képzőművészet;Bukta Imre;Kieselbach Galéria;drMáriás;

WEILER PÉTER - Közalkalmazott maratonja tengerkék napernyővel

- Baby Yodának nem kell félnie a koronavírustól

Járványon, karanténon innen és túl: tizenöt kortárs képzőművész hetven műve a Kieselbach Galériában.

Az élő adás varázsát szokták emlegetni ironikus hangsúllyal akkor, ha valami nem stimmel egy televíziós közvetítés alatt: a műsorvezetők bakiznak, látszik, ahogy a magát a stúdióban felejtő technikus négykézláb mászik a bemondó mögött, vagy összecsuklanak a díszletelemek. A Kieselbach Galéria szerdai online, Kortársak Karanténban című karantén-tárlatának vernisszázsán sem hiányzott ez a varázs, bár a képek a falakon maradtak és Fülöp Gábor szobrai sem dőltek el: Nyáry Krisztián percekig hang nélkül olvasta fel megnyitóbeszédét, és később sem volt tökéletes az akusztika. De a keserű iróniával megfogalmazott tételmondat – „A magyar művészeknél nincs is nagyobb biztonságban senki.”– legalább csak a publikum lelkében visszhangozhatott. Nyáry – hivatkozva a New York Times egy cikkére, mely szerint a koronavírus-járványtól a leginkább védettek a favágók és a műtermek „karanténjában” alkotók – rövid művészettörténeti áttekintést adott azokról a magyar művészekről, akik a különböző történelmi korok kegyetlensége okán kényszerű karanténba kerültek.

DRMÁRIÁS - Müller Cecília nyugalomhipnózissal állítja meg a járványt

Az önkéntes karanténnak viszont lehetnek jó oldalai is, például az egyébként is home office-ban dolgozók most még többet dolgozhatnak – erről már drMáriás beszélt videójában, aki az elmúlt hetekben ki sem látszott a munkából: Matisse húsvéti virágai között megörökítette Müller Cecíliát, Derain kertjében Győrfi Pált és Lady Gagát, Roy Lichtenstein műtermében Kásler Miklóst. A közéleti témák szakértője, drMáriás „biostatisztikai” víziója szerint Baby Yodának nem kell félnie a koronavírustól: őt ugyanis ettől is megóvja Orbán Viktor az Európai Parlamentben. A Hunter S. Thomsont plagizáló miniszterelnöknek is készült külön festmény A diplomás kommunisták címmel, a propagandisztikus szovjet művek modorában.

Bukta Imre mezőszemerei életképekkel jelentkezett videójában, aminek mottója lehetett volna: egy akkord a szintetizátoron többet ér ezer szónál – legfrissebb festményeinek főhősei a tehenek. Fehér László felidézte: a járvány témája 2014-ben jelent meg két festményén, szíven ütötték az afrikai kontinensről érkező hírek a tomboló ebolajárványról. A jelenlegi helyzet annyiban paralel, hogy az Amerikából, Spanyolországból, Olaszországból érkező hírek a halottak nagy számáról most is megrendítik. Ám legújabb képein a hegyek, a feleség, a gyerekek a főalakok.

A Kieselbach Facebook-oldalán megtekinthető megnyitón „találkozhatunk” még Batykó Róberttel, Czene Mártával, Fülöp Gáborral, iSKi Kocsis Tiborral, Részegh Botonddal és Weiler Péterrel is. Tizenöt alkotó mintegy hetven képét válogatták be a a tárlatra, ami a Kieselbach honlapján, illetve a galéria a Falk Miksa utca és a Szent István körút felé néző hatalmas kirakatain keresztül látható.

Infó:

Kortársak Karanténban,

Kieselbach Galéria 

Kiállító művészek:

Batykó Róbert, Bukta Imre, Czene Márta, drMáriás, Fehér László, FKovács Attila, Fülöp Gábor, Hecker Péter, iSKi Kocsis Tibor, Király Gábor, Részegh Botond, Stark Attila, Szabó Ábel, Verebics Ágnes, Weiler Péter

A művészeti élet négyszáz kiválósága fordult anyagi segítségért a brit kormányhoz, hogy az ágazat túlélje a koronavírus-járványt és ne váljon az Egyesült Királyság „kulturális sivataggá”.