nicols Estivale típusú, hat–tíz személyes hajókra már lekötött foglalások jó részét a koronavírus miatt lemondták vagy egy későbbi időpontra módosították a külföldi jelentkezők, emiatt már az indulásnál jelentős bevételtől eshetett el az állami cég.

Hogy pontosan mennyitől, azt nem sikerült kideríteni, a Maharttól ugyanis nem kaptunk választ arra, milyen volt a nyaralóhajók foglaltsága júliusban és augusztusban, s hány vendég érkezett külföldről. Arra sem feleltek, mennyi bevételt könyveltek el eddig a lakóhajóprogramban, s mekkora összeg szerepel ugyanitt a kiadási oldalon. Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos nemrégiben egy sajtótájékoztatón beszélt arról, hogy a hajók kihasználtsága augusztusban 62 százalékos volt, s zömmel magyar vendégek vették igénybe a szolgáltatást, míg a külföldiek aránya 10 százalék körül járt.

Még a Balaton is olcsóbb

Az bizonyos, hogy nyaralóhajót nem átlagos keresetűek béreltek: a he­lyiek tapasztalatai szerint jellem­zően azok a tehetősebb családok próbálták ki az üdülésnek ezt a módját, akik „békeidőben” minimum Spanyolországban nyaralnak, vagy valamelyik egzotikusabb térségben.

A Tiszán horgonyzó francia gyártású lakóhajók egyheti bérleti díja a férőhelyektől függően nagyjából 3-4 ezer euró körül mozog, s akkor még az 1500 eurós plusz­kaucióról nem is beszéltünk. Vagyis egy hétnapos hajókázás egy családnak alaphangon másfél millió forintba kerül, s akkor még nem ettek, nem ittak: ettől még az idén igencsak elszállt balatoni árak is olcsóbbnak tűnnek. Őszre már kedvezményes akciókat is meghirdettek, így szeptemberben és októberben akár 20–35 százalékkal alacsonyabb áron is foglalhatók a hajók. Igaz, ebben az időszakban a Tisza-tavi fürdőzés, a fedélzeten történő önfeledt napozás már biztosan nem lesz része az élményeknek.

Inkább a kerékpárRekordokat döntött idén a Tisza-tavi kerékpáros turizmus – tudtuk meg Fejes Lőrinctől, a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság kiskörei szakaszmérnökségének vezetőjétől. Ez részben annak köszönhető, hogy idén átadták a Poroszlót Tiszafüreddel összekötő útszakaszt, így 65 kilométeren, nagyrészt a gáton immár körbebiciklizhetővé vált a teljes Tisza-tó. Júliusban 18 ezer, míg augusztusban már 22 ezer kerékpáros haladt át a kiskörei számlálóponton, s szeptemberre megdőlt a tavalyi teljes évi addigi ötvenezres rekord is.
Francia hullámA magyar nyaralóhajóárak semmivel sem olcsóbbak, mint akár egy burgundi csatornahajózás díja. Sőt! Találtunk olyan honlapot, ahol egy hétszemélyes „bárka” már kétezer eurótól bérelhető volt júliusban vagy augusztusban egy hétre, s ehhez akár még 20 százalék kedvezményt is adtak. Franciaországban egy ilyen hajóút nem csupán arról szól, hogy ülünk a kormánynál, szopogatjuk a koktélt és élvezzük a naplementét: bájos középkori kisvároskák mellett köthetünk ki, elmerülhetünk a helyi gasztronómia megannyi ízrejtekében, s némi nyelvtudással akár egy kis helyi bortermelő nekünk rögtönzött kóstolóján is részt vehetünk. Még azok az apró települések is tudnak profitálni az erre hajózókból, amelyek kissé távolabb vannak a kikötőtől: van, amelyik a „könyv falujaként” határozza meg magát, s hoz létre erre egy tematikus útvonalat, máshol a kosárfonás vagy épp a virágkötés válik marketingerővé. A zsilipeknél helyi termékeket kínálnak, de akad olyan kikötő is, ahol reggel frissen sütve hozzák oda a croissant-t vagy a baguette-et. Nálunk mindez a szolgáltatás még gyerekcipőben jár. Nem véletlenül hangzott el korábban egy tiszai beszélgetésen, hogy a helyi boltosoknak lehetővé kellene ten­niük a kártyás fizetést, hisz egy német család nem fog pénzkiadó automata után szaladgálni, ha be akar vásárolni ebédre. Noha a tokaji borvidék akár külön húzónév is lehetne egy ilyen hajóút során, a térségnek nem válik előnyére, hogy még mindig kevés az igényes vendéglátóhely, olyan meg pláne, ahol egy jóízűt lehetne reggelizni, tízóraizni, vagy épp késő este is nyitva tartana. A Tisza mentén így egyelőre a természeti környezet a legvonzóbb, erre azonban nehéz egy egész hetes programot felfűzni, kivéve, ha valaki szenvedélyesen szereti álló nap a madarak röptét vagy a vízbe hajló fűzfaágakat bámulni.

Ha egyetlen ember szegül szembe egy csapnivaló törvénnyel vagy egy igazságtalan kormánnyal, ismeretlenül sodorja el az államhatalom – legyen bármennyire is igaza. Ha viszont a protestálók tömegként gyűlnek, és tiltakozásuk erős morális alapon áll, az emberek azonosulnak a követelésükkel, és a hatalom kezdhet morfondírozni, vajon elsodorja-e az elégedetlenség. Mindkét esetre volt példa a rendszerváltás utáni Magyarország történetében.