választási rendszer;Pálffy Ilona;

- Pártos közszolga

A választás óta folyamatosan a lemondásán gondolkozik – mondta Pálffy Ilona a Nemzeti Választási Iroda (NVI) elnöke néhány nappal a 2018-as parlamenti voksolás után: "úgy gondolom, hogy most ezt végigcsinálom, aztán utána majd eldöntöm, hogy megyek vagy nem megyek". Az NVI honlapjának összeomlása, az átjelentkezett szavazók éjszakába nyúló sorban állása, s emiatt a választás estéjén az eredmények visszatartása okán sokan úgy vélték: Pálffynak mennie kellene. És akkor az olyan „technikai” furcsaságokat még nem is említettük, mint hogy számos választó kapott rossz szavazólapot a választási bizottságoktól; hogy egyes szavazókörökben kimagaslóan sok volt az érvénytelen listás szavazat, miközben az egyéni jelöltekre érvényes voksok érkeztek. Nem csoda, hogy Pálffy is úgy érezte, meg kell fontolnia a lemondást. 

Nos, azóta volt egy európai parlamenti, meg egy önkormányzati választás is, mindkettőt az ő vezetésével rendezte az NVI, s csak most, alig két évvel a következő országgyűlési választás előtt döntött: nem tölti ki kilencéves mandátumát, inkább nyugdíjba megy. Dicséretes, hogy utolsó gesztusával érdemi javaslatokat tett a választási törvények módosítására - ezt amúgy korábban is többször szorgalmazta. 

De hát épp ez lett volna a dolga. Az NVI ugyanis, szemben jogelődjével, az Országos Választási Irodával, a végrehajtó hatalomtól független, autonóm államigazgatási szerv, feladatkörében nem utasítható. Az NVI számára feladatot csak törvény írhat elő, költségvetése az Országgyűlés költségvetési fejezetén belül önálló címet képez. Az NVI elnökét a miniszterelnök javaslatára az államfő nevezi ki kilenc évre, tehát nem egy választott tisztségről van szó, hanem egy igazi közszolgálati feladatról.

Pálffy Ilona bizonyosan igyekezett is megfelelni a pártatlan közszolga szerepének, de épp a választásokon történt – és következmények nélkül maradt – botrányok okán ez a törekvése hiteltelen maradt. Hiszen az NVI feladatai között szerepel pl. a központi névjegyzék vezetése, a szükséges közbeszerzési eljárások lefolytatása, az informatikai rendszer kialakítása és biztonságos működtetése, a választás központi logisztikai feladatainak ellátása, a választások hivatalos honlapjának működtetése. Csupa olyasmi, aminek a végrehajtása legalábbis nem ment döccenők nélkül az elmúlt két parlamenti választáson. 

Pálffy igazi próbája azonban 2016 februárjában volt, amikor a Fidesz munkásőrsége, a fociultrák az NVI épületében megakadályoztak egy MSZP-s politikust állampolgári jogainak gyakorlásában. A kigyúrt kopaszokkal az NVI elnöke nem mert, vagy nem akart szembeszállni, nem törődött a népszavazást kezdeményező Nyakó István biztonságával, nem óvta meg az általa vezetett hivatal tekintélyét, sőt úgy vélte, minden rendben és jogszerűen zajlott. Vagyis nem pártatlan, hanem pártos közszolgaként viselkedett.

Ám mivel utódjára Orbán Viktor tesz javaslatot, Pálffy Ilonánál csak rosszabb, alkalmatlanabb új vezetője lehet az NVI-nek. Szívesen írnám, hogy nem kell így lennie, de minden jel arra mutat, hogy így lesz.