;

Milánó;Umberto Eco;

- Eco, az óriás

Tizenkét, a milánói összművészeti fesztiválra íródott esszét tartalmaz az Óriások vállán című Umberto Eco posztumusz kötet. Végigolvasva akaratlanul megfogalmazódik az olvasóban – vajon van-e még, lesz-e még Ecohoz mérhető modern reneszánsz óriás?

„Világéletemben izgatott a törpés-óriásos mese. A történelmi törpe-óriás polémia mindazonáltal annak az apák és fiúk közt ősidők óta folyó küzdelemnek az egyik fejezete csupán, amely – mint látni fogjuk – még ma is közelről érint bennünket” - írja Umberto Eco Óriások vállán című esszékötete címadó darabjának nyitó soraiban.

Aki nagysikerű regényei, A rózsa nevében, A Foucault inga vagy A prágai temető izgalmát keresi a kötetben, annak nem ajánljuk a művet. Az Óriások vállán más típusú izgalmakat rejt, a szerző ezúttal nyomozását az emberiség kultúrtörténetének egészére, annak szinte minden területére terjeszti ki, olyan kérdéseket boncolgatva, mint a nemzedékek harca, a titok, a tűz, az abszolút és a relatív, a szépség és rútság, az összeesküvés, a láthatatlan, a hamis és a hazugság, a művészeti tökéletlenség… megannyi olyan fogalom, amely mindig is foglalkoztatta az emberiséget. De amint az idézett nyitó sorokból is látszik, Eco olyan könnyedséggel, sziporkázva mesélve járja körül ezeket a témákat, hogy képes elfeledtetni velünk azt is, hogy törpeként állunk az ő óriás vállain. Az a tudásmennyiség, annak sokrétűsége és sokszínűsége, ami ebből a 350 oldalból zúdul ránk, egyenesen letaglózó. A szerző által is idézi a klasszikus aforizmát, miszerint „A régiek természetesen óriások voltak mihozzánk képest; mi azonban, bár törpék vagyunk, az ő nyakukba kapaszkodva – vagyis élve bölcsességükkel – jobban látunk, mint ők”. Ezeket az esszéket olvasva azonban elsősorban nem az jut eszünkbe, hogy az ő vállára kapaszkodva, az ő bölcsességével élve tovább látnánk, mint ő, inkább az, hogy van-e még rajta kívül ilyen utánozhatatlan modern reneszánsz óriás.   

Infó: 

Umberto Eco: Óriások vállán 

Fordította Barna Imre, Sajó Tamás

Kossuth Kiadó, Budapest, 2019

Ihletadó fesztiválA 2000-ben Elisabett Sgarbi által kezdeményezett Milanesiana olaszországi összművészeti fesztivál, amelyen 2000-2015 között Eco e kötetben megjelent előadásai is elhangzottak, az idén is elrajtolt, mégha nem is a megszokott formában. A rendezvények egy része, mint például az előadások, viták, virtuális térbe kerültek, a kiállításokra, előadásokra és koncertekre korlátozott a belépés, de minden rendezvény vagy internetes csatornákon, vagy televíziós közvetítés révén követhető. Az idei fesztivál címe a Színek /I Colori, a programok e témakörben szerveződtek. A Milanó központú fesztivál 12 városban zajlik. Összesen 40 rendezvény szerepel a június 10 -augusztus 6 közötti programban, 115 olasz és külföldi meghívottal. Elisabetta Sgarbi, a fesztivál megálmodója és művészeti igazgatója szerint, a központi téma eddig még soha nem állt olyan nyílt ellentétben az épp megélt valósággal, mint az idén. De mint mondta, ezzel is a reményt hangsúlyozzák, azt, hogy Lombardia reménykedik és nem adja fel. (Az olaszországi koronavírus járvány gócpontja az északi tartomány, Lombardia volt. A régió iszonyatos veszteségeket szenvedett, az itáliai halálos áldozatok zöme is innen került ki. A sokkot még nem heverte ki.)    

A Kossuth-díjas művész második otthona a díszpolgárság és a róla elnevezett színház után szoborral tiszteleg az író előtt.