energetika;üzemanyagár;stratégiai tartalék;

- Emelik az autósok sarcát

A lecsökkent forgalom miatt növelik több mint felével az üzemanyagokba épített készletezési díjat.

A DK tiltakozik amiatt, hogy a kormány egy tollvonással másfélszeresére emelte az üzemanyagokba épített úgynevezett készletezési díjat. Varju László alelnök követeli az autósokat érintő megszorítás visszavonását. Az Orbán-kabinet eddig nem reagált a felvetésre.

Az emelés nyomán június 1-től körülbelül 2,7 forintról mintegy 4,1 forintra nő a benzin, illetve hozzávetőleg 2,5 forintról nagyjából 3,9 forintra emelkedik a gázolaj literje után fizetendő nettó készletezési díj. A döntést valójában nem a kormány hozta meg, hanem a hazai olajvállalatok tulajdonában lévő Magyar Szénhidrogén-készletező Szövetség (MSZKSZ) igazgatója, Bártfai Béla. Igaz, a javaslattal egyet értő igazgatótanács, illetve felülgyelőbizottság jelentős része az állam képviselőiből áll. Így például elnökét, Király Pétert az államháztartásért felelős miniszter küldte a testületbe. Az illetékes innovációs és technológiai tárcát mások mellett jellemző módon a Rogán Antal kabinetminiszterhez közel álló ügyvédként ismert Kertész Balázs képviseli. A javaslatok alapján Bártfai Béla a múlt héten a benzin- és gázolaj készletezési díjának 55 százalékos emeléséről döntött - derül ki az elsőként a Napi.hu által kiszúrt közleményükből. Némi ügyviteli fennakadásra utal, hogy ilyen döntést csak a hazai energiacégek képviselőiből álló tagság hozhat, közgyűlést azonban a veszélyhelyzet miatt nem tartottak. Bár eme összejöveteleket eddig se a parázs viták jellemezték - lényegében rendre elfogadták a kormánnyal szorosan egyeztetett javaslatokat -, most a veszélyhelyzet megszűnése után 90 napon belül a tulajdonosok akár felül is bírálhatják a döntést. (Hogy a tételt még kevésbé lehessen üzemanyagadónak nevezni, az MSZKSZ ilyenkor csak az olajcégek tagdíját emeli és úgymond rájuk bízza, mennyit hárítanak át a fogyasztókra, de e költséget egyik gazdálkodó sem nyeli le.)  

Az MSZKSZ lapunk érdeklődésére az olajdíj-emelést azzal indokolta, hogy szakértőik - elsősorban a koronavírus-válság hatásaként - erre az évre a benzin 32, valamint a gázolaj 22 százalékos forgalomesését jósolják. Tekintettel arra, hogy készletek mértéke - egyelőre - adott, ennek költségei sem módosulnak jelentősen. Sőt tájékoztatásuk szerint ehhez a tavalyi 16,7 milliárd után idén 17,4 milliárd szükséges. A még a tavalyinál is magasabb igényt harmadával-negyedével kevesebb autós értelemszerűen csak a literenkénti díj emelésével fedezheti. Azt a felvetésünket, hogy ha esik a várt forgalom, miért nem mérséklik ennek arányában a készleteket és így a tárolási kiadásokat (ezzel legalábbis szinten tartva a díjat), az MSZKSZ-nél kifejtették: a készleteket nem a jövőbeni várakozások, hanem az elmúlt évek forgalma alapján tervezik. A mostani visszaesés kapcsán tehát 2021 tavaszán hozhat igazgatótanácsuk döntést a készletekről. A költségemelkedést a megnövelt pénzügyi tartalékokkal magyarázták. A kerozin és a fűtőolaj díját azok alacsony forgalma miatt nem emelték.

Az MSZKSZ tavaly 51 milliárdról 96 milliárdra ugró árbevételét az előírt olajkészlet-frissítés és a molos ki- és betárolás hatásával indokolták. Tavalyi hatmilliárdos veszteségük a készletek átértékeléséből adódott. Kötelezettségállományuk pedig leginkább a kormány által 250 millió köbméterrel megnövelt biztonsági gázkészlet költségei miatt nőtt közel 60 milliárddal.   

A szakértők az emelést a váratlan vírusválság egyszeri hatásának tudják be. Az esetleg visszaálló forgalom pedig a díj csökkenését hozhatja magával. Ráadásul a mostani, alacsony olajárak miatt is óva intik a szövetséget a készletek eladásától. Mindazonáltal nem tagadták, hogy az MSZKSZ bonyolult pénzügyei némiképp átláthatatlanok. Szerintük amellett, hogy a most literenként 340-350 forintba kerülő termékek ára hetente több forinttal is változik, a készletezés miatti néhány forintos emelés észrevehetetlen. Egy ilyen lépés ugyanakkor kétségkívül milliárdokkal módosíthatja az MSZKSZ bevételeit.

Ráadásul július 1-től valószínűleg amiatt is nő további mintegy bruttó 6, illetve 13 forinttal a benzin és a gázolaj ára, mert a termékek literjébe épített nettó 120, illetve 110,35 forintos jövedéki adó 50 dollár alatti olajátlagár esetén - a négy éve hozott szabályok szerint - a negyedév fordulóján ennyivel nő.

90 napnyi tartalékMagyarországon az MSZKSZ 1998 óta tart az uniós és nemzetközi előírásoknak megfelelő, legalább 90 napnyi fogyasztást (pontosabban nyersanyag-behozatalt) fedező kőolaj- és olajtermék-tartalékot. Adatbázisuk tanúsága szerint jelenleg 1356 ezer tonna nyersolajnak megfelelő olajat, gázolajat és benzint tárolnak - előbbi kettőhöz képest utóbbiból valamivel kevesebbet. Ez 95 napnyi fogyasztásnak felel meg. Az érték általában 90 és 96 között ingadozik. A biztonsági készletekre az elmúlt bő két évtized alatt pont tavaly mutatkozott a legnagyobb szükség, amikor az orosz olajszennyezés miatti fennakadás áthidalására a Mol vehetett belőle 246 ezer tonnát. Ezt még tavaly vissza is pótolta. 2009 óta az MSZKSZ gondozza az ország biztonsági gázkészleteit is, ezt igénylő vészhelyzet azonban azóta nem állt elő és itt a díjak se nőnek.

Jövőre a kormány több mint 2051 milliárd forintot fog elkölteni fejlesztésekre, ám a költségvetésből nem derül ki, hogy mire.