;

Európai Unió;Vera Jourová;álhírek;dezinformáció;

- Az EU külső és belső rémhírterjesztőkkel is küzd

Brüsszel támogatni kívánja a tényfeltáró újságírók munkáját, mert a szabad és független sajtót tartja a dezinformáció elleni leghatékonyabb fegyvernek.

"A hazugság nem újkeletű dolog, ami ijesztő, hogy mennyien elhiszik” — mondta Vera Jourová európai bizottsági alelnök a koronavírus-járványt övező hamis és félrevezető információk hatalmas áradatáról, amely ellen mostantól több fronton is támadást kíván intézni az uniós testület.

A pandémiát kísérő “infodémia” álhírekkel, összeesküvés-elméletekkel, hamis reklámokkal, szándékosan megtévesztő információkkal támad. Életveszélyes, ha a hiszékeny polgár készpénznek veszi, hogy fertőtlenítő folyadék fogyasztásával védetté válik a vírussal szemben. Hasonló következménnyel járhat, ha fittyet hány a higéniai előírásokra, mert hitelt ad azoknak, akik szerint a kézmosás vagy adott esetben a védőmaszk viselése nem segít megelőzni a fertőzést, a távolságtartásra vonatkozó előírás pedig nem más, mint túlbuzgó szakértők és hivatalnokok fontoskodása.

Egészségügyi válsághelyzetben lendületet kap a bűnbakkeresés is. Egy széles körben terjedő összeesküvés-elmélet szerint például Bill Gates, a Microsoft és a világ legnagyobb jószolgálati magánalapítványának a létrehozója felelős a Covid-19 járvány kitöréséért. Egy másik vad elképzelés szerint a vírus egy amerikai laboratóriumból szabadult ki, nem véletlenül. Közismert teória, hogy Gates és az Európai Unió titokban globális megfigyelési rendszer kiépítésén dolgozik, hogy az emberek minden mozdulatát nyomon kövessék. Van olyan közhiedelem, amely szerint a koronavírus az ötödik generációs mobil technológiával terjed, és ennek már több megrongált adótorony látta kárát Hollandiában és az Egyesült Királyságban.

A dezinformáció mögött gyakran külföldi állami és nem állami szereplők állnak. Az Európai Bizottság most először nevezi néven Kínát, mint a koronavírussal kapcsolatos befolyásolási kísérletek egyik forrását, amelynek célja a nyugati demokrácia aláásása, belső konfliktusok gerjesztése az Európai Unióban és a járványra adott és világszerte bírált kínai válaszintézkedések elferdítése. A külföldi dezinformációs kampányok másik fő szerzője Oroszország, amely az európai válságokat régóta igyekszik a maga hasznára fordítani.

Brüsszel információs hadjáratának célpontjai a belső és külső rémhírterjesztők, illetve az internetes platformok, amelyek helyt adnak a véletlen vagy szándékos megtévesztésnek. De nem kerülik el a figyelmét azok a tagállami kormányok sem, amelyek a Covid19 járványt az alapvető jogok és szabadságok aláásására igyekeznek felhasználni például úgy, hogy korlátozzák a közhatalom ellenőrzésére hivatott független intézmények felügyeleti hatásköreit és lehetőségeit. Ebben az összefüggésben az Európai Bizottság közleménye külön is megemlíti a magyar büntető törvénykönyv módosítását, amely meglehetősen tágan értelmezi a rémhírterjesztés fogalmát és aránytalanul hosszú szabadságvesztéssel sújtja az elkövetőit.

A brüsszeli testület kulcsszerepet szán a szabad és független sajtónak a dezinformációval szembeni fellépésben. Állítja, hogy az objektív hírszolgáltatásnál, a tényellenőrzésnél és tényfeltárásnál nincs hatékonyabb eszköz az álhírek leleplezésére. Ezért az Európai Bizottság folytatni, sőt, lehetőség szerint bővíteni kívánja a független média és újságírók támogatását, valamint a médiaszabadságot és médiapluralizmust elősegítő projektek finanszírozását. Vera Jourová bejelentette, hogy e hónap második felében 9 millió euró (nagyjából 3,1 milliárd forint) értékű pályázatot fognak kiírni egy összeurópai tényfeltáró és kutatói központ létrehozására a fake news elleni harc jegyében. A Bizottság arra biztatja a tagállamokat, hogy a válság utáni helyreállításra szánt pénzekből juttassanak a nehéz helyzetbe került sajtónak is.

