Idén november helyett jövőre szállítaná le a fővárosi önkormányzat által megrendelt járműveket a M-U-T Hungária Kft. és a Pappas Autó Magyarország Kft. konzorciuma. A két cég júniusban egy „akadályközlő levélben” adta a budapesti városvezetés tudtára, hogy csak 2021-ben teljesítenek. Nem ez az első csúszás, a szerződéskötés után egy hónappal már jelezték, hogy nem tudják tartani a határidőt, most pedig azt is közölték, hogy a pandémiás helyzet miatt kénytelenek emelni az árat, ami megalapozta a tavalyi tendergyőzelmüket.
A februárban aláírt szerződés szerint a 98 megrendelt járműből 73-at darabonként nettó 74,5 millió forintért szállították volna, a többit 59-70 millióért. A végszámla valamivel több mint 7 milliárd lett volna, most ezt az összeget szeretnék növelni a koronavírusra hivatkozva. A városvezetés élből visszautasította az áremelésre vonatkozó kérést, a határidő-hosszabbítás alátámasztására pedig további dokumentumokat kért be. A járművásárlás fedezetét biztosító támogatási szerződés újabb módosítása azonban elkerülhetetlennek tűnik. A teljesítési határidőt 2021. december elsejére tolnák ki, de átírnák a műszaki tartalomra vonatkozó részt is. Holott az uniós pénzügyi ciklus az idén zárul, igaz számlákat 2023-ig fogadnak be. Az erről szóló előterjesztést csütörtökön tárgyalja a Fővárosi Közgyűlés.
A budapesti képviselők egyébként még Tarlós István idején, 2017-ben döntöttek arról, hogy a fővárosi hulladékgazdálkodási rendszer fejlesztésére uniós támogatásért folyamodnak. Az elsődleges cél a vegyes háztartási hulladék begyűjtésére alkalmas alacsonypadlós járművek beszerzése volt. Az FKF Zrt. kukásautó-flottájának nagy része 14 évnél öregebb, ami az egekbe löki az üzemeltetési költséget a nagy karbantartási és javítási igény miatt. De legalább ilyen fontos lenne a levegőszennyezés csökkentése is.
Az uniós támogatási szerződést még 2017-ben aláírták, a projektbe végül az eszközvásárlás mellett a személetformálás és a tájékoztatás is bekerült. A támogatásért cserébe a főváros vállalta, hogy 2025-ig 2 százalékkal (11-ről 13 százalékra) emeli a szelektív begyűjtés arányát. A beruházás összköltségét eredetileg bruttó 9,3 milliárd forintban határozták meg, ami azóta 10,4 milliárd forintra nőtt. Az unió 7,4 milliárd forint értékű támogatást ad a projekthez, a többit az állam teszi hozzá, így a fővárosnak egyetlen fillérjébe se kerülne, ha minden a tervek szerint haladna. A járművek beszerzésére egyébként eredetileg 6,5 milliárdot költöttek volna, a többi a PR, a szemléletformálás és a projektelőkészítés díja.
Miután az FKF többször is sikertelenül futott neki a pályáztatásnak, tavaly augusztusban a fővárosi önkormányzat írta ki tendert, amelynek eredményeként idén februárban szignózták a szerződést. Ezt az is indokolta, hogy az FKF csak ingyenes használatra kapja meg a járműveket, a tulajdonjog a fővárosnál marad. A felhívásra egyetlen ajánlat érkezett a M-U-T-Pappas párostól, ráadásul 800 millióval olcsóbb volt az eredetileg becsültnél. Ám mostanra kiderült, az összeg – ha a pályázókon múlna – ennél több lehet. A közgyűlési előterjesztésből egyébként nem derül ki, a konzorcium szerint miért is áremelő tényező a járvány.
A M-U-T-tal korábban is akadtak gondok. Ők nyerték a 2011-es köztiszta-célgép tendert is: akkor szállítottak is időben, ám a gépek üzembe helyezése után sorra jöttek elő a műszaki hibák és az is kiderült, hogy a cég igen kevés jótállási időt vállalt. Belső ellenőrzést rendeltek el az ügyben, ami arra jutott, hogy a tendert gyakorlatilag a M-U-T gépeire írták ki. A fiaskóért felelőssé tett műszaki igazgatót kirúgták, ám a nyomozást bűncselekmény elkövetésének megállapíthatatlansága miatt megszüntették.