Még annál is több pénzt költött a kormány lélegeztetőgépek beszerzésére a járvány idején, mint amit a közelmúltban a Külügyminisztérium elismert.
A 300 milliárd forintos összegben ugyanis még nem szerepelt az elsősorban Kínában megvásárolt eszközök hazaszállítási költsége, márpedig ez is jelentős összeg.
A Népszava közérdekű adatigénylés nyomán megtudta: tavasszal mintegy 4,713 milliárd forintot fizetett a kormány a Wizz Air-nek 65 olyan járat után, amely egészségügyi eszközöket és védőfelszerelést hozott haza. Ez még távolról sem a végösszeg, hiszen a Wizz Air legalább száz alkalommal szállított egészségügyi védekezéshez szükséges eszközöket Kína és Magyarország között. Azt nem közölte a Külügyminisztérium, hogy mennyit fizettek ki végül a Wizz Air-nek összesen, de
A kormány kopogtatott a légitársaságnál
A szállítmányokkal kapcsolatban a Wizz Airt is megkerestük, ám a cég azzal hárította érdeklődésünket, hogy a szerződések értéke üzleti titoknak számít. Azt ugyanakkor a társaság már korábban közölte, hogy az Orbán-kabinet kereste meg a céget a légi híd kialakításának lehetőségével.
A Külügyminisztérium arra a kérdésünkre nem válaszolt, hogy miért a személyszállító gépekkel rendelkező Wizz Airt keresték meg, így azt sem tudni, miért nem teherszállításra specializálódott logisztikai cégeket bíztak meg a feladattal.
Úgy jött a megbízás, mint egy falat kenyér
Azt, hogy a Wizz Air mennyit kereshetett a külügyi megbízásokkal, a szerződések ismerete nélkül nem tudni, az egyes szállítmányok költsége nagyban függ a megtett út és a rakomány nagyságától is. Ráadásul a Népszavának névtelenséget kérve nyilatkozó logisztikai szakértők arra is felhívták a figyelmet: a járvány csúcsán megugrottak az árak.
Ami biztos: a szállítmányokért fizetett 5-7 milliárdos összeg a korábbi évekhez képest nem számít jelentős összegnek a cég számára, hiszen az Opten adatai szerint közel 820 milliárd forintos nettó árbevétellel zárta a társaság 2018-at. Igaz, 2020 tavaszán a légiközlekedés szinte teljes leállása idején már más volt a helyzet.
Mint arról korábban írtunk, a légitársaság forgalma március végén 34 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbiakhoz képest, és kapacitásainak csak három százalékát tudta használni, főként a kormányzati megrendelések teljesítésére. A bevételkiesést akkor ezer ember elbocsátásával és a fizetések visszafaragásával próbálták kompenzálni. Ezekben a hónapokban pedig ugyancsak jól jöhetett a többmilliárdos állami megbízás.