határok;határzár;

- Határzár: komoly hibát kellett javítani

Csütörtökön gyorsan kiegészítették a szabályokat.

Egy jogszabályi hiba miatt átmenetileg kétségessé vált a szeptember 1. után külföldre utazó magyarok utasbiztosításának érvényessége, ezért kellett csütörtökön gyorsan kiegészítenie a külügyminisztériumnak a határzár-szabályokat – értesült a Népszava. A kormány Magyarországon kívül miden államot az utazásra nem javasolt térségek közé sorolt, csakhogy arra nem gondoltak: ilyen minősítésű országokban történt káresetek után a biztosítók általában nem fizetnek. Így szélsőséges esetben akár egy Ausztriában balesetet szenvedő magyar ingázó kártérítése is veszélybe kerülhetett volna. Emiatt döntöttek úgy, hogy bizonyos esetekben visszahozzák az alig egy hete eltörölt sárga országbesorolást.

Mint emlékezetes, Gulyás Gergely kancelláriaminiszter augusztus végén jelentette be, hogy a járvány miatt szigorítják a beutazási szabályokat. Főszabály szerint a hazatérő magyaroknak két hét karanténba kell menniük, ahonnan csak két negatív teszttel szabadulhatnak. Szeptember 1-jétől ugyanis már csak két színkód maradt, ahogy Gulyás Gergely fogalmazott, „Magyarország zöld, minden más vörös.” Ezek után csütörtöktől a külügyminisztérium módosított az előírásokon. Negyvenkét állam esetében enyhített: a listán uniós országok mellett az Egyesült Államok, Dél-Korea és Kína is megtalálható.

A módosítás lényege: ha ezekbe az országokba halaszthatatlan ügyben – például munka, vizsga, temetés miatt – utazik valaki, akkor az adott állam már nem a „nem javasolt térségek, I. kategória” besorolásúnak, hanem csak „fokozott biztonsági kockázatot jelentő, II. kategóriásnak” minősül. Azaz pirosból sárgává válik. Mindez nem befolyásolja a hazautat: az érintett országokból visszatérőkre – hacsak nem a kivételek közé tartoznak – változatlanul karantén vár.

Lapunk kérdésére a külügyminisztérium azzal indokolta az átminősítést: a kiegészítésekkel lehetővé válik, hogy a felsorolt, halaszthatatlan indokokkal külföldre történő utazás esetén az utazók biztosítást köthessenek.

– A biztosítótársaságok erősen támaszkodnak a külügyminisztérium országbesorolására, hiszen a tárca széleskörű, megbízható információk alapján, objektíven dönt arról, mely államot tartja biztonságosnak, és melyet, miért nem. Általános szabály szerint pedig az utazásra nem ajánlott, azaz I. kategóriás, piros minősítésű országokban nem érvényesíthetők az utasbiztosítások – mondta lapunk érdeklődésére Bodor Máté, az Aegon Biztosító utasbiztosítási üzletágának vezetője.

Arra a felvetésünkre, hogy akkor ezek szerint a határzár bevezetése és a külügyi tárca módosítása közötti két napon nem volt érvényes a külföldön lévő magyarok utasbiztosítása a szakértő úgy reagált: ennél árnyaltabb a kép. Egyfelől azért, mert aligha van olyan biztosító, amely ilyen esetben ne értelmezné rugalmasan a szabályokat, például egy ausztriai autóbaleset után. Másfelől csak annyi állítható egészen biztosan: akkor nem köteles a biztosító kártérítésre, ha az utazásra nem ajánlott országban és a piros minősítést kiváltó okkal függ össze a káreset. Háborús országban lőtt seb esetén például senki nem kap kártérítést. Bodor Máté éppen ezért inkább úgy összegzett: az, hogy minden ország piros lett, zavart okozott és kissé bizonytalanná tette az utasbiztosítások érvényességének kérdését. 

Tesztelést és karantént, egységes színkódot javasolnakAjánlásokat fogadott el az Európai Bizottság (EB) pénteken, hogy a tagállamok hangolják össze a szabad mozgást korlátozó intézkedéseiket. Az EU országai a jövőben nem ad-hoc módon, hanem közösen elfogadott kritériumok alapján döntenének a határőrizeti szigorításokról. Az EB az újonnan bejelentett Covid19 megbetegedések és az összes elvégzett teszt száma, valamint a pozitív eredmények százalékos aránya alapján javasol dönteni a tagállamok közötti szabad mozgás korlátozásáról. Emellett egységesített színkód bevezetését ajánlja az utazási kockázatok jelölésére. Az EB szerint a tagállamok nem utasíthatják el a magas kockázatú uniós országokból érkezők belépését. A határok lezárása helyett teszteléssel és karanténnal kellene megállítaniuk a fertőzés terjedését. Halmai Katalin (Brüsszel)

A bérleti díj nyolc-kilencszeresét fizeti a közlekedési vállalat a metrófelújítás miatt nem működő pékségeknek kárpótlásul.