Sokéves számolgatás és egyezkedés után jóformán fű alatt megkezdődött a Volánbusz járatainak csökkentése azokon a területeken, ahol a MÁV megfelelő vasúti közlekedést tud biztosítani az utasoknak. Ezt azonban nem előzte meg nagyszabású bejelentés, sőt a megkeresett kormányzati szereplők nem is válaszoltak lapunknak arra a kérdésére, vajon az utóbbi hetek járatszűkítései már ennek részeként valósulnak-e meg. A Volánbusz dolgozói mindenesetre így tartják, sőt a Munkástanácsok Zala Megyei Szövetsége és a Volánbusz Zrt. zalai munkavállalói petíciót indítottak tiltakozásként, mert arról értesültek, hogy augusztus elsejétől „a szaktárca a távolsági autóbusz-közlekedés drasztikus visszaszorítását tervezi”.
A változtatás Zala megyét különösen súlyosan érintené, úgy tudják, a megye és Budapest közötti autóbuszos járatok nagy részét törölni akarják – tájékoztatta a Népszavát a szakszervezet elnöke. Horváth László úgy fogalmazott, nem a tervszerű és észszerű közlekedésszervezés ellen tiltakoznak, de nem tudják, az új menetrend mennyiben igazodik az utazóközönség igényeihez és szokásaihoz, beleértve az érintett önkormányzatok elvárásait is. Abban biztosak, hogy ami történik, azt a dolgozókkal nem egyeztették, így a buszvezetők szerint leértékelik a munkájukat.
Néhány hete a Közlekedő Tömeg Egyesület épp a másik oldal, a vasút járatritkításai miatt gyűjtött aláírásokat és az ötezer névvel megtámogatva július elején fordult az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz (ITM), mert sok térségben szintén drasztikusnak nevezhető vasúti járatritkítás okoz gondokat. A civil szakmai szervezet beszámolója szerint Szentesen két hete lakossági fórumot is szerveztek, ahol elégedetlen utasok, helyi lakosok és MÁV dolgozók fejtették ki, mekkora hibának tartják, hogy a városból négyfelé induló vasútvonalak közül háromnál gyakorlatilag megszüntették a személyszállítást.
A Közlekedő Tömeg a szakminisztériumnak címzett levélben arra szólítja fel a döntéshozókat, hogy év végéig tegyenek le az asztalra egy koncepciót a regionális közösségi közlekedés fejlesztésére, és „csak részletes és a térségekben élők szempontjait figyelembe vevő, nyilvános vizsgálat után vezessenek be bármiféle változtatást”. A civil szervezet hangsúlyozza, sürgősen szükség lenne az évek óta ígérgetett menetrendi és tarifa összehangolásra a busz és a vasúti járatok között.
Emlékezetes, hogy erről 2015-ben Vitézy Dávid miniszteri biztosként tanulmányt készített, majd 2018-ban Fónagy Jánost a kötöttpályás és nem kötöttpályás helyközi közösségi közlekedésért felelős miniszterelnöki biztossá nevezték ki, hogy készítse elő a párhuzamosságok megszüntetését, tavaly év végén attól volt hangos a sajtó, hogy kormány előtt van a két országos közlekedési társaság egy holdingba szervezése, de kormánydöntés azóta sem született róla.
Májusban lapunk írta meg elsőként, hogy Tarlós István országos közlekedési és közszolgáltatási infrastruktúra fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízottként tizenkilenc pontos javaslatot állított össze a közlekedés átalakításáról. A miniszterelnöknek címzett levél szerint a volt főpolgármester épp a járvány időszakát javasolta a változások elindítására, mert szerinte így kisebb lesz az érdeklődé és a tiltakozás a járatok megszüntetése miatt, s mindent összevetve ez így is van.