;

KSH;elektromos autó;e-töltőhelyek;elektromos töltőállomások;

- Terjednek az e-töltők

Magyarország legtöbb elektromosautó-használója ma már 50 kilométeren belül talál legalább egy nyilvános töltőt - állapítja meg a KSH munkatársának tanulmánya.

Tavaly év végére az ország szinte összes településéhez esett 50 kilométeren belül egy elektromosautó-töltő - állapítja meg Gerse József, a KSH munkatársa Felvillanyozva: az elektromos autók töltőhálózatának terjedése Magyarországon című, a KSH Területi Statisztika című folyóiratában megjelent tanulmánya. De ez a távolság gyakorta már 25 kilométeren belüli. Térképeik tanúsága szerint gyorstöltő csak Borsod-Abaúj-Zemplén megye néhány északi településétől esik e távolságon kívülre. Villámtöltők esetében ugyanakkor ez mondható rajtuk kívül a Tiszántúl, illetve Somogy megye egyes térségeire is.

A 2010-es évek első felében leginkább még csak Budapesten és a Dunántúlon, autópályák valamint a Balaton mentén voltak elérhetők nyilvános gyorstöltők. A lefedettségen - különösen az utóbbi két év során - sokat lendített az állami kezdeményezésű töltőtelepítés. De a nagyobb városokban a versenyszereplők is növelték a töltőpontok számát - állapítja meg az írás. A nagyobb teljesítményű, gyorsabb töltést biztosító villámtöltők lefedettsége még ritkásabb. Táblázatuk jelenleg akár 2 ezernél is többre becsüli a közútról elérhető nyilvános töltők számát. (A besorolást nehezítik ezek jelentősen eltérő tulajdonságai.)

Míg 2015 végéig az 500-at sem érte el a Magyarországon nyilvántartott, kizárólag elektromos meghajtású személygépkocsik száma, addig 2019 végén már mintegy 6600 darabot tartottak nyilván. A 2010-es évek első felében az elektromosjármű-kínálat nagy részének hatótávja 150–200 kilométer alatt állt. Ezt mostanra a legtöbb gyártónak sikerült túllépni.

Magyarországon 2011-ben a más, konkrét belföldi településre ingázó – nem feltétlenül a csak autóval közlekedő – foglalkoztatottak több mint háromnegyede, közel 900 ezer fő közúton 30 kilométernél rövidebb távolságra lakott a munkahelyétől. Ezt a távot oda-vissza a legtöbb elektromos autó egy feltöltéssel gond nélkül megteszi. 

Versenyben az idővelA töltés hagyományos dugaljból akár fél napba is beletelhet. Legalább 22 kilowatt (kW) teljesítményű gyorstöltőn az autó – típustól függően – néhány óra alatt teljesen feltölthető. A 43 kW-s villámtöltőn mindehhez egy óra sem szükséges, de már léteznek akár 75 kW-osnál is nagyobb, ultragyors villámtöltők is. Igaz, ezek teljes kapacitását nem minden autó képes kihasználni. Ráadásul Európában az autókon ötféle, ehhez igazodva a gyors- és a villámtöltőkön négyféle csatlakozó terjedt el. Magyarországon számos kedvezmény és támogatás segíti az elektromos autók terjedését, de az ingyenes közúti e-tankolás lehetősége mára megszűnt - állapítja meg a tanulmány.

A társaságra korábban 90 milliós büntetést szabtak ki, de továbbra is hibás adatokat küldtek a GVH-nak.