érettségi;

- Nem segít a kormány az érettségizőkön

Ez nem az egeret szülő hegyek, hanem a sántáknak kiosztott púp este. Mondhatnánk, hogy a szokásos fideszes ajándék, de egyszerűen képtelenség megszokni, hogy valaki, aki hatalmat és lehetőséget is kapott, hogy segítsen, a baj enyhítése helyett inkább súlyosbítja azt.

Hogy azok is átérezzék, akiket közvetlenül nem érint: az idén érettségizők a járvány és az iskolazár miatt extrém módon nehezített körülmények között készülnek a vizsgára. Mindenki tudja, aki már próbálta: az érettségi évében az utolsó hónapok 100 százalékig a vizsgára történő felkészülés jegyében zajlanak. Célegyenesbe fordul a tételek kidolgozása és megbeszélése, futnak a kisérettségik, és – ami a legfontosabb – a diákok személyre szabott segítséget kapnak azokon a pontokon, ahol az előkészületi folyamat elakad. Ezt egyszerűen nem lehet otthon, távoktatásban reprodukálni, ahol rögtönzés van a digitális oktatás hirtelen, előkészületlen bevezetése miatt, és szükségszerűen mindenki ugyanazt kapja (ami a vezetéken átjön).

Nem véletlenül hangoztatják hetek óta a a pedagógus- és szülői szervezetek, hogy ebben a helyzetben az egyetlen, viszonylag korrekt megoldás az év végi jegyek érettségivé konvertálása lenne (mindenkinél, akinek megfelel): lehetséges, hogy nem annyira sztenderdizált, mint a klasszikus vizsga, de még mindig sokkal igazságosabb és realisztikusabb, mint attól függővé tenni a jegyet, hogy kinek milyen az internetkapcsolata, a számítógépe; hogy van-e ilyesmije egyáltalán, és hogy lehetővé teszik-e az otthoni körülményei a tanulást – végső soron az iskolai helyett az egyéni felkészülést.

A kormány által választott megoldás – csak írásbeli érettségi, opcionálisan egy éves halasztással - a fent felsorolt problémák egyikére sem reagál. Egyedül azt a szituációt kezeli (valahogy), hogy a járvány idején csökkenteni kell a kontaktusszámot, ezért a szóbeli érettségik elmaradnak, akinek pedig ez nem felel meg, az érettségizhet jövőre is.

Kiváltja az írásbeli a szóbelit? Nem minden tantárgyból, és nem minden gyereknél (gondoljunk csak a készségtárgyakra, hogy csupán a legkézenfekvőbb akadályt említsem). Valódi segítség a halasztás – mondjuk a nem felvételizőknél? Valójában nem segítség, hanem nagyon súlyos hátrány. A kormány az intézkedéssel egyértelműen azt akarja elérni, hogy idén kevesebben menjenek vizsgázni, hiszen semmi más értelme nincs.

Tegyük fel, hogy a potenciális érettségizők fele otthon marad. Reális feltételezés, hogy akik úgy-ahogy átevickéltek a négy (öt) éven, benne vannak a tanulásban, eljutottak a felkészülésnek nagyjából a közepéig, azok egy év kihagyás (leginkább egy év munka) után majd érettségi vizsgát tesznek, megfelelő eredménnyel? Hányan fognak visszaülni a padba, nekirugaszkodni a vizsgának azok közül, akik mondjuk az eredeti terveik szerint érettségihez kötött szakmát akartak tanulni, ha a mostani álláshelyzetben valahogy beverekszik magukat a munkaerőpiacra? Ismeri a középiskolákat, a diákokat, a magyar valóságot az, aki ezt kitalálta? És tényleg – ha a diplomások megkaphatják a papírjukat nyelvvizsga, és sarkított esetben akár egyetlen percnyi nyelvtanulás nélkül (miközben a nyelvtudás a legtöbb értelmiségi szakmában valóban nélkülözhetetlen), miért nem lehet az érettségi vizsgát elhagyni ott, ahol a tudás – vagy legalábbis a négy évnyi oktatás, meg az annak során összegyűjtött rengeteg érdemjegy és egyéb visszacsatolás – már megvan?

Ez a szabályozás, ha az oktatási államtitkárság által javasolt formában fogadja el a kormány, a járványválság kezelésének eddigi legkártékonyabb és legigazságtalanabb intézkedése lesz; súlyosan jogsértő, diszkriminatív és diszfunkcionális. Azt fogja eredményezni, hogy az idei évfolyamból sokkal kevesebb diáknak lesz végül érettségije, mint más években; és éppen úgy – az anyagi helyzet, a hazulról hozott hátrányok és esélykülönbségek alapján - fogja leválogatni a mezőnyt, ahogy tisztességes országban nem lenne szabad.

Ha a kormánynak az a célja, hogy segítsen, akkor ezt a javaslatot nem fogadhatja el. Az oktatással kapcsolatos kormánydöntésekre hangsúlyozottan igaz az orbáni szentencia: ha segíteni nem tudnak (bár nem világos, miért ne tudnának), legalább ne ártsanak. A rendkívüli helyzet sokféle lépésre felhatalmazást ad, de arra nem, hogy megtizedeljenek egy érettségiző évfolyamot.