Brüsszel elvárja, hogy a technológiai óriásvállalatok — a Facebook, a Google, a Twitter — fokozzák erőfeszítéseiket a dezinformáció visszaszorítására. Arra szólítja fel a cégeket, hogy havonta adjanak tájékoztatást arról, hogyan népszerűsítik a hiteles tartalmakat a felületeiken és hogyan korlátozzák a koronavírussal kapcsolatos félretájékoztatást, illetve reklámozást.

Jourová közölte, nem kívánnak kötelező szabályokat alkotni, leginkább a Twitter eljárásával értenek egyet, amely nem törli, hanem kiigazítja Donald Trump amerikai elnök valóságnak nem megfelelő bejegyzéseit. Ugyanakkor különbséget kell tenni a hamis és az illegális tartalmak között, mert az utóbbiaknak nincs helyük az online felületeken.

A TikTok nevű videómegosztó és a Facebook tulajdonában lévő Whatsapp üzenet-megosztó platform már jelezte, hogy csatlakozik a digitális platformok önszabályozó kódexéhez, amelyet 2018. októberében az Európai Bizottság kezdeményezésére hoztak létre, akkor még az európai parlamenti választások tisztaságának a megőrzésére.

Közép-Európa sérülékenyebbA prágai székhelyű Európai Értékek Biztonságpolitikai Központja nevű kutatóintézet programvezetője, Veronika Víchová pozitívumnak tartja, hogy az Európai Bizottság közleményében külön megnevezte Kínát és Oroszországot, mint a külföldi dezinformáció két fő forrását. Mi a jelentősége annak, hogy nevén nevezték ezt a két országot? Különösen annak fényében fontos ez a fejlemény, hogy az “európai külügyminisztérium” szerepét betöltő Európai Külügyi Szolgálat (EKSZ) egyik korábbi, szintén a félretájékoztatásról szóló jelentését kínai nyomásra állítólag felvizezték. Ugyanakkor üdvözöltem volna, ha az orosz propagandát figyelő stratégiai munkacsoport mintájára egy kínai elemző stábot is felállítanak a külügyi szolgálatban. Ön szerint az EU megfelelő eszközökkel rendelkezik, hogy visszaverje a külföldi befolyásolási kísérleteket? Megvannak az eszközei, csak a politikai akarat hiányzik ezek hatékony alkalmazására. Az EKSZ-ben dolgoznak a stratégiai kommunikációval foglalkozó munkacsoportok, felállították a hibrid fenyegetésekkel foglalkozó egységet. Működnek az EU kommunikációs csatornái, masszív a jelenléte a közösségi médiában, mégis szerényen visszafogja magát, amikor rá kéne mutatni a külföldről érkező álhírek forrásaira. Arra utal, hogy nem egységes Oroszország és Kína megítélése? Pontosan. Vannak tagállamok, amelyek határozottan kiállnak az orosz és a kínai befolyásolási kísérletekkel szemben, és vannak, amelyek szeretnék elkerülni a konfliktust ezzel a két országgal, gazdasági vagy politikai okokból. Mely országok a külföldi propaganda főbb célpontjai? Nincsenek kiemelt célpontok. Az Európai Unió egészének és gyakorlatilag minden tagállamának van már tapasztalata a dezinformációs kampányokról, különösen a járvány idején. A félretájékoztatás valójában a demokratikus intézményrendszer gyengítését szolgálja, tehát mindenütt bevethető. Mennyire sikeresek ezek a befolyásolási kísérletek? Sajnos, eléggé sikeresek. Egyrészt nem kerülnek sokba, másrészt nem találkoznak nagy ellenállással. Közép-Európa sérülékenyebb a többi térségnél? Nehéz általánosítani a visegrádi országokat vagy a közép-európai régiót. Magyarország például Orbán Viktor kormányzása alatt hosszútávú szövetségese lett Oroszországnak, ott az orosz befolyásolás elsősorban a gazdasági, üzleti kapcsolatok szorosabbra fűzésére irányul, orosz állami vállatok részvételének a biztosítására nagyszabású energetikai projektekben. Csehországban és Szlovákiában inkább a szélsőséges politikai mozgalmak és politikusok a célpontjai, Lengyelország természetesen ellenállóbb az ilyesfajta kísérletekkel szemben. De az orosz és a kínai propagandisták számára a régió abból a szempontból mindenképpen értékes célpont, hogy valamennyien uniós tagállamok, mindegyikben fellelhetők autoriter tendenciák, mindegyikben vannak kisebb-nagyobb politikai viharok, tehát sokkal sérülékenyebbek az efféle propagandával szemben.

Keményen bírálják Boris Johnsont a megkésett és ellentmondásos karantén intézkedések miatt. A halálesetek fele elkerülhető lett volna.