Színes-szagos Facebook videóban jelentette be Varga Mihály pénzügyminiszter pénteken, hogy maga részéről aláírta a Budapest-Belgrád vasútvonal hazai szakaszának felújításhoz kapcsolódó hitelszerződést. (Korábban a kínai fél már láttamozta a végleges megállapodást.) A 160 kilométeres Soroksár-Kelebia közötti vonalat kétvágányúsítják és az utazási sebességet a jelenlegi óránkénti 60-80 kilométerről, 160 kilométerre emelik. A beruházás teljes költsége 700 milliárd forint, a kapcsolódó beruházásokkal együtt eléri az ezer milliárdot, a megtérülési ideje 2400 év. A vonalon érdemei teher és személyforgalom nem bonyolódik, a nagy kínai terv szerint itt jönnének Pireusz kikötőjéből kínai áruk Európában. A mai ismertek szerint ez napi két pár tehervonatot jelentene – ezért a 2400 éves megtérülési idő.
Varga Mihály a videóban annyit árult el a hitelszerződésről, hogy az nagyon jó kondíciójú és fix kamatozású – magyarán semmit. Annyi tudható, hogy az építést a Mészáros Lőrinc-féle OPUS Nyrt. egyik leánycége nyerte konzorciumban egy kínai vasútépítő vállalattal. A beruházás 85 százalékát fedezik a kínai beruházási bank hiteléből, ez a 700 milliárdos kerettel számolva is 595 milliárd forintot hitelfelvétel, a hiányzó bő százmilliárdot a költségvetés fedezi.
Csütörtökön a Államadósság Kezelő Központ Zrt sikeres eurókötvényaukciót hajtott végre 2 milliárd euró (700 milliárd forint) értékben. Így az elmúlt két napban a két forrásbevonással 1300 milliárd forinttal a (GDP 2,6 százalékával) nőtt az államadósság.